Dr.Bike
Guest
Coolt, då har jag lärt mig något nytt![]()
Personligen kör jag allt jag har på Biltemas helsyntet. En skön kombination av pris och en motor som uppför sig fint och inte skitar ner oljan på många mil. Trodde i min enfald att jag gjorde en insats för den invändiga hygienen i maskinerna men vafan.... med två 93-or(årsmodell alltså) så spelar det inte stor råkkenråll![]()

Helt rätt, numera spelar det ingen roll.
Myten har sitt ursprung i den mörka tid då det var sån oerhörd skillnad på oljor, och synteterna kom ut med de tvättande additivpaket som numera alla oljor har.
Visst, det hade oljorna då med, men det hjälpte ju inte då vissa mineraloljor var så usla att de:
a. koksade och satte av fasta kolföreningar i hela motorn.
b. hade för lite detergenter och dispergenter, så dessa lyckedes vare sig lösa eller hålla skiten flytande tillräckligt mycket eller länge. iaf inte så länge som bytesintervallerna var. De blev ju 1000 mil rätt tidigt på många fordon. Och dessa oljor klarade jobbet i ca 500 mil, då de var designade enl. Amerikansk norm där 500 var ett absolut maxtak, och vissa byter (bytte) så ofta som var 300.e mil. Allt till oljeproducenternas glada tillrop!

Att du kör på Biltemas syntet är ingen dum ide´lixom man KAN hitta likvärdiga högkvalitativa helsynteter även på andra obskyra ställen

Skämt åsido: Det händer som sagt att man även hittar olja med lika hög klassning till samma pris, och då är det ju bara tacka och bocka.
Lantmännen har bra bilolja t.ex. Swedol likaså.
Last edited: