Oljebyte... Varmkörd vs. Kall hoj

• Thread starter Thread starter MaG
  • Start date Start date

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Tja alla glada.
När det gäller hur man ska byta olja finns det ju ett gäng ”experter” som anser hur man EGENTLIGEN ska göra.

Den första frågan är om man byter efter förra säsongen (precis när man ställt av hojen) eller innan säsongen börjar (typ nu). Jag väljer alltid att byta precis innan nästa säsong… här finns ju tankar om vad som är bäst. Men jag blev förvånad när en annan ”expert” sa till mig att INTE varmköra innan oljebytet. Jag hävdade ju att om man inte varmkör så är det inte säkert att man får ut riktigt all olja. Detta höll han inte med om, eftersom att oljan kommer att rinna ut bra ändå, trots att den inte är varm o lika lättflytande. Anledningen (enligt experten) är att om man varmkör så snurrar all gammal olja runt i olika kanaler och det leder till att all skit inte åker ut med oljan när man tömmer den om den är varmkörd. (Låter man den stå ett tag kommer all skit samlas på botten o då följer den med ut vid oljebytet… enligt denna expert)
Han nämnde också att det blir kondens i oljan under vintern när hojen står still och att man snurrar runt den om man startar med den gamla oljan…

Nån av er som INTE varmkör innan ni byter olja?

Btw… jag är definitivt ingen expert, men jag blev misstänksam till denna metod av oljebyte.

//M

Jag varmkör aldrig, om jag inte råkar behöva byta oljan i samband med någon bankörning eller så, då är det ju varmt ändå. Bättre att låta allt rinna ner under den tid hojen bara står, så får man ur det mesta - lite ligger ju alltid kvar och kommer bara ur om man plockar isär motorn eller kör igenom med ny olja några gånger.

Bäst för motorn är att ha fräsch (och billig) olja i under vintern, så man slipper ha gammalt sot och mojs ligga i dra sig och kanske fastna på känsliga ställen. Och så byter man den innan man börjar köra på allvar igen. Men det är sällan jag orkar bry mig om sådant - jag kör ju året runt och byter olja ganska tätt för att kunna hålla koll på eventuellt flis på magneterna (alltid nervöst när det är trimmat :) ).

ok...
Kanske skulle ta o prova denna metod då. Jag tyckte det lät lite konstigt nämligen... men va fan. Jag provar det imon när jag byter då!

kondensvatten vill du inte ha med runt i motorn, tappa ut skiten kall. Eller ännu bättre, varmkör hojen ordentligt ibland så att du slipper oroa dej. Eller bäst, byt olja oftare. Jag tycker endå att du ska tapppa ut den oljan du har i nu, kall. Sen gör du ytterligare ett oljebyte innan säsongens avslut, som du tappar ut varm. Bt olja oftare så slipper du klabba. Dessutom sitter smutpartiklarna i filtret..Har du synligt bråte i din urtappade olja är det något som är knas ;)

kondensvatten vill du inte ha med runt i motorn, tappa ut skiten kall. Eller ännu bättre, varmkör hojen ordentligt ibland så att du slipper oroa dej. Eller bäst, byt olja oftare. Jag tycker endå att du ska tapppa ut den oljan du har i nu, kall. Sen gör du ytterligare ett oljebyte innan säsongens avslut, som du tappar ut varm. Bt olja oftare så slipper du klabba. Dessutom sitter smutpartiklarna i filtret..Har du synligt bråte i din urtappade olja är det något som är knas ;)

Gäller detta växellådsolja också? Alltså att den ska bytas utan varmkörning?

Jag är ingen expert i ämnet, men personligen skulle jag inte lämna gammal olja i motorn över vintern och byta den kall..
Med tanke på all sot/partiklar som lägger sig i botten i sumpen efter några månader, kan inte tänka mig att allt detta rinner ut med resten av oljan. När man sedan byter olja vispas detta upp och blandas med ny olja..
Sen har man ju hört att föroreningarna i gammal olja fräter på motordelar när det får stå länge..
Men som sagt, jag är ingen expert men jag byter hellre när man ställer undan hojen.

Jag bytte olja själv på hojen första gången för några veckor sedan, och det satt givetvis lite flisor på magnetpluggen, men för en som inte bytt på en KTM innan är det inte lätt att veta hur mycket flis som är okej? Vad säger ni?

