Oljeblandad bensin + motorolja eller inte?

Byt kolv när du river, kostar inte så mycket 800 till 1000kr för ett kit.

Njae, byter nog inte den om jag inte absolut måste. Dock är det säkert dumt att inte passa på, men har bara budget att byta endast det som måste bytas dessvärre.

Topplockspackning måste alltid bytas om man lossat den.

Japp, har beställt ett packningskitt, med topp, cylinderfot o lite andra packningar. ca 500kr.

Kontrollera även avgasportarna när du har allt löst.

Vad menas med det? :pinsamt Är det "hålen" i cylindern eller delen "utanpå" cylindern? Och vad ska jag kontollera?

Edit. Vet nu vad avgasporten är. Har tittat där, och allt ser helt o så ut. Dock jävligt jävla oljigt. Lär väl ska vara så iofs. Men annars såg allt ut som att det satt på rätt plats o så. :tummenupp
 
Last edited:
ok... nu är jag riktigt riktigt riktigt RIKTIGT nära att ge upp på crossjäveln :( INGET går ens i närheten av halvbra... så segt :( Vet inte vad jag ska göra...


Nu står jag med en isärplockad cross, som inte är lönt att plocka ihop för den kommer ändå inte att funka... wtf, och sälja lär det ju inte gå, eftersom den inte funkar. aösldfkj aösdflkj aödfslkj. Får väl lämna in skiten till nån verkstad, så får de fixa upp den för samma pengar som den kostade typ :huvet :död

bajsbajs
 
Sälja den i delar så får du tillbaka lika mycket som du gett för hojen men det tar väl nåt år innan sista delen är såld.

Sälj den som den är för en spottstyver.
 
Tips leta på enduromx.com efter nån som har lust hjälpa dig för en slant.
Om du bott närmare kunde jag hjälpt dig.
 
Sälja den i delar så får du tillbaka lika mycket som du gett för hojen men det tar väl nåt år innan sista delen är såld.

Sälj den som den är för en spottstyver.

Mmm sälja den i delar skulle ju kanske va bra ekonomiskt, men eftersom problemet är att jag knappt kan få loss en enda skruv utan ett rent helvete så verkar det inte vara någon jättebra ide TYVÄRR.

Sälja den för en struntsumma, är väl det imo som ligger närmast. Och sedan lägga till lite pengar för att köpa en ny :(

Tips leta på enduromx.com efter nån som har lust hjälpa dig för en slant.
Om du bott närmare kunde jag hjälpt dig.

Tack för tanken...

Ska ge det ETT SISTA försök. Får försöka be så snällt jag kan för min far och svärfar om de orkar bemöda sig att hjälpa mig.

Eller ja, ska iofs testa att byta packningar på de delar jag fått lös, och be till mxgudarna att det löser problemet. (bytt en kylarslang som var paj, och topplockpackning bla) Men problemet lär ju som någon klok människa sagt tidigt i tråden att det är något galet med vattenpumpen, och den får jag fanimej inte loss. Även den en sönderrostad bult som hellre går i delar än lossnar. Ja den har pajjat lite då mått 10 var för stort, och 9an inte riktigt gick på så slog jag på den med en hammare, så lite flisor lossnade... Men inte fan lossnade bulten. sicko. sämsto. tristo.
 
Fråga, vilken sida är upp och vilken är ner på topplockspackningen till crossen?

Den är aningenaningen försänkt i den på ena sidan och aningenaningen utbuktad på andra sidan... vilken ska va uppåt mot topplocket?

120624-46-22-153.jpg
 
Kan du lätt dra runt motorn med växel i så tokslirar kopplingen av all 2-t olja du gav den. Plocka isär och tvätta.....
Läcker det vatten från slagarna eller motorn?
Fotpackningen eller pboxarna i vattenpumpen är vanligaste orsaken...

Uppdatering av crossmekandet.

Nu har jag:
  • bytt en kylarslang som var sprucken,
  • bytt topppackningssats.
  • Tömt crossen på all olja.

Crossen startar och går ganska bra, men går fortfarande att dra med växel i. Dock trögare än förut, men fortfarande lite för lätt... (i guess?)

Kolv, cylinder och avgasportarna ser ok ut, och nu med nya packningar (topplocks, cylinderfots och avgasportspackningar. Det jag ännu inte klarat av att kolla är vattenpumpen. (får inte loss skruven som håller fast den, är den kanske "fel"gängad? dvs gängad åt fel håll?)

Uteslutningsmetoden borde då leda mig in på det du var inne på... Att något i vattenpumpen är trasigt. Är jag rätt ute, eller ska det gå att dra den med visst motstånd med växel i?

MVH

Bossabaver =)
 
Nej på en cross brukar bakhjulet inte snurra lätt ifall du har en växel i. Motståndet brukar snarare vara sånt att det inte går att springa gång den med växel i utan att nån sitter på den.

