Oljan försvinner, Husa...

tellskog

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2004
Hoj
Husaberg FS650, Aprilia RS250, Fiddy Motard
Som tråder lyder så försvinner oljan ur bergaren årsmodell 03.
Hur mycket ska försvinna vid normala förhållanden? Bytte och fyllde på olja i förrgår så det täckte hela glaset. Tog sedan en runda på ca 1 timme, tvättade hojjen och ställde sedan in den i garaget. Igår när jag skulle åke på en sväng så var oljenivån under minimum på glaset. Fyllde då återigen på olja upp så det täckte glaset och körde liten runda. Idag så var nivån nere på minimum igen :huvet . Kollade runt motorn och det enda "lilla" läckaget jag har hittat är vid decompen uppe på toppen. Men det är absolut inte dom mängderna jag fyllt på. Vad ska jag göra eller är det normalt ?

Henke

Om du tittar i instruktionsboken så ser du att oljemängden inte ska vara mer än ungefär till nedre delen på glaset. Fyller man i för mycket trycker den oftast ur sig oljan ur vevhusventilationen. Se bild tagen ur instruktionsboken:

Bifogat

• husa_oil.jpg
    husa_oil.jpg
    17.2 KB · Visningar: 103
Men jag har läst att man ska fylla upp lite extra vid gatkörning på ett otaliga trådar här på forumet, stämmer inte detta då :confused:
Har kollat i ramen/luftfillter/förgaseren och jag hittar igen olja där. Har även kollat det lilla hålet vid vattenpumpen som många har problem med, men jag hittar igen olja

Last edited:
tellskog skrev:
Men jag har läst att man ska fylla upp lite extra vid gatkörning på ett otaliga trådar här på forumet, stämmer inte detta då :confused:
Har kollat i ramen/luftfillter/förgaseren och jag hittar igen olja där. Har även kollat det lilla hålet vid vattenpumpen som många har problem med, men jag hittar igen olja
Det kan ju vara så att den förbränner oljan pga slitna ventiltätningar eller kolv/kolvringar men då borde du se att den blåryker lite om du kör slut på så mycket olja på bara en timme. Min Husa drog också lite olja men inte på långa vägar så mycket som du beskriver.

Du får väl testa om det försvinner ännu mer än till min-strecket (som är den rätta nivån enl boken). Kör en stund och håll koll på nivån. Försvinner det inget mera ska det nog vara så.

Last edited:
hp skrev:
Det kan ju vara så att den förbränner oljan pga slitna ventiltätningar eller kolv/kolvringar men då borde du se att den svartryker lite om du kör slut på så mycket olja på bara en timme. Min Husa drog också lite olja men inte på långa vägar så mycket som du beskriver.

Du får väl testa om det försvinner ännu mer än till min-strecket (som är den rätta nivån enl boken). Kör en stund och håll koll på nivån. Försvinner det inget mera ska det nog vara så.

"Messerschmittmode-on"
Olja som förbränns i motorn blåryker, bensin i för rikliga mängder svartryker. Och när vi ändå håller på, kylvatten vitryker.
"Messerschmittmode-off"

//Messerschmitt-Hitler :rolleyes:

Ebbe skrev:
"Messerschmittmode-on"
Olja som förbränns i motorn blåryker, bensin i för rikliga mängder svartryker. Och när vi ändå håller på, kylvatten vitryker.
"Messerschmittmode-off"

Helt rätt :tummenupp

Ebbe skrev:
"Messerschmittmode-on"
"Messerschmittmode-off"

Av din avatarbild att döma går KTM:en på rikligt med kylarvatten då... :3freak

//@

En husa drar ca 1 dl olja per 1 timme gatkörning.
Och uppåt 1 dl per 20 minuter bana.

Detta beroende på en extremt låg kolv med enbart en ring.

Allt för att minska den inre friktionen och öka effekten.

Åker ni gata/väg så ta en liter med er i ryggsäck...

Daniel
www.supermotard-racing.com

Ebbe skrev:
"Messerschmittmode-on"
"Messerschmittmode-off"

Förlåt... :lol

Ehh,

Jag körde i rättvik 2timmar på bana, inte en mm skillnad på olja när jag kom dit eller kom hem :tummenupp :tummenupp :tummenupp

ypvs skrev:
En husa drar ca 1 dl olja per 1 timme gatkörning.
Och uppåt 1 dl per 20 minuter bana.

Detta beroende på en extremt låg kolv med enbart en ring.

Allt för att minska den inre friktionen och öka effekten.

Åker ni gata/väg så ta en liter med er i ryggsäck...

Daniel
www.supermotard-racing.com

Du får gasa lite... hehe...

Ny kolv, ring och cylle i min. Försvinner ca 1 dl per heat. Samma med min förra och med våra andra teamhojar.
Beror kanske lite på vad för olja man använder men att åka 2 timmar bana utan att förlora nån olja låter lite extremt.

Daniel...

iofs så ........jag e ju inte så jättesnabb, å det var en gocartbana vi åkte på :rolleyes: Ska ha dökoll nästa gång å gasa så mycket det går :tummenupp Den hade gått 20tim då

ypvs skrev:
Du får gasa lite... hehe...

Ny kolv, ring och cylle i min. Försvinner ca 1 dl per heat. Samma med min förra och med våra andra teamhojar.
Beror kanske lite på vad för olja man använder men att åka 2 timmar bana utan att förlora nån olja låter lite extremt.

Daniel...

Olja

Har en Husa 600 -00 och den drar ingen olja alls, varken vid gatåkning eller rr-bana.
Jag kanske har tur för alla problem som det talas om har jag aldrig märkt av, min bara går och går. Byter olja lite då och då samt kollar ventilspel ibland. :)

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back