2:a bytet totalt och 300 mil på mätaren.

Last edited:
Gäller detta växellådsolja också? Alltså att den ska bytas utan varmkörning?

Det är inte så lätt att värma upp en separat växellådsolja. Det innebär att man måste köra hojen, inte bara stå på tomgång i garaget. Och att köra en hoj som stått en hel vinter med kondens i oljan.....ja, du kan ju räkna ut reslutatet själv.

Jag är ingen expert i ämnet, men personligen skulle jag inte lämna gammal olja i motorn över vintern och byta den kall..
Med tanke på all sot/partiklar som lägger sig i botten i sumpen efter några månader, kan inte tänka mig att allt detta rinner ut med resten av oljan. När man sedan byter olja vispas detta upp och blandas med ny olja..
Sen har man ju hört att föroreningarna i gammal olja fräter på motordelar när det får stå länge..
Men som sagt, jag är ingen expert men jag byter hellre när man ställer undan hojen.

Man ska ju alltid byta olja inför hösten, eller inför våren. Gärna ett par gånger imellan. Är man rädd om sina prylar så byter man olja ofta. Sen att jag får fyra oljebyten på fem liter ny olja gör ju inte saken sämre...eller dyrare.

Jag bytte olja själv på hojen första gången för några veckor sedan, och det satt givetvis lite flisor på magnetpluggen, men för en som inte bytt på en KTM innan är det inte lätt att veta hur mycket flis som är okej? Vad säger ni?

Jag byter nog inte med längre intervaller än 70-80 mil eller nått, men sen har du ju betydligt längre serviceintervaller också.

Bra vettiga svar! Tack!
Det där med att man inte ska köra hojen efter vintern utan att ha bytt olja sket sig i helgen. Kunde inte hålla mig riktigt. Körde dock bara en mil i lugnt o fint tempo. Men det är ingen mening att hänga upp sig på det nu... den skadan (?) är ju redan skedd ... :)

Mennu blir det byte iaf. Tack för svaren igen!!!

//Magnus

På en 625:a behöver du inte byta oftare än runt var 200:e mil - det är tillräckligt med olja i för det. Kör du riktigt hårt eller ska på bandagar, kan man iofs kosta på sig en extra service.

Små tunna flisor är fullt normalt och är hojen så pass ny, så brukar det kunna se ut som en liten julgran. Men är det bitar och framförallt oregelbunda sådana, är det dags att dra öronen åt sig (och öppna motorn) - det är tecken på lager eller annat som börjat ge med sig. Med tiden ska mängden småflis också minska en aning.

På 2takt (separat låda) föredrar jag åtminstone varmkörning

När hojen var ny dog den när man la i växel första gången innan man kört.
Bytte olja utan att varmköra, problemet kvarstod.
Sedan prövade jag med varmkörning innan och visst försvann problemet då.

Fast nu är ju det som sagt 2t.

På en 625:a behöver du inte byta oftare än runt var 200:e mil - det är tillräckligt med olja i för det. Kör du riktigt hårt eller ska på bandagar, kan man iofs kosta på sig en extra service.

Små tunna flisor är fullt normalt och är hojen så pass ny, så brukar det kunna se ut som en liten julgran. Men är det bitar och framförallt oregelbunda sådana, är det dags att dra öronen åt sig (och öppna motorn) - det är tecken på lager eller annat som börjat ge med sig. Med tiden ska mängden småflis också minska en aning.

Okej, det stämmer in bra det, en liten julgran såg det ut som, en del spån och några små grenar med några större flisor. Men fortfarande små.

På 2takt (separat låda) föredrar jag åtminstone varmkörning

När hojen var ny dog den när man la i växel första gången innan man kört.
Bytte olja utan att varmköra, problemet kvarstod.
Sedan prövade jag med varmkörning innan och visst försvann problemet då.

Fast nu är ju det som sagt 2t.

Det är för att det är "fel" olja i och lamellerna klibbar ihop, den frikopplar inte och tvärdör med ett litet skutt när man petar i en växel. Det har inte å mkt med varmkörning att göra just i den aspekten.