Det du verkar ha är nåt fel på antingens kopplingens lameller eller stålskivor, alternativt att tryckstången till kopplingen kärvar (böjd tex) och gör att tryckplattan inte pressar på lamellerna med full kraft.

Vattenpumpen har mest troligt inte något med motståndet att göra, problemen den kan orsaka är antingen att kylarvätskan hamnar i växellådan eller att det läcker genom något skvallerhål på pumpen. Möjligen kan den skära fast då lär dreven till pumpen rensas (vanligtvis plast) och motorn går varm.
 
Vet inte om jag missat nåt men:

Kom inte vattenpumpen upp i samband med vattenläckage o sånt som senare visade sig vara hål på en kylslang?

Blir hela kylaren varm när cykeln är varmkörd så funkar pumpen o pumpar runt varmvattnet.

Säger som dom andra, en cross är en rejstrimmad maskin med små marginaler och skall inte skruvas om man inte vet precis vad man gör o har riktiga verktyg OCH VERKSTADSHANDBOK!!



Uppdatering av crossmekandet.

Nu har jag:
  • bytt en kylarslang som var sprucken,
  • bytt topppackningssats.
  • Tömt crossen på all olja.

Crossen startar och går ganska bra, men går fortfarande att dra med växel i. Dock trögare än förut, men fortfarande lite för lätt... (i guess?)

Kolv, cylinder och avgasportarna ser ok ut, och nu med nya packningar (topplocks, cylinderfots och avgasportspackningar. Det jag ännu inte klarat av att kolla är vattenpumpen. (får inte loss skruven som håller fast den, är den kanske "fel"gängad? dvs gängad åt fel håll?)

Uteslutningsmetoden borde då leda mig in på det du var inne på... Att något i vattenpumpen är trasigt. Är jag rätt ute, eller ska det gå att dra den med visst motstånd med växel i?

MVH

Bossabaver =)
 
Kom inte vattenpumpen upp i samband med vattenläckage o sånt som senare visade sig vara hål på en kylslang?


Jo, typ kanske =)

Alltså, jag fyllde ju på fel olja, och efter det började problemen. Den svarade inte på gasen som den skulle, den nästan obefintliga tomgången blev ännu mer obefintlig, och den gav ett par rejäla smällar/knallar när jag skulle försöka kicka igång den.

Sedan gången efter skulle jag kolla på den och DÅ visade sig att den tokläckte vatten, såg senare då att en kylarslang var trasig. Måste ha uppkommit vid typ samma tillfälle... eller så är det en olycklig slump.

Nu är det enda problemet jag kan se är att den slirar när jag har en växel i. Testade den igår, och den går nästan helt perfekt. Aaaaningen hackig när jag körde, men kan lika gärna va att den var kall eller nåt. Testade bara ett par vändor fram o tillbaks hemma på grusvägen.
 
Jo, typ kanske =)

Alltså, jag fyllde ju på fel olja, och efter det började problemen. Den svarade inte på gasen som den skulle, den nästan obefintliga tomgången blev ännu mer obefintlig, och den gav ett par rejäla smällar/knallar när jag skulle försöka kicka igång den.

Sedan gången efter skulle jag kolla på den och DÅ visade sig att den tokläckte vatten, såg senare då att en kylarslang var trasig. Måste ha uppkommit vid typ samma tillfälle... eller så är det en olycklig slump.

Nu är det enda problemet jag kan se är att den slirar när jag har en växel i. Testade den igår, och den går nästan helt perfekt. Aaaaningen hackig när jag körde, men kan lika gärna va att den var kall eller nåt. Testade bara ett par vändor fram o tillbaks hemma på grusvägen.

Nu får du inte tappa sugen. Det här är ju skitroligt att läsa. Hur går det nu då?:)
 
Jaha, nu har jag ju iallafall bytt alla packningar men felet kvarstår. Dock har jag fått ordning på vattenläckaget, och det sitter fräscha packningar på, vilket alltid är något.

DOCK, så är det fortfarande ett förjävla dåligt komp i hojen. Nån skrev att det borde vara något fel i vattenpumpen. Det är "det enda" jag inte kollat ännu. Pga, att jag inte fick loss skruven :gnissla. Så det får väl ta och bli nästa projekt i guess.

En fråga dock, är den skruven "felgängad" eller sitter den bara månne som BERGET?... Behöver er hjälp guys :)
 
Jaha, nu har jag ju iallafall bytt alla packningar men felet kvarstår. Dock har jag fått ordning på vattenläckaget, och det sitter fräscha packningar på, vilket alltid är något.

DOCK, så är det fortfarande ett förjävla dåligt komp i hojen. Nån skrev att det borde vara något fel i vattenpumpen. Det är "det enda" jag inte kollat ännu. Pga, att jag inte fick loss skruven :gnissla. Så det får väl ta och bli nästa projekt i guess.

En fråga dock, är den skruven "felgängad" eller sitter den bara månne som BERGET?... Behöver er hjälp guys :)


Om kompet är för dåligt är mest troligt kolv och kolvring slut och behöver bytas. Eventuellt är även cylindern väldigt sliten.
 
Första missen jag ser rent spontant är att du blandar ihop 4-5 småfel till ett fel.

Det är alltså olika fel på cykeln som INTE har något alls med varandra att göra.

1: Cykeln slirar på kopplingen? Varvar alltså, men det händer inte så mycket? Lösning: Byt lameller, mellanskivor, fjädrar.

Hmm, ja rent spontant kan ju detta faktiskt hänga ihop med fel olja i vxl-lådan. Byt olja 2-3 gånger så "sköljer" du ur den felaktiga oljan! Men många gånger är det så att kopplingen kanske var sliten redan innan "precis på gränsen" till att börja slira så att säga!

2: Dålig komp. Lösning: Kolvkit, kolla cylindern!

3. Vattenpumpen. Läcker det ut? Läcker det in? In i vxl-låds oljan? I såna fall borde oljan ha varit grå / vit när du bytte. Lösning: Byt packboxar i pumpen kostar ca. 200.-

4. Vxl-låds olja. Om du kört hojen en kort stund på 2-t olja är inte så bra. Men knappast nåt som gör att det rasar. Lådorna är bra mycket mer bulletproof än vad man tror!

OCH inga av dina övriga fel hör ihop med det här. Att den går dåligt har inget att göra med växellåda. (Om den inte skurit ihop och sitter fast of course!)

Går den dåligt hänger det antingen på:

*Läckange toppackning (som du kanske har bytt nu?)
*Felaktig förgasar bestyckning. (kolla färgen på stiftet, ska vara brun. Känn i ljuddämparen ska vara lite sotigt / lite fuktigt)
*Trasiga reed ventiler (sitter i gummiinsuget mellan förgasare och motorblock! Dom ska hålla tätt när man suger / blåser.
*Sliten bottendel. Alltså vevaxellagrena och packboxarna är SOP slut. Så slut att den suger in luft där istället för via insuget så kallat tjyvluft...

Börja med att kolla detta! :tummenupp

(Har haft ett par 2-takts crossar bakom mig.........)
 
Last edited:
Första missen jag ser rent spontant är att du blandar ihop 4-5 småfel till ett fel.

Det är alltså olika fel på cykeln som INTE har något alls med varandra att göra.

1: Cykeln slirar på kopplingen? Varvar alltså, men det händer inte så mycket? Lösning: Byt lameller, mellanskivor, fjädrar.

Hmm, ja rent spontant kan ju detta faktiskt hänga ihop med fel olja i vxl-lådan. Byt olja 2-3 gånger så "sköljer" du ur den felaktiga oljan! Men många gånger är det så att kopplingen kanske var sliten redan innan "precis på gränsen" till att börja slira så att säga!

2: Dålig komp. Lösning: Kolvkit, kolla cylindern!

3. Vattenpumpen. Läcker det ut? Läcker det in? In i vxl-låds oljan? I såna fall borde oljan ha varit grå / vit när du bytte. Lösning: Byt packboxar i pumpen kostar ca. 200.-

4. Vxl-låds olja. Om du kört hojen en kort stund på 2-t olja är inte så bra. Men knappast nåt som gör att det rasar. Lådorna är bra mycket mer bulletproof än vad man tror!

OCH inga av dina övriga fel hör ihop med det här. Att den går dåligt har inget att göra med växellåda. (Om den inte skurit ihop och sitter fast of course!)

Går den dåligt hänger det antingen på:

*Läckange toppackning (som du kanske har bytt nu?)
*Felaktig förgasar bestyckning. (kolla färgen på stiftet, ska vara brun. Känn i ljuddämparen ska vara lite sotigt / lite fuktigt)
*Trasiga reed ventiler (sitter i gummiinsuget mellan förgasare och motorblock! Dom ska hålla tätt när man suger / blåser.
*Sliten bottendel. Alltså vevaxellagrena och packboxarna är SOP slut. Så slut att den suger in luft där istället för via insuget så kallat tjyvluft...

Börja med att kolla detta! :tummenupp

(Har haft ett par 2-takts crossar bakom mig.........)

Grymt inlägg :tummenupp

Det enda felet jag har nu som sagt är att det är ganska dåligt komp. Men den funkar, läcker ingenstans och går så gott som perfekt. Så enligt dig borde alltså felet ligga i cylindern? typ sliten kolv eller något liknande? Den hade visserligen en reva i den, men inte stor alls. Kan det vara problemet? För packningarna är bytta iaf.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top