Olja ska bytas, men när?

framhjulet först , ett rejält vrid på rullen, å nyckel av..... That's it
Gå ut om en månad å varmkör, bara för det e kul å orkar inte batteriet så kör upp det (nej inte så) en smula....

Följ gärna Jörgens råd å smörja rostiga stakar eller tejpa hål, om det känns bra, men ett nej e alltid ett nej, bara så du vet...

Jörgen::pannkyss

Nu får ni fan ge er flickor, det går inte att skriva någonting här utan att det missuppfattas och tas ur sitt sammanhang. :D

Hur har du tänkt att förvara hojen över vintern?
Utomhus, utan skydd, Kallgarage utan tempreglering, Eller i ett varmgarage, ca +5 - +10 grader?

Som tidigare sagt, gör du inte oljebytet på rätt sätt, så har du kastat 600 spänn rakt i sjön.
Men å andra sidan, är hojen supergenomvarm när du väl parkerar den så har inte oljebytet så stor betydelse heller. Finns massor med hojar som bara byter olja vart 3:de år, inte rasar dom ihop heller.
Jag tror inte din olja har blivit så speciellt syra angripen på dom hundra tals mil du har kört. Skillnad om du har kört oljan 2000 mil och ställer den halvkall under en gran.

Så att... min slutsatts är att parkeringen i sig är viktigare än oljebytet.

Men om du kör den rejält varm byter oljan så blir självklar hojen glad åt dig.

Mats

Hej,

Vinterförvaringen blir kallgarage utan tempreglering. Jag har inget skydd till hojen, men kanske kan skaffa (dyrt?). Garaget är av plåtskjul-med-garagedörr-typ. Den typ som finns i många bostadsområden där det är lägenheter och man har möjlighet att hyra garage. Finns tyvärr varken el, belysning eller värme där. Finns visserligen extern belysning för att det ska vara lättare att hitta nyckelhålet och se om det smyger omkring folk vid garagen. Men det hjälper inte så mycket i garaget.
Vad gäller fuktigt/torrt vet jag inte riktigt. Det är ju väggar och tak, men någon rejäl isolering är det ju inte, så det är inte omöjligt att det kan bli fuktigt där inne också.
Hojen hade gått runt 790mil när jag köpte den, så jag har kört runt 180-190mil med den (augusti - oktober).
Hojen bör definitivt komma upp till 1200mil under 2009, annars är det ju frågan om man ska ha hoj...
...och vid 1200mil ska det vara en stor service där det är mer än oljebyte som gäller. Så jag tänker lämna in hojen på 1200mila service när det är dags.

Sista gången jag körde var lördagen 25 oktober (har inte startat den sen dess). Då var det ca 10-12 grader ute och jag körde en runda på en ca 10-15 mil. Efter det körde jag till far och tvättade av hojen. Sen stannade jag vid en mack kanske runt en halvmil från garaget och tankade. Sen körde jag till garaget. Tänkte att jag skulle stänga av bensinkranen så jag vred den till det läget som var varken ON eller RES och lät den gå säkert 5-10 min, körde t.o.m några snabba varv runt kvarteret för att den skulle dö fortare med den bara gick. Vad tusan tänkte jag och stängde av av ställde in den. Gick in och läste i handboken och insåg att det 'okända läget' (PRI) inte var samma som off (doh) och gick ut och ändrade till ON.

Nu kommer alla säker undra vad jag är för pucko som knappt vet vad som är fram och bak på motorcykeln... men jag får väl bjuda på det.

Men det med att tejpa avgasrör och luftburk gjorde jag nog faktiskt inte förrän nästa dag.

Så utifrån de förhållandena (om du/ni orkat läsa). Är det ok att bara låta hojen stå till våren (står på centralstöd, har inget depåstöd) förutom att ta in och ladda batteriet (jag köpte en CTEK laddare tidigare i veckan). Eller är jag helt dum i :huvet om jag gör det?

Hej,

Vinterförvaringen blir kallgarage utan tempreglering. Jag har inget skydd till hojen, men kanske kan skaffa (dyrt?). Garaget är av plåtskjul-med-garagedörr-typ. Den typ som finns i många bostadsområden där det är lägenheter och man har möjlighet att hyra garage. Finns tyvärr varken el, belysning eller värme där. Finns visserligen extern belysning för att det ska vara lättare att hitta nyckelhålet och se om det smyger omkring folk vid garagen. Men det hjälper inte så mycket i garaget.
Vad gäller fuktigt/torrt vet jag inte riktigt. Det är ju väggar och tak, men någon rejäl isolering är det ju inte, så det är inte omöjligt att det kan bli fuktigt där inne också.
Hojen hade gått runt 790mil när jag köpte den, så jag har kört runt 180-190mil med den (augusti - oktober).
Hojen bör definitivt komma upp till 1200mil under 2009, annars är det ju frågan om man ska ha hoj...
...och vid 1200mil ska det vara en stor service där det är mer än oljebyte som gäller. Så jag tänker lämna in hojen på 1200mila service när det är dags.

Sista gången jag körde var lördagen 25 oktober (har inte startat den sen dess). Då var det ca 10-12 grader ute och jag körde en runda på en ca 10-15 mil. Efter det körde jag till far och tvättade av hojen. Sen stannade jag vid en mack kanske runt en halvmil från garaget och tankade. Sen körde jag till garaget. Tänkte att jag skulle stänga av bensinkranen så jag vred den till det läget som var varken ON eller RES och lät den gå säkert 5-10 min, körde t.o.m några snabba varv runt kvarteret för att den skulle dö fortare med den bara gick. Vad tusan tänkte jag och stängde av av ställde in den. Gick in och läste i handboken och insåg att det 'okända läget' (PRI) inte var samma som off (doh) och gick ut och ändrade till ON.

Nu kommer alla säker undra vad jag är för pucko som knappt vet vad som är fram och bak på motorcykeln... men jag får väl bjuda på det.

Men det med att tejpa avgasrör och luftburk gjorde jag nog faktiskt inte förrän nästa dag.

Så utifrån de förhållandena (om du/ni orkat läsa). Är det ok att bara låta hojen stå till våren (står på centralstöd, har inget depåstöd) förutom att ta in och ladda batteriet (jag köpte en CTEK laddare tidigare i veckan). Eller är jag helt dum i :huvet om jag gör det?

Det är nog en ok förvaring tycker jag.
Så där gör nog de flesta vanliga hojåkare.

Vill man vara noga så kan man tappa ur oljan, men jag förstår att det är omständligt om man inte vinterförvarar hojen där man har mekmöjligheter.

Så du är i gott sällskap med din förvaring tycker jag.

Stickspåret om intern korrosion gällde (för andra gången) en annan tråd, där den trådstartaren ville veta vad man skulle göra om man var tvungen att förvara sin hoj ute i det fria hela vintern.

Hojen under ett kapell och stundtals under en snöhög var alltså det worst case scenario jag var tvungen att dimensionera mitt svar mot i det fallet.

Förlåt om jag råkar dra in dig i massa saker nu :/
Både här och den bil / mc tävlingstråden jag fick dig att skriva i efter du lovat att inte göra det. Snart är jag väl skyldig dig en öl eller nått om jag ska dra in dig i massa dumheter här på sporthoj.

Men... ja, jag tänkte att eftersom hojen som sagt står i kallgarage så kanske det kunde vara vettigt att följa. Det är en enklare garagemodell och det håller ju regn/snö/vind ute, men det är inte omöjligt att det kan bli fuktigt där eftersom det i stort sett är ett plåtskjul med garagedörr (asfaltsgolv).
Så jag tänkte att det kanske kunde vara vettigt att följa ditt råd från ovannämda tråd, även om det inte var specifikt skrivet för mig.
Men det kanske jag har tokfel i?

Det är nog en ok förvaring tycker jag.
Så där gör nog de flesta vanliga hojåkare.

Vill man vara noga så kan man tappa ur oljan, men jag förstår att det är omständligt om man inte vinterförvarar hojen där man har mekmöjligheter.

Så du är i gott sällskap med din förvaring tycker jag.

Tack för ditt svar! :tummenupp
Så det borde vara ok att strunta i att byta oljan nu och vänta till våren när man börjar köra igen (antagligen mars - april) och byta olja då istället?
Och det med tejpning är bara att låta sitta kvar tills dess?

Men... ja, jag tänkte att eftersom hojen som sagt står i kallgarage så kanske det kunde vara vettigt att följa. Det är en enklare garagemodell och det håller ju regn/snö/vind ute, men det är inte omöjligt att det kan bli fuktigt där eftersom det i stort sett är ett plåtskjul med garagedörr (asfaltsgolv).
Så jag tänkte att det kanske kunde vara vettigt att följa ditt råd från ovannämda tråd, även om det inte var specifikt skrivet för mig.
Men det kanske jag har tokfel i?

Inte alls, det är bra att täppa för i syfta att undvika lufttransport genom motorn. Så har du redan gjort det så låt det sitta kvar du. Det räcker tom täppa igen bara på avgas- eller insugssidan så upphör risken för lufttransporten genom motorn om den ska stå länge.

Förlåt om jag råkar dra in dig i massa saker nu :/
Både här och den bil / mc tävlingstråden jag fick dig att skriva i efter du lovat att inte göra det. Snart är jag väl skyldig dig en öl eller nått om jag ska dra in dig i massa dumheter här på sporthoj.

