Olje panik!

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Hoj
RSV4 Factory
Jag måste ha tag i motorolja till min SXV idag. Jag hinner inte åka till Starol och köpa den rekomenderade AGIP oljan så jag tänkte höra om det är någon som förstår oljekoderna.

Denna oljan är rekomenderad av Aprilia:

Engine oil AGIP RACING 4T 10W-60. Use top brand oils meeting or exceeding
CCMC G-4, A.P.I. SG. SAE 10W-60 specifications

Enligt Shells kundtjänst så hade dom ingen olja som kunde passa.
Det är våtkoppling på hojen.

Någon som har något vettigt tips på en passande olja?

Jag vet att den oljan är fin osv osv osv. Dock tänker jag inte hälla i Biltema olja i min "nya" hoj.

Jag har lagt så mycket pengar på den nu så jag tänker inte snåla in på olja. "Onödigt slöseri för att det är ju ändå samma sak, blabla" men jag tar inga risker.

Är det samma som på millen så funkar det med Motul semisyntet. 5100 har jag för mig den heter.
med risk för att bli tillrättavisad nu, men iaf millen har problem med syntetoljor.
Kopplingen slirar tydligen av dessa. Fråga mig inte varför.

Det ska vara helsysntet i den enligt boken. Jag har kört på Agips 10-60 helsysntet hittills och det funkar finfint. Det känns jävligt hårt att åka till enköping bara för att köpa olja dock.

Jag vet att den oljan är fin osv osv osv. Dock tänker jag inte hälla i Biltema olja i min "nya" hoj.

Jag har lagt så mycket pengar på den nu så jag tänker inte snåla in på olja. "Onödigt slöseri för att det är ju ändå samma sak, blabla" men jag tar inga risker.

Det är väl bara att kvista iväg till McVaruhuset. De har gott om oljor som luktar tuttifrutti och är röda :)

edit: eller apriliacenter i .. haninge?

alltså finns inte oljan dom har i Enköping i stockholm?

vad är det för olja?

Är det samma som på millen så funkar det med Motul semisyntet. 5100 har jag för mig den heter.
med risk för att bli tillrättavisad nu, men iaf millen har problem med syntetoljor.
Kopplingen slirar tydligen av dessa. Fråga mig inte varför.

frågade "oljeexperterna" på butiken en gång, jag behöver olja till hojen vilken passar till min hoj? "du ska ha motul" ok, fick jag problem med kopplingen? ja... var bara att tömma ut oljan....

Last edited:
Jag är ute efter AGIP Racing 10-60.

Jag litar inte heller på MC varuhuset för 5 öre.

inte för att jag vill vara efterklok men är den svår att få tag i och du handlat på starol tidigare så var det väl en miss att inte handla mycket olja på en gång, å andra sidan är väl olja inte så känsligt att byta precis på intervallen, hellre använd men bra olja i motorn än byta till något man inte vet vad det är för nåt.

butiken jag skrev om var inte MC-varuhuset, handlat där några gånger och de verkar schyssta men jag har väl iofs inte frågat om några vitala råd där

Last edited:

Ja. Biltemaoljan är finfin och den är långt över SG som din hoj kräver. Dock har den bara 10W40 och dom säger ju tydligen att din ska ha 10W60. Så du får nog snällt kvista iväg och köpa en olja som uppfyller både kvalitetsspecen och SAE värdet.
Valfri MC-butik ska väl kunna plocka fram en juste olja till dig. Uppfyller den minst SG (oljor med så låg klassning finns nog inte numera tror jag) och har SAE som uppfyller det hojen kräver så ska det vara lugnt. Gärna helsyntet också då om du vill vara på den säkra sidan.

Du menar att du har så dåligt förtroende till dom att du inte ens kan köpa några flaskor olja där även om du vet vad du ska ha???:jisses

Jag har inte upplevt att det varit några problem med dom. Men det är ju bara jag.

Du menar att du har så dåligt förtroende till dom att du inte ens kan köpa några flaskor olja där även om du vet vad du ska ha???:jisses

Jag har inte upplevt att det varit några problem med dom. Men det är ju bara jag.

MC varuhuset har inte AGIP olja och jag litar inte på deras rekomendationer om annan olja.

Jag vet att jag är gnällig men jag har lagt ut 16 000 kr på min hoj nu så jag är inte sugen på ännu ett ras pga felaktig olja.

