Olja till Hayabusa?

vernesk

Medlem
Gick med
17 Sep 2006
Ort
Sverige
Hoj
Suzuki 750 f GSX -98
Hej. Ny ägare till en fin Hayabusa gen 1. Vilken olja kan ni rekommendera, vill ha den bästa tänkbara..
 
Aha. Den sålde du billigt till de..75 eller hur..vilken olja brukade du körs i den?
 
Är fortfarande kluven..Känns som att det är fel olja i den då jag har svårt att få i växlarna ibland.

Så valet står mellan Motul V300 eller Motul 7100, bägge är helsyntet.

Men det är delade osikter, vissa säger att v300 är endast för racing.??

Vad tror ni?
 
Är fortfarande kluven..Känns som att det är fel olja i den då jag har svårt att få i växlarna ibland.

Så valet står mellan Motul V300 eller Motul 7100, bägge är helsyntet.

Men det är delade osikter, vissa säger att v300 är endast för racing.??

Vad tror ni?

7100 duger alldeles gott. Personligen skulle jag stå o välja mellan 7100 eller delsyntet 5100 på en äldre hoj
 
Är fortfarande kluven..
Känns som att det är fel olja i den då jag har svårt att få i växlarna ibland.

Nu har jag en generation II Busa men den enda växel som kan krångla är lägga i 1an från stillastående.
Går 1an inte i direkt, släpp ut kopplingen, ge kort lite gas så den varvar upp till 2 - 3000 varv.
Slå av gasen, dra in kopplingen och lägg i 1an.

Övriga växlar upp och ner när hojen rullar går i som en varm kniv i smör på Busan.
Precis som på min Suzuki SV650S.
I motsatts till Triumph Sprint RS som är svårare att växla.
Och ännu svårare med Motul 7100 som fylls på av verkstaden. Än växla med SBK Racing 10W-50.
 
Last edited:
Har precis köpt den och kört ca 5 km med den. Upplevde att den var svårt att få i växlarna, oljan i den ska precis vara bytt. Det är en 2004 som gått 960 mil. Helt original. Den har gått 40 mil senare 3 åren..kanske beror det på att den gått lite..tacksam för tips..
 
Ok, hur varmt/kallt var det ute?
Ingen olja fungerar optimalt kall, särskilt inte till växellådor. kan det vara kopplingen som har svårt att frikoppla för att den har kletat igen?
Kör 10 mil med den och genom varm, berätta sedan hur det går.
 
Last edited:
Jag har inte märkt att det skulle vara något problem med att växla när det är kallt ute. Jag har kört alla mina hojar runt nollan och kallare när de stått ute under natten. Normal varmkörning och ibland går ettan i rätt hårt när man ska iväg. Lite bättre om jag håller in kopplingen under hela varmkörningen. Växlarna därefter glider i utan problem.
Jag tror inte att Hayabusan skulle vara sämre.

Vilka temperaturkänsliga växellådor har erfarenhet av?
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top