Oljebyte, hur ofta?

De skrivs ju endel här om att gammal olja fräter på motordelarna, sen vad som är gammalt vet jag inte, därför frågade jag :)

Jodå, så är det. Speciellt i riktigt gamla motorer som har gått väldigt långt.
Men dom fåtal mil som en hoj går per sommar, blir det inte den mängd syror som gör att den fräter sönder.

Men i det långa loppet förkortar det livslängden. Frågan är om du vill köra 35'000 mil eller bara 30'000 mil.

Byt olja men bli inte livrädd för att det inte blir helt perfekt gjort.

Mats
 
Det här med att byta olja på våren för att slippa göra det på sommaren förstår jag inte riktigt.

Visst är det najs att slippa göra sånt tjafs innan säsongen börjar, men hur lång tid tar det egentligen? ;) Om inte annat går det ju att göra nattetid eller då man inte har möjlighet att köra, tex vid dåligt väder eller vilken anledning som helst.
 
Det här med att byta olja på våren för att slippa göra det på sommaren förstår jag inte riktigt.

Visst är det najs att slippa göra sånt tjafs innan säsongen börjar, men hur lång tid tar det egentligen? ;) Om inte annat går det ju att göra nattetid eller då man inte har möjlighet att köra, tex vid dåligt väder eller vilken anledning som helst.

Jag gillar iaf att ha sånt fixat innan sommaren så man slipper tänka på det, känns bra helt enkelt, man sover bättre, man får pyssla lite mitt i tråkiga vintern, sen brukar det ingå en del fler punkter i servicen än bara oljebyte.
 
Det här med att byta olja på våren för att slippa göra det på sommaren förstår jag inte riktigt.

Visst är det najs att slippa göra sånt tjafs innan säsongen börjar, men hur lång tid tar det egentligen? ;) Om inte annat går det ju att göra nattetid eller då man inte har möjlighet att köra, tex vid dåligt väder eller vilken anledning som helst.

Är väl det att nattetid och vid regn sitter man och spammar på SH. Finns fan ingen kvalitetstid kvar till oljebyten. :banana
 
Jag gillar iaf att ha sånt fixat innan sommaren så man slipper tänka på det, känns bra helt enkelt, man sover bättre, man får pyssla lite mitt i tråkiga vintern, sen brukar det ingå en del fler punkter i servicen än bara oljebyte.

Måste säga tvärt om för min del faktiskt, vet jag att imorn kommer det att fortsätta regna och att jag ska få ha nått att göra på hojen så sover jag gott som fan :):rolleyes:

Visserligen kommer man ju inte kunna ta en sväng när man mekat klart ifall det regnar men..
 
En massa prat om olja men vem kommer ihåg att byta ut den gamla luften i däcken?
Visst att vissa kör med kväve och kan köra med samma år efter år.
 
En massa prat om olja men vem kommer ihåg att byta ut den gamla luften i däcken?
Visst att vissa kör med kväve och kan köra med samma år efter år.

Exakt! Det bästa är ju om man kan få tag på lite alpluft. Då går det fort nå djävulskt.
 
Jag brukar byta oljan innan jag ställer av hojen för vintern, men funderade på om man verkligen behöver göra det på en hoj som är 3 år och med dagens olja som säkert är bättre än vad den var för 20 år sedan.

Om du kör 800-1000 mil så är det bara att byta olja och filter en gång om året, då med fördel inför vintervilan. Filtret är ju så billigt så det finns ingen anledning att inte byta. Varmkör innnan du släpper ut oljan.:tummenupp
 
Jag känner till en som kört 106000 mll utan att byta vare sig olja eller filter. 55000 mil med en Volvo Amazon B18 och 51100 mil med en Volvo 140 B20. Båda motorerna drog olja så han fick fylla på annars hade det nog inte funkat.

Inte så att jag tror att detta är överförbart på en modern hojmotor. Jag byter själv olja och filter varje höst men det är kanske lite overkill.
 
Du kan lätt köra ett par 100 till:tummenupp

Jag känner till en som kört 106000 mll utan att byta vare sig olja eller filter. 55000 mil med en Volvo Amazon B18 och 51100 mil med en Volvo 140 B20. Båda motorerna drog olja så han fick fylla på annars hade det nog inte funkat.

Inte så att jag tror att detta är överförbart på en modern hojmotor. Jag byter själv olja och filter varje höst men det är kanske lite overkill.

Har oxå hört om en som köpte en ny saab 90 som helt sonika bara gav fan i att byta olja, och det fungerade! Sen vet en som kör så lite mil med sin bil, så hon tankade i bensin i bilen i november förra året, nu var det tydligen dags igen, billigt med soppa om man tankar 3 ggr per år:)
 
Last edited:
Jag byter olja\filter 1 gång per år och det vill säga under vintern. Då känns det alltid lika skönt att veta att det är ny och fräsch olja\filter inför säsongen :D
 
Jag bytte inte olja på 7år och lika många tusen mil i min gamla saab 900, jag skulle ju dra den till skroten när den pajade/inte gick igenom besiktningen längre, den hade ju ändå gått 25 000 mil....

7år senare och med 33 tusen mil på mätaren rasade växellådan då en klumpfot bara la ur växeln till hälften och klev av kopplingen.

Jag körde den till skroten ändå, det small till i lådan var 50 meter.

I hojjen byter jag en gång om året, och då byter jag alltid filter.
 
Last edited:
Har man råd med en ny fin hoj bör man ha råd med oljebyte också? Bara min åsikt.
Finns som sagt ingen mening att snåla in på det om man vill att hojen ska hålla sig fräsch länge. Kör på men du lär få byta mitt i säsongen istället då du kört några hundra mil till. Och tycker du det är krångligt med byte så gört nu i förbyggande så klarar du väl dig sommarn ut.
 
Nu ska jag avslöja nåt som ingen hittils har förstått.
Jag byter olja och filter var 250:e mil på mina hojar.
Varför?
Jag gillar när det är rent i maskinrummet.
Onödigt?
Ja.
Dyrt?
Ja.
För att jag har råd?
Ja.
 
Har man råd med en ny fin hoj bör man ha råd med oljebyte också? Bara min åsikt.
Finns som sagt ingen mening att snåla in på det om man vill att hojen ska hålla sig fräsch länge. Kör på men du lär få byta mitt i säsongen istället då du kört några hundra mil till. Och tycker du det är krångligt med byte så gört nu i förbyggande så klarar du väl dig sommarn ut.

Du har helt rätt!...därför att jag frågar har inte med ekonomi att göra, utan mer den tid som det tar att åka och köpa olja, byta och sedan göra sig av med den gamla oljan...jag vet att det inte tar mer än någon timme sammanlagt. Men just har jag inte så mycket tid över och då känns det tråkigt att byta olja om det inte skadar hojen att jag kör några mil på den tills jag byter om någon månad.
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top