10w60 är inte vanligt som viskositet men på rak arm kan jag komma på att Motorex och ELF finns i de viskositeterna. Motorex har alla KTM handlare hemma då detta är vad KTM numera rekommenderar. En jättebra olja om än lite dyr...

Mer prisvärd hade jag rekommenderat OK/Q8 SBK 15w50. 10w som nedre är bara viktigt vid låga temperaturer och du lär hinna byta olja en gång till innan du kör i minusgrader....

MC varuhuset har inte AGIP olja och jag litar inte på deras rekomendationer om annan olja.

Jag vet att jag är gnällig men jag har lagt ut 16 000 kr på min hoj nu så jag är inte sugen på ännu ett ras pga felaktig olja.

Det är ju inte så svårt egentligen.
Det är bara att du stegar in och säger att du ska ha MC olja som är minst viskositet 10W-60 och uppfyller minst kvalitetsklass SG.
Med största sannolikhet kan dom inte plocka fram något som är sämre än SJ eller SL och det är ju skyhögt över minimikraven för din hoj. Sen väljer du själv vilken du vill ha. Vill du vara på den säkra sidan köper du den som är dyrast.:tungan
Det handlar egentligen inte om att dom ska rekommendera någon olja. Dom ska bara plocka fram det dom har som uppfyller den kvalitetsklassning du vill ha. För övrigt tror jag inte att dom är så mycket sämre än gemene man här på SH att plocka fram olja även om dom säkerligen har en tendens att vilja sälja dom större etablerade märkena som är dyrare utan att vara bättre.

10w60 är inte vanligt som viskositet men på rak arm kan jag komma på att Motorex och ELF finns i de viskositeterna. Motorex har alla KTM handlare hemma då detta är vad KTM numera rekommenderar. En jättebra olja om än lite dyr...

Mer prisvärd hade jag rekommenderat OK/Q8 SBK 15w50. 10w som nedre är bara viktigt vid låga temperaturer och du lär hinna byta olja en gång till innan du kör i minusgrader....

Tror du att det går att köra med olja som bara är upp till 50?

Tror du att det går att köra med olja som bara är upp till 50?

JA......

Det där med viskoklassning är inte så jätteviktigt men här har Aprilia uppenbarligen tyckt att 60 i viskositet vid hög temp är att rekommendera och då bör man kanske inte åka 30 eller 40 men 50 fungerar garanterat utmärkt.....

2003 rekommenderade KTM Shell Advanced 10w40 i sina RFS motorer. Sen typ -05 rekommenderar de 10w60 Motorex. Där är absolut ingen skillnad på motorerna nu och då. Fabrikerna drar in stora stålar på samarbeten med oljebolagen, fabrikanten rekommenderar ett specifikt oljemärke och cashar sedan in sponsring från oljebolaget som tjänar storkovan på att sälja dyr olja till kunder som är måna om sina cyklar....
Kolla vilka dekaler som sitter på fabrikstallets cyklar så kan du ge dig fan på att samma oljemärke rekommenderas i din manual. Aprilia har i alla tider rekommenderat det italienska oljemärket IP ända tills Agip betalade mer och sponsrade dem i WSBK/MotoGP....

JA......

Det där med viskoklassning är inte så jätteviktigt men här har Aprilia uppenbarligen tyckt att 60 i viskositet vid hög temp är att rekommendera och då bör man kanske inte åka 30 eller 40 men 50 fungerar garanterat utmärkt.....

2003 rekommenderade KTM Shell Advanced 10w40 i sina RFS motorer. Sen typ -05 rekommenderar de 10w60 Motorex. Där är absolut ingen skillnad på motorerna nu och då. Fabrikerna drar in stora stålar på samarbeten med oljebolagen, fabrikanten rekommenderar ett specifikt oljemärke och cashar sedan in sponsring från oljebolaget som tjänar storkovan på att sälja dyr olja till kunder som är måna om sina cyklar....
Kolla vilka dekaler som sitter på fabrikstallets cyklar så kan du ge dig fan på att samma oljemärke rekommenderas i din manual. Aprilia har i alla tider rekommenderat det italienska oljemärket IP ända tills Agip betalade mer och sponsrade dem i WSBK/MotoGP....

TACK! :tummenupp

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...