Nej Camilla, du behöver inte byta olja.
Du har Motul 7100 i hojen och den kan du åka vidare med tills nästa byte.
Promise![]()
Okej...bra
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Nej Camilla, du behöver inte byta olja.
Du har Motul 7100 i hojen och den kan du åka vidare med tills nästa byte.
Promise![]()
De skrivs ju endel här om att gammal olja fräter på motordelarna, sen vad som är gammalt vet jag inte, därför frågade jag![]()
Det här med att byta olja på våren för att slippa göra det på sommaren förstår jag inte riktigt.
Visst är det najs att slippa göra sånt tjafs innan säsongen börjar, men hur lång tid tar det egentligen?Om inte annat går det ju att göra nattetid eller då man inte har möjlighet att köra, tex vid dåligt väder eller vilken anledning som helst.
Det här med att byta olja på våren för att slippa göra det på sommaren förstår jag inte riktigt.
Visst är det najs att slippa göra sånt tjafs innan säsongen börjar, men hur lång tid tar det egentligen?Om inte annat går det ju att göra nattetid eller då man inte har möjlighet att köra, tex vid dåligt väder eller vilken anledning som helst.

Jag gillar iaf att ha sånt fixat innan sommaren så man slipper tänka på det, känns bra helt enkelt, man sover bättre, man får pyssla lite mitt i tråkiga vintern, sen brukar det ingå en del fler punkter i servicen än bara oljebyte.
En massa prat om olja men vem kommer ihåg att byta ut den gamla luften i däcken?
Visst att vissa kör med kväve och kan köra med samma år efter år.
... varför skulle man göra det?En massa prat om olja men vem kommer ihåg att byta ut den gamla luften i däcken?
Visst att vissa kör med kväve och kan köra med samma år efter år.
Jag brukar byta oljan innan jag ställer av hojen för vintern, men funderade på om man verkligen behöver göra det på en hoj som är 3 år och med dagens olja som säkert är bättre än vad den var för 20 år sedan.
Byta luft i däcken... varför skulle man göra det?
Jag känner till en som kört 106000 mll utan att byta vare sig olja eller filter. 55000 mil med en Volvo Amazon B18 och 51100 mil med en Volvo 140 B20. Båda motorerna drog olja så han fick fylla på annars hade det nog inte funkat.
Inte så att jag tror att detta är överförbart på en modern hojmotor. Jag byter själv olja och filter varje höst men det är kanske lite overkill.
Här finns allt du behöver veta om byta luft i däcken.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=137247
Har man råd med en ny fin hoj bör man ha råd med oljebyte också? Bara min åsikt.
Finns som sagt ingen mening att snåla in på det om man vill att hojen ska hålla sig fräsch länge. Kör på men du lär få byta mitt i säsongen istället då du kört några hundra mil till. Och tycker du det är krångligt med byte så gört nu i förbyggande så klarar du väl dig sommarn ut.
|
Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa
Det händer en hel del när d... |
|
|
|
Katalogen börjar ta form!
Stora Motorcykelkatalogen 2... |
|
|
KTM och Husqvarna återkallelser
Pressreleaser från KTM och ... |
|
|
Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO
Vulkanen Teide vakar över o... |
|
|
Äventyr i Algeriet
I januari åker Allt om MC t... |
|
|
Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO
I ett maffigt bergsområde, ... |
|
|
Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO
I ett maffigt bergsområde, ... |
|
|
Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!
Direkt från Teneriffa! Förs... |
|
|
CIAO ITALIEN!
Pressrelease från KTM: ... |
|
|
Nu jobbar vi med Katalogen!
Idag startar vi det digra a... |