Olja till FZR1000 -89?

Blomquist

Kebab och gröt är hälsokost
Gick med
31 Aug 2003
Hoj
CBR900RR -96:a
Sitter och försöker hitta ut vad jag ska ha för olja i min fizzer men jag blir inte klok
på Haynes bibeln. Där står att jag ska ha olika oljor beroende på temp ute om jag
inte gått bort mig helt i texten. En 20/40 olja när det är över 5 grader ute och en
10/30 när det är under 15 grader. Ha med sig dubbla tråg så det blir bra eller? :crash

Sen nästa fråga, hur mycket vill den ha??
Står att 750'n ska ha 3,0 liter vid filterbyte men hittar inget för 1000cc'n.
Min gamla gamla CBR1000F (-88) skulle ju ha 3,8, är det nånstans där i närheten?

Kom igen nu, vore fint att hinna fixa grejerna innan helgen drar igång! :fyllisar

Står la i haynesboken? Jag skulle ha 2,5 liter vid oljebyte, står i början nånstans i boken...

Jag kör med lite blandat junk i mitt tråg, lite 10/40, lite 15/50, lite helsyntet, delsyntet och sådär... Funkar siiiitbra sig...

:3freak

Blomquist #14 skrev:
Sitter och försöker hitta ut vad jag ska ha för olja i min fizzer men jag blir inte klok
på Haynes bibeln. Där står att jag ska ha olika oljor beroende på temp ute om jag
inte gått bort mig helt i texten. En 20/40 olja när det är över 5 grader ute och en
10/30 när det är under 15 grader. Ha med sig dubbla tråg så det blir bra eller? :crash

Sen nästa fråga, hur mycket vill den ha??
Står att 750'n ska ha 3,0 liter vid filterbyte men hittar inget för 1000cc'n.
Min gamla gamla CBR1000F (-88) skulle ju ha 3,8, är det nånstans där i närheten?

Kom igen nu, vore fint att hinna fixa grejerna innan helgen drar igång! :fyllisar

:7peta Det står faktiskt "3700cc" på kopplings kåpan, i alla fall på min FZR1000 89, + tänk på att det går nån dec för filtret!
så en 4 liter dunk funkar .
Själv kör jag på Motul 5-40 helsyntet (även Redline testad) OCH DEN DRAR INTE OLJA trots 4500 mil.
på 800-1000 mil försvinner det ungefär lika mycket som emellan strecken i "fönstret".
Lycka till med "gammel R:n"

hållundan skrev:
Står la i haynesboken? Jag skulle ha 2,5 liter vid oljebyte, står i början nånstans i boken...

Jag kör med lite blandat junk i mitt tråg, lite 10/40, lite 15/50, lite helsyntet, delsyntet och sådär... Funkar siiiitbra sig...

Va det inte din motor som behövde en motorrenovering? :hihi

Biltemas helsyntetiska mc-olja! Billigt o bra. Har du kört med mineral tidigare kan den lösa upp smutsproppar så motorn börjar läcka :) Köp 4 liter.

hållundan skrev:

Haha, ja lite diverse av det goda blir en härlig soppa som dom brukar säga. :D
Ja din ska enligt boken ha 2,5L. Står ju 600cc separat och sen 750/1000 för sig
men det står bara sen oljemängden för 750'n i listan om jag inte är blind...
Känns lite irriterande. Försökte söka också men fick fram nåt felmeddelande
bara...

Tack för snabbt svar btw

SSDD skrev:
:7peta Det står faktiskt "3700cc" på kopplings kåpan, i alla fall på min FZR1000 89, + tänk på att det går nån dec för filtret!
så en 4 liter dunk funkar .
Lycka till med "gammel R:n"

Man kan ju leta där också ja... :hihi
Nä men då kör jag på det. Tackar!

Vad kostar Feltemas MC-olja då? Ska kanske kolla upp det ändå...

Dags att skrida till verket. Auf Wienerschnitzel!

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti