GuessWho
Ny medlem
Jag funderar lite över det här med oljebyte.
(Detta är min första hoj)
Min hoj är en ZR-7S från 2002 och har gått runt 970-980 mil. Köpte den i somras och den förvaras i kallgarage.
I service boken så står det att den är har varit på 1000km service (vid 2286km
) och 6000km service, men på 6000km service har de inte fyllt i datum 
Jag vet inte när oljan senast är bytt. Möjligt att förra ägaren sa något om det, men kommer inte ihåg (far var med när jag köpte, så kan höra om han kommer ihåg eller kanske ringa förra ägaren (om jag hittar numret)).
Enligt serviceboken ska den in på en rejäl service vid 1200mil (där bl.a. olja och oljefilter ska bytas). Jag skulle gissa på att jag kommer att nå dessa 1200mil någon gång april - juni 2009.
Ska jag byta olja asap (as soon as possible), till våren när jag börjar köra igen eller ska jag strunta i att byta olja, bara köra och sen lämna in den på 1200mil service på våren/sommaren där bl.a. olja kommer att bytas?
Om/när jag byter olja. Är det bara att tappa ut den gamla och fylla i ny. Eller måste jag dra igång hojen också?
Någon skrev (tror det var Jörgen med HD'n) något om kondens så jag gjorde mitt bästa för att tejpa igen avgasrör och luftburk... så det är ju lite bök att ta bort det, köra igång hojen och sen göra om det. Men måste det göras så måste det.
Tackar på förhand för seriösa svar.
(Detta är min första hoj)
Min hoj är en ZR-7S från 2002 och har gått runt 970-980 mil. Köpte den i somras och den förvaras i kallgarage.
I service boken så står det att den är har varit på 1000km service (vid 2286km


Jag vet inte när oljan senast är bytt. Möjligt att förra ägaren sa något om det, men kommer inte ihåg (far var med när jag köpte, så kan höra om han kommer ihåg eller kanske ringa förra ägaren (om jag hittar numret)).
Enligt serviceboken ska den in på en rejäl service vid 1200mil (där bl.a. olja och oljefilter ska bytas). Jag skulle gissa på att jag kommer att nå dessa 1200mil någon gång april - juni 2009.
Ska jag byta olja asap (as soon as possible), till våren när jag börjar köra igen eller ska jag strunta i att byta olja, bara köra och sen lämna in den på 1200mil service på våren/sommaren där bl.a. olja kommer att bytas?
Om/när jag byter olja. Är det bara att tappa ut den gamla och fylla i ny. Eller måste jag dra igång hojen också?
Någon skrev (tror det var Jörgen med HD'n) något om kondens så jag gjorde mitt bästa för att tejpa igen avgasrör och luftburk... så det är ju lite bök att ta bort det, köra igång hojen och sen göra om det. Men måste det göras så måste det.
Tackar på förhand för seriösa svar.