Olje Myter

Dr.Bike skrev:
Håller med dig broder!
Svaren på alla dessa frågor finns redan här på forumet f.ö
Tar mig en singlemalt istället och läser denna diskussion! :)

Balveine (stavflel) 21 årig... :öl

Mums.

Hade en 17 årig som var riktigt smarrig.
Gick tyvärr åt ....

Trevlig kväll! :)

Boris JR skrev:
FUUUUUUUSK själv försöker man pluga inför måndagens sluttenta i Kemi, behöver jag säga att studiemoralen just nu är aningen bristfällig....

Stackare! *skratt* Dels får du klara dig själv här i oljeträsket, dels kan jag inte bjuda dig på en single av valfri sort (det finns några här...*pekar*) och så står jag över debatten!
Ja livet är en hora ibland. Och du har just nu inga pengar! :hihi

Lycka till på tentan!!

Med andra ord så menar du att jag har bensin i oljan då eller? utspädd?
:gnissla är inte så erfaren om detta :)

men olja dricker den inte & oljenivån stiger inte heller så :va

andersbrink skrev:
Diskussionen är nog i paritet med om OkQ8 98 oktan vs Shell 99 oktan eller Lewis eller Lee... eller om man ska köpa en Volta eller en Electrolux-dammsugare. Själv tycker jag att alla de här ämnena suger, fett.

Över till något annat lite mer intressantare och enklare, vad låter bäst? CDT Kama K-series, MDS Audiophile eller DLS Iridium? :tummenupp

CDT kan jag inte.
MDS skall du hålla dej långt undan..
Iridium har jag i min bil...

/Dan

Boris JR skrev:
När det gäller att man måste ha helsytetsolja i moderna bilar för att toleranserna är så små så är det ren bullshit.
1. Helsyntetolja har inte bättre krypförmåga än mineral snarare tvärt om då helsyntetolljor har större och mer homogena partiklar än mineraloljor vilket ger en starkare oljefilm men sämre krypförmåga. Dock så är krypförmågan inte intressant i en motor (inom rimlighetens gränser)
2. Motorer tillverkade 2000 har generellt sett inte snävare tolleranser i produktionen än motorer tillverkade 1990 och då likväl idag så är det inte alla fabrikanter som rekomenderar helsyntet eller ens häller på detta på märkesverkstan.

Ok. Så det är inte mycket man ska tro på som castrol sa? Jag menar, dom om någon borde kunna nåt om olja.

Det där med järnkulorna så har dom alltså lagt i olika viskositeter för att dom ska kunna sälja en dyrare och "bättre" olja?

DJM skrev:
Ok. Så det är inte mycket man ska tro på som castrol sa? Jag menar, dom om någon borde kunna nåt om olja.

Det där med järnkulorna så har dom alltså lagt i olika viskositeter för att dom ska kunna sälja en dyrare och "bättre" olja?

Ja de borde kunna något om olja men de är också ute efter att sälja sin produkt.

Om du tittar på vilka tester en olja genomgår när den API klassas så kommer du att inse att det är omöjligt att två oljor med samma klassning skulle ha olika viskositet pga att den ena var mineral och den andra syntet.

Jag vet inte hur linjärt viskositetsområdet är på syntet resp mineraloljor men normalt sett så anges en oljas viskositet vid dess arbetstemperatur, jag vill minnas att det för motorolja är +100 grader celsius.
(Not: På hydraulolja är det oftast +40 grader som gäller).

Har försökt att lirka fram viskositet/temperaturdiagram från några stora tillverkare men de är inte så benägna att lämna ut dem(?)

Det är en herrans skillnad på hur tunn en olja är vid rumstemperatur och när den är +100 grader, för att inte tala om skillnaden vid -30 grader.

Så om testet med den "fallande kulan" utfördes vid rumstemperatur så bevisar det ju syntetoljans fördelar när det gäller dess egenskaper vid kallstart.

Som tidigare sagts så skulle det vara väldigt fel om kulan skulle falla olika fort uppe vid drifttemp, det skulle ju innebära att den angivna viskositeten inte är att lita på.

Jag har märkt skillnad i oljeförbrukning men framförallt har jag märkt skillnad på hur det påverkar våtlameller (fast det sista var mera märkesskillnad).

Jag har inte expertkunskap nog att ta reda på hur och varför det skulle vara så, jag får "nöja mej" med att konstatera att kan vara så (tyvärr, får jag väl tillägga).

Edit: om det är så att någon ändå vill "dyka djupare" i oljeträsket så kan jag rekomendera ett samtal med Lars Arvidsson på: Västerås PetroleumKemi
Jag känner honom inte personligen men vet att han kan mycket om sånt här.

Last edited:
enduroemil skrev:
Snart borde Dr Bike dyka upp :corn

Det här med oljor. Det är en av livets stora frågor i hoj världen. Jag tycker man ska köra på det man alltid har gjort. Kör man på mineral olja och det funkar. Då är det bara att fortsäta med det. Och det samma gäller syntet olja. Alla har olika åsikter.

En myt är väll att biltemas oljor är sämmre en andra. Jag har hört att det är Statoils olja i annan förpackning. Fast det kanske också är en myt :3freak

Jag har kört 1200 mil på biltemas helsyntets 2-takts olja utan motorhaveri. Jag tycker den oljan funkar utmärkt. :)

Det stämmer att det är Statoilolja i all Biltema olja. Detta kan du få bekräftat genom att läsa Biltema:s "säkerhetsblad över dessa produkter.!

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman