Olje Myter

SilentPlanet

Hatar Gubbar Med Hatt
Gick med
17 Sep 2005
Hoj
Ktm 300 -13
Finns säkert en del olje myter som vi borde ta död på...

T.e.x Att har du kört på Helsyntet sedan din bil eller mc va ny å sedan kör med halvsyntet kan fordonet börja dricka olja, Stämmer det eller är det en dum myt.

Trodde att det berode på sletna kolvringar eller dyligt..

Skriv vad ni tror, även om ni har hört andra myter..

En annan fråga är om en mc ska dricka olja...
Min dricker då ingen olja alls..

Last edited:
Enl min mening så är det ingen myt.

Jag har märkt skillnad på oljeförbrukningen mellan helsyntet och mineral iaf,den drar mer på helsyntet.

packningar och dyligt anpassar sig efter oljan så risken finns att den börjar läcka lite om man byter från hel till halv eller tvärrt om.

det är vad jga har får höra ialla fall av folk som säljer oljor.

rätt eller fel det vet jag inte men ajg chansar ialla falll inte
men som du säger så är det ju en hel del andra faktiorer som oxå spelar in.
slitage t.ex

Så om jag ska byta olja nu över vinter å inte vet vilken olja den har gått på innan så är det kört.. ska jag förvänta mej en mc som ska börja dricka olja Eller?

Fan det är fredagkväll, oljediskussionen hoppar jag ifalla fall över, go helg på er :tomten :öl

SilentPlanet skrev:
Så om jag ska byta olja nu över vinter å inte vet vilken olja den har gått på innan så är det kört.. ska jag förvänta mej en mc som ska börja dricka olja Eller?

Häll i det som instruktionsboken säger, det är ju rätt, sen är det ju bara att hålla tummarna för att förra ägarn också gjorde det :)

SilentPlanet skrev:

Nej, häll i helsyntet så ska du se att det blir bra. Om den skulle börja dra lite olja, (vilket jag iofs inte tror har så mycket med bytet mineral/syntet att göra), så är det inte hela världen. Då är det bara att fylla på lite ibland och se glad ut. :)

Min hoj drar väldigt blygsamt med olja vid gatkörning. Däremot drar den i sig en slatt på varje bankörning.

TUMi skrev:
packningar och dyligt anpassar sig efter oljan så risken finns att den börjar läcka lite om man byter från hel till halv eller tvärrt om.

det är vad jga har får höra ialla fall av folk som säljer oljor.

rätt eller fel det vet jag inte men ajg chansar ialla falll inte
men som du säger så är det ju en hel del andra faktiorer som oxå spelar in.
slitage t.ex
Om du byter från helsyntet till halvsyntet händer det inget men om du byter från halv till hel så kan det börja läcka olja om p-boxar/packningar är gamla och slitna.

Det spelar ingen roll om man byter från del/hel de kemiska egenskaperna för dessa oljor är så pass snarlika att det inte spelar någon roll på packningar etc.
Börjar det läcka beror det inte på att oljan är av annat typ.

Anledningen till att vissa märker minskad oljeförbrukning när de går över till mineral är att oljan späds ut mer pga att mer färskgaser blåser förbi kolvringarna (pga sämre oljefilm) och därmed spär ut oljan, alla motorer har en viss oljekonsumtion (vissa mer än andra) men i fallet ovan så döljs oljekonsumtionen av utspädning.

Boris JR skrev:
Det spelar ingen roll om man byter från del/hel de kemiska egenskaperna för dessa oljor är så pass snarlika att det inte spelar någon roll på packningar etc.
Börjar det läcka beror det inte på att oljan är av annat typ.

Anledningen till att vissa märker minskad oljeförbrukning när de går över till mineral är att oljan späds ut mer pga att mer färskgaser blåser förbi kolvringarna (pga sämre oljefilm) och därmed spär ut oljan, alla motorer har en viss oljekonsumtion (vissa mer än andra) men i fallet ovan så döljs oljekonsumtionen av utspädning.

Helsyntet är en mycket tunnare olja än en halvsyntets olja. Därför helsyntet kan dra lite mer för att den tunna oljan smiter förbi kolvringarna.

DJM skrev:
Helsyntet är en mycket tunnare olja än en halvsyntets olja. Därför helsyntet kan dra lite mer för att den tunna oljan smiter förbi kolvringarna.

Nej det är en utbredd missuppfattning, en olja med samma viskositet är alltid precis lika tunn oavsett om den är en mineral eller en helsyntet.

Snart borde Dr Bike dyka upp :corn

Det här med oljor. Det är en av livets stora frågor i hoj världen. Jag tycker man ska köra på det man alltid har gjort. Kör man på mineral olja och det funkar. Då är det bara att fortsäta med det. Och det samma gäller syntet olja. Alla har olika åsikter.

En myt är väll att biltemas oljor är sämmre en andra. Jag har hört att det är Statoils olja i annan förpackning. Fast det kanske också är en myt :3freak

Jag har kört 1200 mil på biltemas helsyntets 2-takts olja utan motorhaveri. Jag tycker den oljan funkar utmärkt. :)

enduroemil skrev:
Det här med oljor. Det är en av livets stora frågor i hoj världen.

Diskussionen är nog i paritet med om OkQ8 98 oktan vs Shell 99 oktan eller Lewis eller Lee... eller om man ska köpa en Volta eller en Electrolux-dammsugare. Själv tycker jag att alla de här ämnena suger, fett.

Över till något annat lite mer intressantare och enklare, vad låter bäst? CDT Kama K-series, MDS Audiophile eller DLS Iridium? :tummenupp

Boris JR skrev:
Nej det är en utbredd missuppfattning, en olja med samma viskositet är alltid precis lika tunn oavsett om den är en mineral eller en helsyntet.

Nja, inte vad castrol sa iaf. Dom var och pratade om sina oljor i min klass.

Dom hade glasstaplar med hel, halv resp mineralolja. I varje sådan stapel låg det en järnkula. Järnkulan som kom först ner låg i helsyntetsoljan.
Nu vet jag inte om de är samma viskositet i alla dom oljorna men det borde det vara.

Dom "sa" att i nya bilar 00- kräver helsyntetsolja för att det är så små toleranser mellan allt i motorn. Helsyntetsoljan är så tunn så den kommer in överallt. Det gör ej halv och mineralolja.

Sen frågade jag massor om biltema men det ville dom inte säga nåt om.

Men hon erkände att mineralolja på biltema är precis likadan olja som castrol. Mineralolja är den som all motorolja är baserad på.
Castrol vill sälja sina produkter de vet jag, så man kan ta de med en nypa salt.

Last edited:
Bytte från delsyntet till helsyntet denna säsong, vilket ledde till ökad förbrukning.
Har fått lära mig från detta forum och andra håll att det är bättre med en oljeförbrukning än ingen alls. Detta eftersom motorn har en förbrukning och ingen betyder att oljan har blivit utspädd.

/Duck

DJM skrev:
Dom hade glasstaplar med hel, halv resp mineralolja. I varje sådan stapel låg det en järnkula. Järnkulan som kom först ner låg i helsyntetsoljan.
Nu vet jag inte om de är samma viskositet i alla dom oljorna men det borde det vara.

Menar du att det inte är vettigt att jämföra viskocitetsmärkning mellan hel- och delsyntet-oljor?

DJM skrev:
Nja, inte vad castrol sa iaf. Dom var och pratade om sina oljor i min klass.

Dom "sa" att i nya bilar 00- kräver helsyntetsolja för att det är så små toleranser mellan allt i motorn. Helsyntetsoljan är så tunn så den kommer in överallt. Det gör ej halv och mineralolja.

Sen frågade jag massor om biltema men det ville dom inte säga nåt om.

Men hon erkände att mineralolja på biltema är precis likadan olja som castrol. Mineralolja är den som all motorolja är baserad på.
Castrol vill sälja sina produkter de vet jag, så man kan ta de med en nypa salt.

Två oljor med samma viskositetsklassning har alltid samma viskositet det är ju det som är poängen med att ha viskositetsklassningen. Enl API regler får en olja som är märkt 10w40 inte överstiga gränsvärdet för 10w40 så kallas den istället 15w40 så teoretiskt sett kan en olja med 10,5w40 (kallas 15w40) flöda lättare än en olja som håller 14,9w40 men båda kallas 15w40. Detta är dock baraen teoretisk apprach i de oljetester jag har läst är den verkliga viskositeten för en olja nästan alltid precis vad dess API klassning indikerar. En olja med en angiven viskositet håller alltid denna oavsett om det är en helsyntet eller en mineral.

När det gäller att man måste ha helsytetsolja i moderna bilar för att toleranserna är så små så är det ren bullshit.
1. Helsyntetolja har inte bättre krypförmåga än mineral snarare tvärt om då helsyntetolljor har större och mer homogena partiklar än mineraloljor vilket ger en starkare oljefilm men sämre krypförmåga. Dock så är krypförmågan inte intressant i en motor (inom rimlighetens gränser)
2. Motorer tillverkade 2000 har generellt sett inte snävare tolleranser i produktionen än motorer tillverkade 1990 och då likväl idag så är det inte alla fabrikanter som rekomenderar helsyntet eller ens häller på detta på märkesverkstan.

Last edited:
Badger skrev:
Fan det är fredagkväll, oljediskussionen hoppar jag ifalla fall över, go helg på er :tomten :öl

Håller med dig broder!
Svaren på alla dessa frågor finns redan här på forumet f.ö
Tar mig en singlemalt istället och läser denna diskussion! :)

Dr.Bike skrev:
Håller med dig broder!
Svaren på alla dessa frågor finns redan här på forumet f.ö
Tar mig en singlemalt istället och läser denna diskussion! :)

FUUUUUUUSK själv försöker man pluga inför måndagens sluttenta i Kemi, behöver jag säga att studiemoralen just nu är aningen bristfällig....

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman