Oljeblandare.

TaGGeN

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2003
Hoj
inväntar R1
oljeblandare

har fåt lite problem med MC:n. oljeblandaren slutade fungera och cylindern gick ått helvete.
nu när jag lagat alting. hur är jag säker på att oljeblandaren fungerar som den ska??? så den får rätt mängd olja, eller om den fungerar över huvetaget.

Byta pumpen eller skit i det helt o hållet o blanda i tanken istället.

Blanda olja i tanken (och i oljetanken) och dra ut slangen, du ser om det kommer olja.. Därimot om oljan kommer vidare in vet man ju inte, vet inte om oljeslangen går upp i förgasaren på nsr, det kan ju vara igensatt där.. Annars är det lugnt om den bara sitter på insuget eller liknande.

Edit: Skulle som Solid säger satsa på ny pump!

TaGGeN skrev:
har fåt lite problem med MC:n. oljeblandaren slutade fungera och cylindern gick ått helvete.
nu när jag lagat alting. hur är jag säker på att oljeblandaren fungerar som den ska??? så den får rätt mängd olja, eller om den fungerar över huvetaget.

Nämen har inte jag en pump liggande på vinden.. :tummenupp

Gör såhär.. Kör på 1dl olja i tanken på 5 liter bensin samt att du kollar upp hur mycket olja du har oljetanken. då märker du efter 5 eller 10 liter bensin om den har dragit något samt hur mycket. Jo visst om hojen drar olja och desutom i rätt mängd så får du ju nästan 4% oljeblandning men det är inte skadligt det ger bara lite sämre effekt. Värt att prova!! :tummenupp

att prova oljepumpen går det inte att köra med borrmaskin? Köra runt den där sitter i kuggen.

aa ni fattar. Har inte testat men en teori?

DJM skrev:
att prova oljepumpen går det inte att köra med borrmaskin? Köra runt den där sitter i kuggen.

aa ni fattar. Har inte testat men en teori?
NE VI FATTAR INTE!. men seriöst.. fattar inte vad du menar.. fast de e nog bara jag.. :D

philsson skrev:
Gör såhär.. Kör på 1dl olja i tanken på 5 liter bensin samt att du kollar upp hur mycket olja du har oljetanken. då märker du efter 5 eller 10 liter bensin om den har dragit något samt hur mycket. Jo visst om hojen drar olja och desutom i rätt mängd så får du ju nästan 4% oljeblandning men det är inte skadligt det ger bara lite sämre effekt. Värt att prova!! :tummenupp

Stiftet kläggas igen lätt med för mkt olja!

men era iq barn :mad:

tar om det då.

Ni vet, från oljepumpen går det ju ett litet rör som går in i en kugghjul bakom kopplingskåpan. Den är ju kopplad så pumpen snurrar när motorn går? ok, så långt måste ni vara med.

Men för att som den funkar så kan man väl sätta på en borrmaskin på det där röret som går in i kugghjulet och snurra det. Kommer det olja så funkar den? eller tänker jag helt fel nu,

DJM skrev:

tar om det då.

Ni vet, från oljepumpen går det ju ett litet rör som går in i en kugghjul bakom kopplingskåpan. Den är ju kopplad så pumpen snurrar när motorn går? ok, så långt måste ni vara med.

Men för att som den funkar så kan man väl sätta på en borrmaskin på det där röret som går in i kugghjulet och snurra det. Kommer det olja så funkar den? eller tänker jag helt fel nu,

nu fattade jag :)

DJM skrev:

tar om det då.

Verkar lättare att bara rycka slangen och kolla om det kommer olja :tungan

cRoC skrev:
Verkar lättare att bara rycka slangen och kolla om det kommer olja :tungan

keften!!!!!!! :mad:

Kan man också göra. Säg det direkt då. Men om man inte vågar ha motorn igång och kanske plockat ner allt.

DJM skrev:

tar om det då.

Alltid kul om man vill sabba hojen! ;)

cRoC skrev:
Stiftet kläggas igen lätt med för mkt olja!
Det är inte betydligt.. skilnaden är visserligen stor på mängden olja men den förbrukas likaså. Visst sotar den mer men det är inget märkbart. Föresten så försvinner det lilla sotet fort när man återgår till rätt blandning om det ens blir nåt.
Låtsäga nu att din teori stämmer om att stiftet då skulle sota mer. visserligen är inte 2takt olja bränbart men 4% är endå lite proportionsvis till bensinen.
Jaja. skulle det sota mer så kostar ett stift 30kr.. å det skulle endå ta ett bra tag innan det vore "obrukbart" . bara ta ut och rengöra. funkar lika bra sen igen ;) .. så det är ingen fara över huvudtaget. bara bra för motorn med lite extra blandning.

Om jag skulle orka ta en bild på mitt stift när jag hade olja i tanken o i oljetanken så hade du bara varit tyst sen, min tvärdog efter att jag hade kört den 500 meter, kom hem o kollade stiftet, svart o klistrigt.

Solid snake skrev:
Om jag skulle orka ta en bild på mitt stift när jag hade olja i tanken o i oljetanken så hade du bara varit tyst sen, min tvärdog efter att jag hade kört den 500 meter, kom hem o kollade stiftet, svart o klistrigt.
HAHA!!.. en polares TZR här i stan körde han med 4% för att kolla just samma sak. det rök bara lite extra. :p .. dålig hoj du har ;) eller bara ett dåligt sammandträde

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...