Oljebyte ny hoj, när?

leppek

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2014
Hoj
2015, BMW S1000R
Hej,

Hojen är en BMW S1000R 2015 som enligt bok ska servas i slutet av juli. Hur hade ni gjort med oljebyte?

1. Bytt olja och filter själv i höst och servat som vanligt i juli nästa år.
2. Skitit i byte innan service i juli.
3. Servat redan i höst och på så vis fått en bättre rotation på service, oljebyte varje höst i samband med årsservice.
4. Annat alternativ.

/D

Jag brukar byta efter de första milen, så alt 1.

övervintrar i varmgarage: alt 2
övervintrar i kallgarage: alt 1

Last edited:
Ska den inte ha en första service vid 2-300 mil efter inkörning?

Varför?

Jag kar alltid bytt när det är färdig åkt. Så för mig alt 3. Svårt att finna anledning till 1. Där av varför frågan, :)

Blir det inte typ samma sak?

Jag tror TS menar att alt 1 innebär att serviceintervallerna(service i juli) följs + att det blir ett extra olje & filter-byte när säsongen är slut i höst, som görs själv.

Alt 3 fattar jag som att hojen lämnas in till verkstad för service/stämpel i serviceboken redan nu i höst fast det egentligen inte ingår i serviceintervallen för hojen.

Jag skulle följt serviceboken samt gjort ett extra olje/filter-byte till hösten när säsongen är slut.

Varför?

Jag kar alltid bytt när det är färdig åkt. Så för mig alt 3. Svårt att finna anledning till 1. Där av varför frågan, :)

Min tanke är att det är meningslöst att betala BMW en massa pengar för ett oljebyte som ändå inte behövs för garantin. Det är dock rimligt att oljan skall bytas innan cykeln parkeras för hösten framförallt om cykeln är nu och oljan som gått inkörningen inte är bytt än. Därav förespråkar jag att man byter själv i höst och sen får BMW byta mitt i säsongen för att hålla garantin vid liv.

Min tanke är att det är meningslöst att betala BMW en massa pengar för ett oljebyte som ändå inte behövs för garantin. Det är dock rimligt att oljan skall bytas innan cykeln parkeras för hösten framförallt om cykeln är nu och oljan som gått inkörningen inte är bytt än. Därav förespråkar jag att man byter själv i höst och sen får BMW byta mitt i säsongen för att hålla garantin vid liv.

Då är ja med, och när garantin gått ut byta vid hösten? Givetvis underförutsättning att man inte kör flera tusen mil och tävlar.

Zoda spot on.

Tackar för input, jag har handlat lite prylar idag och kör på alt 1. Känns vettigt med årsservice i juli och ett olje + filterbyte innan avställning. Blir första oljebytet jag gör, lite pirrigt inför oskulden.. kanske får grunda med en bira! :fyllisar:fakta

/D

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...