Byter alltid med varmmotor för då e hänger "skiten" i oljan och följer med ut. Annars lägger det ju sig på botten och blir kvar där:va
Bästa e väll att starta hojen precis efter man har bytt och få runt den nya oljan i motorn innan man ställer av maskinen. Då ligger ju alla aggresiva syror och skit i tråget istället.

Ja syftet med ett oljebyte är väl egentligen att minska slitaget på motorn, inte att varken för att det är kul, för få i ny eller få ut gammal olja/skit ur motorn. Att då kallstarta en motor enbart för att få ut all gammal olja tycker jag låter lite bakvänt. Byt olja efter du varit ute och kört ifall du vill byta den varm, i annat fall låt den vara kall och nöj dig med att lite skit kan bli kvar i motorn. Inga kallstarter i onödan alltså (dessutom med sliten förorenad olja) för det sliter nog mer på motorn än lätt nedsmutsad ny olja.

Det är värst vad folk är skräckslagna för kondens i oljan.

Hur mycket vatten måste det vara i oljan innan oljan förlorar sin smörjande förmåga?
När oljetempen är över 60 grader dunstar vattet bort, då är oljan fina fisken igen.
Lika så hinner inte en olja som "bara" går 200 mil bli full med agressiva syror som frätet sönder motorn innefrån.
Det verkar gå hysteri i att byta olja på motorcyklar. Följ mil-intervallerna från tillverkaren, det räcker med god marginal. OCH, framför allt kör aldrig med för låg oljenivå.

Självklart byter man oljan när oljan är varm. "Spolförmågan" ökar drastiskt när oljan är tunn. Annars ligger skiten kvar i tråget i alla fall.
Att få bort skit ur motorn är ju stora grejen med ett oljebyte. Oljan, i sig, har stora marginaler på att bli utsliten.

Mats

Det är för att det är "fel" olja i och lamellerna klibbar ihop, den frikopplar inte och tvärdör med ett litet skutt när man petar i en växel. Det har inte å mkt med varmkörning att göra just i den aspekten.

Om jag minns rätt var de samma olja båda gångerna :va
Bara att allt rann inte ur första gången'

kann ju minnas fel och ja, det var att de klibbade vid första växlingen

Ja syftet med ett oljebyte är väl egentligen att minska slitaget på motorn, inte att varken för att det är kul, för få i ny eller få ut gammal olja/skit ur motorn. Att då kallstarta en motor enbart för att få ut all gammal olja tycker jag låter lite bakvänt.
Varför skulle det vara bättre att tappa ur kall,seg olja och spara skiten kvar i motorn till den nya oljan?Ju varmare desto bättre.

Bara sticker in med en fråga... Fyller ni på olja i ramen? Eller kör ni all olja i motorn direkt? Jag vet att man måste lufta systemet och att det tar lite längre tid om man inte fyller på i ramen, men vad spelar det för roll egentigen?

Om jag kör i all olja i motorn, lossar på skruven i ramen och sätter i gång motorn och låter den puttra till det kommer olja ut ramen, stänger av hojen och skruvar dit pluggen... Det måste väl vara ok... ?!

Bara sticker in med en fråga... Fyller ni på olja i ramen? Eller kör ni all olja i motorn direkt? Jag vet att man måste lufta systemet och att det tar lite längre tid om man inte fyller på i ramen, men vad spelar det för roll egentigen?

Om jag kör i all olja i motorn, lossar på skruven i ramen och sätter i gång motorn och låter den puttra till det kommer olja ut ramen, stänger av hojen och skruvar dit pluggen... Det måste väl vara ok... ?!

Oljan som hälls i motorn gör ingen som helst nytta för smöjrningen, föränn den har pumpats upp i tanken/ramen och sedan ut i motorn igen. Med tanke på att det inte är några stora oljeflöden i en rulllagrad motor så tar det lång tid som motorn går "utan" olja. Jag tycker att det är väldigt dumt och vara lat i den synvinkeln.

Mats

Nyheter
Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...

H-D Pan America 1250 Limited provkörd

I nummer 5 av Allt om MC ko...

Custom Bike Show den 6e juni.

När Twin Club MC i Norrtälj...

Tidigare SMC-profil tar över som ordförande i Svemo

Mötets ordförande Anna Iwar...

The Distinguished Gentlemans’s Ride 

Den 17 maj är det åter dags...