Olje läckage efter wheelie på ktm640

jonnep

måttard måttard
Gick med
29 Sep 2004
Ort
Lund
Hoj
en liten lätt
FAN FAN FAN vad är det nu som har hänt ?
Jag wheelade ca: 600m typ 3gånger på en raksträcka, fram och tillbaka.... när jag stannar och sätter mig i gräset så ser jag en pöl under hojen efter ett tag.

Jag slet av sadeln och luftburken var helt full med olja, nåja, någon deciliter iaf.
Jag lutade hojen mycket så att all olja rann ut ur den lilla slangen som mynnar ut från luftburkens botten.

Nu var jag skraj, och åkte lungt ungefär 500meter, och då kom det ny olja i luftburken... alltså det kommer olja när jag kör helt vanligt också.

Är det någon som har en aning om vad det kan vara ? om det går att årgärda ? och om det är jätte dyrt ?

(cykeln har gått 450mil, om det har någon betydelse)
 
Last edited:

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
såld... :(
jonnep skrev:
FAN FAN FAN vad är det nu som har hänt ?
Jag wheelade ca: 600m typ 3gånger på en raksträcka, fram och tillbaka.... när jag stannar och sätter mig i gräset så ser jag en pöl under hojen efter ett tag.

Jag slet av sadeln och luftburken var helt full med olja, nåja, någon deciliter iaf.
Jag lutade hojen mycket så att all olja rann ut ur den lilla slangen som mynnar ut från luftburkens botten.

Nu var jag skraj, och åkte lungt ungefär 500meter, och då kom det ny olja i luftburken... alltså det kommer olja när jag kör helt vanligt också.

Är det någon som har en aning om vad det kan vara ? om det går att årgärda ? och om det är jätte dyrt ?

(cykeln har gått 450mil, om det har någon betydelse)

Luuugn grappen, allt är i sin ordning. Ska det wiilas långt så blir det så, oljan kommer från vevhusventilationen. Jag har dragit om slangen så att den mynnar ut i ett uppsamlingskärl (whiskas kattmjölk :yoparty ) som jag lagt i luftburken.

Att det kom olja när du körde vanligt var nog för att det var olja kvar i slangen.
 

jonnep

måttard måttard
Gick med
29 Sep 2004
Ort
Lund
Hoj
en liten lätt
Suomalainen skrev:
Luuugn grappen, allt är i sin ordning. Ska det wiilas långt så blir det så, oljan kommer från vevhusventilationen. Jag har dragit om slangen så att den mynnar ut i ett uppsamlingskärl (whiskas kattmjölk :yoparty ) som jag lagt i luftburken.

Att det kom olja när du körde vanligt var nog för att det var olja kvar i slangen.

okej, tack för hjälpen... men ska det verkligen komma så mycket olja igen i luftburken när jag bara kör vanligt.... säkert 1-2deciliter till påvägen hem (ca 6km i väldigt lugnt tempo, 40-50km/h) ?
 
Last edited:

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
låter som ganska mycket om de nu e så mycke du säger.. :va
 

ceasar

Vivi Ducati
Gick med
9 May 2003
Ort
Sthlm/Nacka
Hoj
Ducati 1198S Corse
Hur högt stod oljan i "fönstret" innan bakhjulskörningen?

Om du ska köra på bakhjulet mycket, se till att oljan är lite under halva nivån.

(Jag har en petflaska i luftburken dit jag har dragit vevhusventilationen.)
 
Last edited:

jonnep

måttard måttard
Gick med
29 Sep 2004
Ort
Lund
Hoj
en liten lätt
oljan stog nog mellan mitten och max på stickan tror jag...

jag ska testa att fylla på med olja imorrn, torka luftburken ren och sedan köra en kort tur för att se så det inte kommer olja när man kör vanligt..... om det kommer olja i burken då så är det inte normalt längre eller ??

annars kan jag ta det lugnt och ligga och sura över att man inte kan wheela utan att behöva köpa olja+luftfilter efter varje lång wheelie ?
 

ceasar

Vivi Ducati
Gick med
9 May 2003
Ort
Sthlm/Nacka
Hoj
Ducati 1198S Corse
jonnep skrev:
oljan stog nog mellan mitten och max på stickan tror jag...

jag ska testa att fylla på med olja imorrn, torka luftburken ren och sedan köra en kort tur för att se så det inte kommer olja när man kör vanligt..... om det kommer olja i burken då så är det inte normalt längre eller ??

Då är det inte normalt, men problemet då är antagligen att du har för mycket olja i.

Dra nu om vevhusventilationen till en petflaska, se till att oljan ligger mellan "min" och halv, sen är det bara ut och wheeeela!

Vad ska du med en motard till om du inte kan köra på bakhjulet?
 

jonnep

måttard måttard
Gick med
29 Sep 2004
Ort
Lund
Hoj
en liten lätt
nä det är så jävla sant, kan lika bra sälja den om man inte kan wheela långt..

är det svårt att dra om ventilationen från luftburken till en petflaska ? hur ska jag göra ?
 

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Böjjarn skrev:
Jag har den volym man ska ha i motorn o har aldrig vart med om att det har kommit olja ur ventilationen vid långa bakhjulsåkningar!!!

Det är värre på vissa exemplar än på andra. Brukar dyka upp om man kör väldigt högt eller länge.
 

flipm0de

Radical Riders
Gick med
30 Apr 2004
Ort
Lund
Hoj
.
mmm o det va ju ändå en 600 meter lång wheelie och ganska högt..

x3 också.. :yoparty

du får sluta wheela helt enkelt! det är ju olagligt :fatta!


:D
 
Last edited:

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
såld... :(
jonnep skrev:
nä det är så jävla sant, kan lika bra sälja den om man inte kan wheela långt..

är det svårt att dra om ventilationen från luftburken till en petflaska ? hur ska jag göra ?

Busenkelt, antar att det ser ut ungefär som på 660. Av med tank och sadel så ser du direkt. Köp längre slang och släng i dig en cola så har du allt som behövs, resten hajar du nog själv. :tummenupp
 

Böjjarn

Titel: :)
Gick med
10 Apr 2003
Ort
Slutändan, Östra Dalarna
Hoj
YZF 1000 R
Långa.....Jag brukar inte åka mer än typ 1km. det skall tydligen inte vara bra att slanga längre pga att smörjningen till toppen blir lidande, efter det blir väl plånboken lidande o även föraren....iaf jag.....det tar iaf på mina krafter.
 

jonnep

måttard måttard
Gick med
29 Sep 2004
Ort
Lund
Hoj
en liten lätt
Suomalainen skrev:
Busenkelt, antar att det ser ut ungefär som på 660. Av med tank och sadel så ser du direkt. Köp längre slang och släng i dig en cola så har du allt som behövs, resten hajar du nog själv. :tummenupp

tackar :)... får titta på det till helgen...

behöver jag ett nytt luftfilter eller kan jag köra med det oljigt ?
 

ceasar

Vivi Ducati
Gick med
9 May 2003
Ort
Sthlm/Nacka
Hoj
Ducati 1198S Corse
jonnep skrev:
tackar :)... får titta på det till helgen...

behöver jag ett nytt luftfilter eller kan jag köra med det oljigt ?

Glöm inte att du måste göra små lufthål i flaskan...

Rengör filtret (med luftfilterrengörning eller avfettning fungerar nog) och olja in det med luftfilterolja.

Vänta 10 min så kan jag slänga upp bilder på hur jag har gjort...

Luftburken på 640:n kanske ser annorlunda ut, isåfall får du hitta någonannanstans att "montera" flaskan.

(Sök på vevhusventilation i forumet, så hittar du andra lösningar)
 

Bifogat

  • ola.jpg
    ola.jpg
    105 KB · Visningar: 143
Last edited:

jonnep

måttard måttard
Gick med
29 Sep 2004
Ort
Lund
Hoj
en liten lätt
ceasar skrev:
Glöm inte att du måste göra små lufthål i flaskan...

Rengör filtret (med luftfilterrengörning eller avfettning fungerar nog) och olja in det med luftfilterolja.

Vänta 10 min så kan jag slänga upp bilder på hur jag har gjort...

skit snällt, ja väntar :)
 

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
såld... :(
ceasar skrev:
Glöm inte att du måste göra små lufthål i flaskan...

Rengör filtret (med luftfilterrengörning eller avfettning fungerar nog) och olja in det med luftfilterolja.

Vänta 10 min så kan jag slänga upp bilder på hur jag har gjort...

Jag har kört med avfettning tills det är rent, och sen vanlig såpa för att få ur avfettningen och till sist en massa vatten. När filtret är torrt, på med filterklet.

Gör inte för stora och felplacerade lufthål, då kommer lite av oljan ut iaf vid stoppies... :huvet
 

jonnep

måttard måttard
Gick med
29 Sep 2004
Ort
Lund
Hoj
en liten lätt
måste man plocka ur luftburken på något sätt för att få ut filtret ?
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top