Oljeslang vid filterbas FZR1000 -91

Limstift

Flooork!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
VTR 1000F Firestorm
Håller på att byta motor på min FZR1000 -89 nu i helgen.. har fått i den nya mtorn idag från en -91'a. Enda kruxet jag har stött på hittills är en slang som på nya motorn går fårn oljefiltrets bas i blocket och nånstans (gissningsvis till oljekylet). Problemet är att jag inte hade någon sådan slang på den gamla motorn och har inte hittat någon pluggad anslutning på oljekylet.. Har kollat på en microfiche men inte hittat något..

På gamla motorn är oljefiltret av insats-typ och på nya motorn är det ett "vanligt" filter där du byter hela huset o allt.

Nån som vet vart jag ska koppla slangen?

Antar att det är samma som dom nyare modellerna.

mellan blocket och filtret sitter oljekylet på den nyare motorn, kylvattnet ska gå genom kylet...den ena slangen från vattenkylet in i oljekylet den andra från oljekylet till ett uttag runt termostathuset under förgasarna.

Antar att du saknar anslutningen på ditt "gamla" kyl

PD skrev:
2291674 Antar att det är samma som dom nyare modellerna.

mellan blocket och filtret sitter oljekylet på den nyare motorn, kylvattnet ska gå genom kylet...den ena slangen från vattenkylet in i oljekylet den andra från oljekylet till ett uttag runt termostathuset under förgasarna.

Antar att du saknar anslutningen på ditt "gamla" kyl

Varför ska du dra vattenkylet in i oljekylet??? Och varför ska du dra oljan till termostathuset?? Jag är visserligen inte spiknykter men det låter rätt fuckat faktiskt.. :)

Hur som helst så är detta bara för att förtydliga.. JAg har en separat oljekylare som sitter under vattenkylet.. Behöver jag göra en Y-koppling och dra in den nya oljaslangen i kylety också?

Du skrev ju "Enda kruxet jag har stött på hittills är en slang som på nya motorn går fårn oljefiltrets bas i blocket och nånstans"

Detta "oljefiltrets bas" du beskriver är ditt nya oljekyl *weee* detta oljekyl kyls av kylvattnet istället för luft som ditt gamla.

men du fattar nog när du nyktrat till :tungan :fyllisar

Ta kort på grejerna så ska jag peka åt dig :D

PD skrev:
2292202 Du skrev ju "Enda kruxet jag har stött på hittills är en slang som på nya motorn går fårn oljefiltrets bas i blocket och nånstans"

Detta "oljefiltrets bas" du beskriver är ditt nya oljekyl *weee* detta oljekyl kyls av kylvattnet istället för luft som ditt gamla.

men du fattar nog när du nyktrat till :tungan :fyllisar

Ta kort på grejerna så ska jag peka åt dig :D

Ahaaa :) :rodnar

Men det gamla oljekylet leds ihop med blocket via två slangar som går in på varsin sida på tråget, dom anslutningarna har jag på nya motorn också, är den "nya" oljekylaren (den vid filtret) en extra kyl så jag ska köra med båda två?

Perkidde skrev:
2292918 hur gjorde du? e själv sugen på att kränga i en lite nyare motor i min..

Jag har inte hunnit testa än, men vattenslangen från oljekylet till vattenkylet ska på nyare hojar gå in i en anslutning längst ner på v-kylets högra sida (om du sitter på hojen). Längre upp på v-kylet går slangen från motorn in (alldeles under påfyllningslocket. Jag tänkte helt enkelt ta en rörbit som passar lagom i stora slangen som kommer från motorn och svetsa på en rörstump som passar slangen som kommer från oljekylet så att det blir en Y-koppling, och dra in båda slangarna i den övre anslutningen eftersom den undre saknas på äldre hojar, borde funka tycker jag, jag tycker inte att det borde vara någon större risk att kylvätskan trycks fel väg eller nåt sånt så jag testar.

har du testat än eller? låter ju onekligen som en skysst lösning på problemet. hade du köpt motorn nere i tyskland eller? funderar själv på det.

Perkidde skrev:
2295767 har du testat än eller? låter ju onekligen som en skysst lösning på problemet. hade du köpt motorn nere i tyskland eller? funderar själv på det.

Jo har gjort en y-koppling idag och kopplat ihop allt o startat hojen.. har inte hunnit med någon länbgre testtur pga. andra problem, verkar som att en bränsleslang ligger i kläm nånstans eller nåt, får undersöka närmare imorrn.

Limstift skrev:
2296074 Jo har gjort en y-koppling idag och kopplat ihop allt o startat hojen.. har inte hunnit med någon länbgre testtur pga. andra problem, verkar som att en bränsleslang ligger i kläm nånstans eller nåt, får undersöka närmare imorrn.

när man fixat ett problem så uppstår det ett nytt.. låter som fzr det alltid!

Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP