Oljebyte... Varmkörd vs. Kall hoj

• Thread starter Thread starter MaG
  • Start date Start date
Luftar du inte ordentligt på en torrsumpare, så kan det ta lång tid innan cirkulationen kommer igång på allvar.

Bättre att ge fan i oljebytet då.

Oljan är konstruerad för att ta hand om kondensvatten och föroreningar.
Men bara till en viss gräns.
När den är mättad kan den inte ta emot mer.
Kondensen kommer när man startar motorn, varmkör i några minuter, låter kallna.
Låt bli.

Lite kondens blir det även om man inte startat motorn under uppehållet.
Ordentlig varmkörning, dvs, mellanvarv och låg belastning på första rundan efter ett uppehåll tar hand om vattnet.
Inga urvarvningar, ingen segdragning.
Puttra på tomgång behövs bara tills oljetryck/film etablerats.

Förr rekomenderades ofta oljebyte dubbelt så ofta som man bytte filter.
Berodde på att oljorna inte tålde temperaturen i vassa, luftkylda motorer.
Nu gör dom det.
Skulle antagligen räcka att byta olja varannan gång man byter filter nu.
oljan håller, filtret sätts igen och ger sämre och sämre tryck i motorn.
Men varför spara de korvörena?

Oljan som hälls i motorn gör ingen som helst nytta för smöjrningen, föränn den har pumpats upp i tanken/ramen och sedan ut i motorn igen. Med tanke på att det inte är några stora oljeflöden i en rulllagrad motor så tar det lång tid som motorn går "utan" olja. Jag tycker att det är väldigt dumt och vara lat i den synvinkeln.

Mats

hmmm... too late :)

Fyllde bara på i motorn, men den går fint så jag hoppas att jag slapp att nåt gick åt skogen! Tror du att nåt kan ha skadats? Något som inte märks nu liksom...

Däremot kanske det var lite väl stora metallflisor i motorn som snappades upp av magnetskruven. Men det är ju en annan historia. Gör ett oljebyte om 100mil igen o får kolla om det är stora flisor då också. Då får jag väl helt enkelt plocka ner motorn. :huvet

Det ska inte göra någon större skillnad om du varmkör eller inte. Den fukt som finns i oljan är ju löst i oljan så den följer ändå med ut och den skillnaden som blir i viskositet med varm olja gör inte så stor skillnad. Däremot kan det vara bra att låta den gå lite ur det perspektivet att om du haft hojen stående så sedimenterar en del av skräpet och kommer inte att följa med när du tömmer ur den gamla oljan. Häller du sedan i ny olja så kommer den att ta upp det gamla skräpet och så har du det kvar. Låter du den gå lite så kommer oljan att pumpas runt och ta upp skräpet igen så att du kan tömma ut det och din nya olja börjar med ett bättre utgångsläge.

Jag föredrar att byta på hösten innan den ställs undan för vintern. Det blir en del skit i oljan när den används och det känns bra att tappa ur det så att man förvarar hojen med fräsch olja. Jag skulle dock inte tro att det är någon jättestor skillnad.

Det ska inte göra någon större skillnad om du varmkör eller inte. Den fukt som finns i oljan är ju löst i oljan så den följer ändå med ut och den skillnaden som blir i viskositet med varm olja gör inte så stor skillnad. Däremot kan det vara bra att låta den gå lite ur det perspektivet att om du haft hojen stående så sedimenterar en del av skräpet och kommer inte att följa med när du tömmer ur den gamla oljan. Häller du sedan i ny olja så kommer den att ta upp det gamla skräpet och så har du det kvar. Låter du den gå lite så kommer oljan att pumpas runt och ta upp skräpet igen så att du kan tömma ut det och din nya olja börjar med ett bättre utgångsläge.

Jag föredrar att byta på hösten innan den ställs undan för vintern. Det blir en del skit i oljan när den används och det känns bra att tappa ur det så att man förvarar hojen med fräsch olja. Jag skulle dock inte tro att det är någon jättestor skillnad.

Det finns hur många tankar som helst angående hur oljan ska bytas, när oljan ska bytas m.m. ... men jag har aldrig hört någon som har sabbat en motor för att han bytt olja på hösten/våren, bytt den kall, bytt den varm m.m m.m m.m.
Huvudsaken borde vara att oljan byts... men visst vill man göra det på bästa sätt... tror att (många med mig) är lite nojjiga i onödan.

Det finns hur många tankar som helst angående hur oljan ska bytas, när oljan ska bytas m.m. ... men jag har aldrig hört någon som har sabbat en motor för att han bytt olja på hösten/våren, bytt den kall, bytt den varm m.m m.m m.m.
Huvudsaken borde vara att oljan byts... men visst vill man göra det på bästa sätt... tror att (många med mig) är lite nojjiga i onödan.

Ja. alla har sina idéer om hur man bäst ska göra. Jag tror inte heller att skillnaden är så stor. Kvaliteten på oljor och motorer nuförtiden är så hög att det egentligen inte ska vara några problem oavsett hur man bär sig åt med varm/kall motor eller byte på hösten/våren.

Det egentligen starkaste motivet jag har till att byta på hösten är att då är hojen klar på våren så jag bara behöver ta ut den för att köra och jag slipper tänka på oljebyte det första jag gör.
Fast i år så gjorde jag faktiskt ett oljebyta ganska sent innan säsongen tog slut och sen gjorde jag en riktig service nu när jag tog ut den. Den behövde ändå nya däck så. :tungan

Servar lite "allt efter som".
Förr skulle jag serva innan jag ställde undan hojen för vintern.
Trevligt att behöva lägga pengar på olja, filter, däck, drivpaket, batteri och annat som man behöver, när man ändå inte kan provköra...
Bara för att till våren få rätta till spårning, kedjespänning och en koppling som inte fungerar.
Nu har jag hojjar som är billiga i försäkring, vilket innebär att jag kan åka när vädret passar utan att strula med påställning och liknande.
Servicepunkter tar jag när jag märker att det är dags.

Lånar tråden lite...

Måste kolla om någon vet om jag ska ha hiflo 155 långa eller hiflo 157 korta filtret till 660-06?

Micke

Nyheter
Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...

H-D Pan America 1250 Limited provkörd

I nummer 5 av Allt om MC ko...

Custom Bike Show den 6e juni.

När Twin Club MC i Norrtälj...

Tidigare SMC-profil tar över som ordförande i Svemo

Mötets ordförande Anna Iwar...

The Distinguished Gentlemans’s Ride 

Den 17 maj är det åter dags...