Det är lugnt, alla trådar spårar ur på sporthoj :D Inte sällan är det mitt fel, för jag ligger ofta lite OT. Lite som i denna tråd.
Håll dig bara borta från olyckstråden och minneslunden med dig nya fina hoj så är jag glad!

/J

Tack för ditt svar! :tummenupp
Så det borde vara ok att strunta i att byta oljan nu och vänta till våren när man börjar köra igen (antagligen mars - april) och byta olja då istället?
Och det med tejpning är bara att låta sitta kvar tills dess?

Det händer sannolikt inget motorskadligt av det nej.

Det är vi pedanter som kan tycka det är skönt att tappa ur oljan isf att ev partiklar från koppling etc settlar till botten.

Men din olja har ju (iaf enligt tidigare ägare) inte gått så långt.
Av samma orsakt tror jag dessutom att oljan fortfarande har ett bra rostskydd.

Så är det enklast för dig att byta i vår så kör på det.

Tycker jag.

/J

Last edited:
Silicagel i en riskokare? NÄNÄ ris skall det vara såklart. Gärna Uncle bens!
Billigt och bra. Vet inte hur bra det är jämföreslsevis men good enough! Pungt!

Jo den ska ju inte vara kallstartad och sedan stoppad det sista man gjorde.

Det blir rätt stora mängder fukt som fälls ut i en motor om det är säg -5C på natten och sedan +5C på dagen och fuktigt väder. Den frusna motorns utsidan kan då som alla temperaturtröga metallföremål vara vit av frost som sedan övergår till en fuktdrypande yta. Är då några ventiler öppna så får man av konvektionen en luftström genom motorn och samma sak händer i cylinder och topp. Detta händer rätt ofta under en vinter om hojen står ostartad utomhus. Varje gång mer fukt.

Det som brukar rosta fast är kolvringar i stålfoder samt ventilsskaft i styrningar. Mycket vanliga skador på motorer som vinterförvaras utomhus. Som tex båtmotorer. Även säten kan ta skada som man inte har rostfria ventiler och säten.

Vid noggrann motorkonservering läggs även tygpåsar med silicagel i luftburken innan dess insug samt avgasrör pluggas. Varningsetikett fästs över startpanelen.

Men de flesta hojar vinterförvaras ju inomhus varmt eller inomhus kallt men torrt, så då behöver man för det mesta inte tänka på varken motorkonservering eller pluggning. Så jag vill inte skrämma upp ngn med det här stickspåret.

Last edited:
Ett stort tack Jörgen för dina svar!

Jag känner inte dig, eller folk i allmänhet på sporthoj speciellt väl ännu. Men jag har fått intrycket att du är mycket kunnig. Åtminstone inom motorcyklar/motorer (andra områden vet jag inte). Så att få en "Jörgen Approved"-stämpel måste vara lika bra som märkt med svanen. :D

Då kan jag sova lugnt och längta till våren. :tummenupp

Mats757: Tack för ditt bidrag i tråden också.

Last edited:
Man kanske skulle lossa oljepåfyllningslocket, så att isen har någonstans att krypa ut när den expanderar i motorn :D

Jag får be om ursäkt om mina frågor är dumma :(
Tack ändå till de som har svarat.

Finns absolut inga dumma fragor! :pannkyss
Ta det inte personligt. Det ar bara vissa (typ jag och nagra till som svarade har mycket forut), som trottnat just genom att det alltid ar SAMMA fragor. Sen kom du med samma fraga for 10001:e gangen, och for det fick du ofortjant skit. Sorry for det.

Det ar val bara UNGE herr Jorgen som ff orkar svara fullt ut.

Sa ja. En battre Sticky/Wiki/FAQ ar ett MASTE.

Sokfunktionen suger lite, men det GAR att hitta. Dock maste man veta VAD man soker och garna oxa veta om att det finns en trad med ett visst namn. For folk doper tyvarr oxa sina tradar pa ett mycket klumpigt och galet satt.

De flesta soker ju (tyvarr) bara pa tradrubrik istallet for att valja det battre (men langsammare) soksattet: "sok hela innehallet"

Och har man da tradrubriker sasom:

Hilfe jag har panik!

Vad ska jag gora nu?

Motorn paj.

Osv osv sa kan ingen hitta all vardefull info om hur losningen gick till, eller ens vad det var for problem.

99% av all vardefull info, som ofta ar mycket specifik, forsvinner har.

Såklart! :D

Fan tänkte jag inte ens när jag skrev det men de där "boil in bögris" måste vara rätt najz att lägga i luftburken tex.

Frågan är om hur plasten mår av besninångorna och om det blir risklägg på botten... Hmm kanske bäst att sno in det i näsduk trots allt ;)

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti