Olja till FZR1000 -89?

Blomquist

Kebab och gröt är hälsokost
Gick med
31 Aug 2003
Hoj
CBR900RR -96:a
Sitter och försöker hitta ut vad jag ska ha för olja i min fizzer men jag blir inte klok
på Haynes bibeln. Där står att jag ska ha olika oljor beroende på temp ute om jag
inte gått bort mig helt i texten. En 20/40 olja när det är över 5 grader ute och en
10/30 när det är under 15 grader. Ha med sig dubbla tråg så det blir bra eller? :crash

Sen nästa fråga, hur mycket vill den ha??
Står att 750'n ska ha 3,0 liter vid filterbyte men hittar inget för 1000cc'n.
Min gamla gamla CBR1000F (-88) skulle ju ha 3,8, är det nånstans där i närheten?

Kom igen nu, vore fint att hinna fixa grejerna innan helgen drar igång! :fyllisar

Står la i haynesboken? Jag skulle ha 2,5 liter vid oljebyte, står i början nånstans i boken...

Jag kör med lite blandat junk i mitt tråg, lite 10/40, lite 15/50, lite helsyntet, delsyntet och sådär... Funkar siiiitbra sig...

:3freak

Blomquist #14 skrev:
Sitter och försöker hitta ut vad jag ska ha för olja i min fizzer men jag blir inte klok
på Haynes bibeln. Där står att jag ska ha olika oljor beroende på temp ute om jag
inte gått bort mig helt i texten. En 20/40 olja när det är över 5 grader ute och en
10/30 när det är under 15 grader. Ha med sig dubbla tråg så det blir bra eller? :crash

Sen nästa fråga, hur mycket vill den ha??
Står att 750'n ska ha 3,0 liter vid filterbyte men hittar inget för 1000cc'n.
Min gamla gamla CBR1000F (-88) skulle ju ha 3,8, är det nånstans där i närheten?

Kom igen nu, vore fint att hinna fixa grejerna innan helgen drar igång! :fyllisar

:7peta Det står faktiskt "3700cc" på kopplings kåpan, i alla fall på min FZR1000 89, + tänk på att det går nån dec för filtret!
så en 4 liter dunk funkar .
Själv kör jag på Motul 5-40 helsyntet (även Redline testad) OCH DEN DRAR INTE OLJA trots 4500 mil.
på 800-1000 mil försvinner det ungefär lika mycket som emellan strecken i "fönstret".
Lycka till med "gammel R:n"

hållundan skrev:
Står la i haynesboken? Jag skulle ha 2,5 liter vid oljebyte, står i början nånstans i boken...

Jag kör med lite blandat junk i mitt tråg, lite 10/40, lite 15/50, lite helsyntet, delsyntet och sådär... Funkar siiiitbra sig...

Va det inte din motor som behövde en motorrenovering? :hihi

Biltemas helsyntetiska mc-olja! Billigt o bra. Har du kört med mineral tidigare kan den lösa upp smutsproppar så motorn börjar läcka :) Köp 4 liter.

hållundan skrev:

Haha, ja lite diverse av det goda blir en härlig soppa som dom brukar säga. :D
Ja din ska enligt boken ha 2,5L. Står ju 600cc separat och sen 750/1000 för sig
men det står bara sen oljemängden för 750'n i listan om jag inte är blind...
Känns lite irriterande. Försökte söka också men fick fram nåt felmeddelande
bara...

Tack för snabbt svar btw

SSDD skrev:
:7peta Det står faktiskt "3700cc" på kopplings kåpan, i alla fall på min FZR1000 89, + tänk på att det går nån dec för filtret!
så en 4 liter dunk funkar .
Lycka till med "gammel R:n"

Man kan ju leta där också ja... :hihi
Nä men då kör jag på det. Tackar!

Vad kostar Feltemas MC-olja då? Ska kanske kolla upp det ändå...

Dags att skrida till verket. Auf Wienerschnitzel!

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra