Oljebyte SAAB 900 -96, hur mycket?

Coolt, då har jag lärt mig något nytt:)

Personligen kör jag allt jag har på Biltemas helsyntet. En skön kombination av pris och en motor som uppför sig fint och inte skitar ner oljan på många mil. Trodde i min enfald att jag gjorde en insats för den invändiga hygienen i maskinerna men vafan.... med två 93-or(årsmodell alltså) så spelar det inte stor råkkenråll :)

:D
Helt rätt, numera spelar det ingen roll.
Myten har sitt ursprung i den mörka tid då det var sån oerhörd skillnad på oljor, och synteterna kom ut med de tvättande additivpaket som numera alla oljor har.
Visst, det hade oljorna då med, men det hjälpte ju inte då vissa mineraloljor var så usla att de:

a. koksade och satte av fasta kolföreningar i hela motorn.

b. hade för lite detergenter och dispergenter, så dessa lyckedes vare sig lösa eller hålla skiten flytande tillräckligt mycket eller länge. iaf inte så länge som bytesintervallerna var. De blev ju 1000 mil rätt tidigt på många fordon. Och dessa oljor klarade jobbet i ca 500 mil, då de var designade enl. Amerikansk norm där 500 var ett absolut maxtak, och vissa byter (bytte) så ofta som var 300.e mil. Allt till oljeproducenternas glada tillrop! :)

Att du kör på Biltemas syntet är ingen dum ide´lixom man KAN hitta likvärdiga högkvalitativa helsynteter även på andra obskyra ställen :D
Skämt åsido: Det händer som sagt att man även hittar olja med lika hög klassning till samma pris, och då är det ju bara tacka och bocka.
Lantmännen har bra bilolja t.ex. Swedol likaså.

Last edited:
Hej igen!

Nu var det ett tags sen jag läste delar av den tråden, och orkar/hinner inte sätta mig in i det igen.
Men om jag frågar dig; ska jag köra på Biltemas helsyntet i min SAAB 900,
2.0 -96? Eller finns det bättre alternativ (mineral).

Vill inte lägga massa pengar på olja, biltemas mineral har funkat fint i alla mina senaste bilar (tror jag :) )

Tack för svaren.

Alex

Host host...*s*

Att syntet renar MER än annan olja är oxå en myt.
Men ok, låt gå, det är aldrig fel att hålla koll på oljans färg. (oavsett orsak)
Oljan är motorsjälens spegel, så kolla den ofta, och du hinner oftast uppfatta om nåt skit är på g innan du ens hör det.

Men om du redan läst det EN gång - då VET du ju! :tummenupp :)

Du törs helt klart köpa deras helsyntet till bilen, däremot skulle jag inte köpa filtret där, såg en test för ett tag sen där deras oljefilter i princip var en tom plåtburk...

Hej igen!

Nu var det ett tags sen jag läste delar av den tråden, och orkar/hinner inte sätta mig in i det igen.

Vill inte lägga massa pengar på olja, biltemas mineral har funkat fint i alla mina senaste bilar (tror jag :) )

Tack för svaren.

Alex

Hej igen!

Tack för svaren.

Alex

Jepp, alla deras oljor duger fint. Men bäst är ff synteten.
Vill du åka delsyntet s åär den helt ok den oxå.

Däremot håller jag INTE med Birma om deras filter!
Dels en vetenskapligt utförd test i Finland där de hamnade trea totalt bland 20 talet filter, dels har jag sågat isär dem själv och iaf konstaterat att de inte skiljer sig från andra filter som jag oxå sågat upp.
Sån är jag! :)

men jag tänkte på att man inte ska köra på helsyntet i en sådan "gammel" bil? eller har jag fel??

Alex

Jepp, alla deras oljor duger fint. Men bäst är ff synteten.
Vill du åka delsyntet s åär den helt ok den oxå.

Däremot håller jag INTE med Birma om deras filter!
Dels en vetenskapligt utförd test i Finland där de hamnade trea totalt bland 20 talet filter, dels har jag sågat isär dem själv och iaf konstaterat att de inte skiljer sig från andra filter som jag oxå sågat upp.
Sån är jag! :)

men jag tänkte på att man inte ska köra på helsyntet i en sådan "gammel" bil? eller har jag fel??

Alex

Det är inga problem i motorer som inte tillverkades på stenåldern , allt gjort efter 1980 (godtyckligt år) är utmärkta att hälla helsytet i.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman