Olja ska bytas, men när?

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
Jag funderar lite över det här med oljebyte.
(Detta är min första hoj)

Min hoj är en ZR-7S från 2002 och har gått runt 970-980 mil. Köpte den i somras och den förvaras i kallgarage.
I service boken så står det att den är har varit på 1000km service (vid 2286km :mad:) och 6000km service, men på 6000km service har de inte fyllt i datum :huvet

Jag vet inte när oljan senast är bytt. Möjligt att förra ägaren sa något om det, men kommer inte ihåg (far var med när jag köpte, så kan höra om han kommer ihåg eller kanske ringa förra ägaren (om jag hittar numret)).

Enligt serviceboken ska den in på en rejäl service vid 1200mil (där bl.a. olja och oljefilter ska bytas). Jag skulle gissa på att jag kommer att nå dessa 1200mil någon gång april - juni 2009.

Ska jag byta olja asap (as soon as possible), till våren när jag börjar köra igen eller ska jag strunta i att byta olja, bara köra och sen lämna in den på 1200mil service på våren/sommaren där bl.a. olja kommer att bytas?

Om/när jag byter olja. Är det bara att tappa ut den gamla och fylla i ny. Eller måste jag dra igång hojen också?
Någon skrev (tror det var Jörgen med HD'n) något om kondens så jag gjorde mitt bästa för att tejpa igen avgasrör och luftburk... så det är ju lite bök att ta bort det, köra igång hojen och sen göra om det. Men måste det göras så måste det.

Tackar på förhand för seriösa svar.

Oh boy oh boy, suck *hatkarlek*
JAg alskar nar ni tar upp kara amnen, men halla, sokfunktionen.
Det HAR verkligen skrivits om det har.
Ja inte bara den smorja jag talar om smorja, utan faktiskt:
En hel del.

Det kannssa oerhort "forgaves" nar dessa basic-fragor kommer upp standigt, och allt man redan sarat lixom ar nerspolat i avloppet...

Nej - det finns inga NYARE lardomar. \Det som ar skrivet om detta amne GALLER.
Fortfarande.

Jepp.

Och ar du osaker pa oljan, sa BYT da.

som sagt finns en del skrivit om det här , men för o underlätta för dig , byt olja efter varje säsong för o få bort slagg produkter osv , en del roar sig med att fylla upp olja (ända upp till på fyllnings locket ) under vintern, för att sedan byta olja filter igen när de tar fram hojen , kondens bildas i de förhållandena som du har hojen just nu , alltså kall garage där temperatur växlar mellan kallt , varmt , sedan brukar man starta hojen innan man byter oljan , rinner lite lättare då .

En del återkommande frågor borde kanske finnas i Sticky -FAQ

Ja faktiskt.
Det ar inte det att jag ar ogin.
Tvartom.
Det ar allas ratt att veta.
Men det ar sa satans jobbigt att svara for 40.e gangen pa SAMMA fraga.
Darav: Sokfunktionssvaret.
Och: Joda! :mattias Det FINNS stickysar i form av mina oljetradar som tar upp ALLA aspekter, inte bara de tekniska p[ oljespecarna.

Men!

Det KRAVS att man LASER dem.
OCH forstar det skrivna spraket.
+ att man laser ALLT i BADA tradarna.

De flesta.... brukar inte ha nagra fragor efter att ha last sa.
De som sager: "orka" kan fara at.... ja just.
For da VILL man inte veta.

Oljan hade jag bytt när jag köpte hojen, om jag inte hade säkra indikationen på när den var bytt.

Om du tejpar igen som du beskriver så tror jag att du stänger in fukt och kondens istället för att hålla den ute.

Oljan hade jag bytt när jag köpte hojen, om jag inte hade säkra indikationen på när den var bytt.

Om du tejpar igen som du beskriver så tror jag att du stänger in fukt och kondens istället för att hålla den ute.

Right said Fred.

Dar kom svaret som forloste hela traden :tummenupp

e du osäker så byt jag böt idag efter en liten tur ner till och igenom bålsta bort till shell och fyllde upp med lite v-power och sedan hem fick kallna 10 minuter sen ur med plugen och bort med filtret :tummenupp

fast jag vill nog mest säga att jag varit ute och kört idag :yoparty

...det var i en tråd där det frågades kring hur det funkar att förvara en hoj utomhus under vintern som jag svarade att det då är bra att täppa för avgasrör eller luftburkens intag. Då minskar man risken för kondens och rost på i motorn vid vinterns alla temperaturväxlinger.

Man gör alltid så vi tex konservering av större motorrer. Idag har jag tex konserverat motorer på totalt ca 5000 hkr och satt för 5 avgasutlopp på en 23-metersbåt som nu ska tillbringa vintern på land.

Står däremot hojen varmt och/eller torrt så spelar det ju dock ingen roll.

Ang motoroljebyte så håller jag med dig: har jag köpt en begagnad motorfarkost brukar jag alltid "nolla" den. Dvs byta alla vätskor, så vet man vad man är någonstans.

/J

Last edited:
...det var i en tråd där det frågades kring hur det funkar att förvara en hoj utomhus under vintern som jag svarade att det då är bra att täppa för avgasrör eller luftburkens intag. Då minskar man risken för kondens och rost på i motorn vid vinterns alla temperaturväxlinger.
Är det då inte en förutsättning att motorn är väl varmkörd (=torr) innan man gör det? Annars stänger man ju som sagt inne en massa fukt istället? Iom att vi har alumotorer, och det oftast är en oljefilm på allt av järn, har det då nån större betydelse, rent praktiskt?

Är det då inte en förutsättning att motorn är väl varmkörd (=torr) innan man gör det? Annars stänger man ju som sagt inne en massa fukt istället? Iom att vi har alumotorer, och det oftast är en oljefilm på allt av järn, har det då nån större betydelse, rent praktiskt?

Jo den ska ju inte vara kallstartad och sedan stoppad det sista man gjorde.

Det blir rätt stora mängder fukt som fälls ut i en motor om det är säg -5C på natten och sedan +5C på dagen och fuktigt väder. Den frusna motorns utsidan kan då som alla temperaturtröga metallföremål vara vit av frost som sedan övergår till en fuktdrypande yta. Är då några ventiler öppna så får man av konvektionen en luftström genom motorn och samma sak händer i cylinder och topp. Detta händer rätt ofta under en vinter om hojen står ostartad utomhus. Varje gång mer fukt.

Det som brukar rosta fast är kolvringar i stålfoder samt ventilsskaft i styrningar. Mycket vanliga skador på motorer som vinterförvaras utomhus. Som tex båtmotorer. Även säten kan ta skada som man inte har rostfria ventiler och säten.

Vid noggrann motorkonservering läggs även tygpåsar med silicagel i luftburken innan dess insug samt avgasrör pluggas. Varningsetikett fästs över startpanelen.

Men de flesta hojar vinterförvaras ju inomhus varmt eller inomhus kallt men torrt, så då behöver man för det mesta inte tänka på varken motorkonservering eller pluggning. Så jag vill inte skrämma upp ngn med det här stickspåret.

Last edited:
Hur har du tänkt att förvara hojen över vintern?
Utomhus, utan skydd, Kallgarage utan tempreglering, Eller i ett varmgarage, ca +5 - +10 grader?

Som tidigare sagt, gör du inte oljebytet på rätt sätt, så har du kastat 600 spänn rakt i sjön.
Men å andra sidan, är hojen supergenomvarm när du väl parkerar den så har inte oljebytet så stor betydelse heller. Finns massor med hojar som bara byter olja vart 3:de år, inte rasar dom ihop heller.
Jag tror inte din olja har blivit så speciellt syra angripen på dom hundra tals mil du har kört. Skillnad om du har kört oljan 2000 mil och ställer den halvkall under en gran.

Så att... min slutsatts är att parkeringen i sig är viktigare än oljebytet.

Men om du kör den rejält varm byter oljan så blir självklar hojen glad åt dig.

Mats

Jag får be om ursäkt om mina frågor är dumma :(
Tack ändå till de som har svarat.

En del återkommande frågor borde kanske finnas i Sticky -FAQ

Låter som en bra idé. :tummenupp
Man kanske skulle kunna ha en tråd om vinter / långtids -förvaring. Tips om vad som är bra att göra och tips/varningar om vad man bör undvika.
En tråd som fokuserar på det praktiska och är relativt övergripande, utan att hoppa över för mycket viktiga saker.

Allt bör göras så enkelt som möjligt, men inte enklare. - Albert Einstein

Sen kan det vara länkar till trådar/sidor/dyl. för folk som vill fördjupa sig i vissa ämnen. Men att vinter/långtids-förvaringstråden är mer sammanfattande och övergripande.

Bara mina 50cc ;)
Men jag och säkert många andra nykomlingar hade nog tyckt att en sådan tråd var intressant.

Ja faktiskt.
Det ar inte det att jag ar ogin.
Tvartom.
Det ar allas ratt att veta.
Men det ar sa satans jobbigt att svara for 40.e gangen pa SAMMA fraga.
Darav: Sokfunktionssvaret.
Och: Joda! :mattias Det FINNS stickysar i form av mina oljetradar som tar upp ALLA aspekter, inte bara de tekniska p[ oljespecarna.

Men!

Det KRAVS att man LASER dem.
OCH forstar det skrivna spraket.
+ att man laser ALLT i BADA tradarna.

De flesta.... brukar inte ha nagra fragor efter att ha last sa.
De som sager: "orka" kan fara at.... ja just.
For da VILL man inte veta.

Faan va d du missar prickar:D E du fuller:D Nä skoja bara vet att du e utomlands:)

Men de flesta hojar vinterförvaras ju inomhus varmt eller inomhus kallt men torrt, så då behöver man för det mesta inte tänka på varken motorkonservering eller pluggning. Så jag vill inte skrämma upp ngn med det här stickspåret.

Man börjar ju klia sig lite i huvet och fundera på "hur gjorde jag nu när jag ställde in den.."

Låter som en bra idé. :tummenupp
Man kanske skulle kunna ha en tråd om vinter / långtids -förvaring.

Ja vid förvaring finns det tydligen lite att fundera på.

Last edited:
Nä, snarare av hur gjorde jag när jag ställde in hojen i vintern efter ha läst Jörgens proffsförvaringar...

Missförstå mig rätt nu. Min hoj står i ett varmgarage, jag brukar tappa ur oljan samt ta ur och ladda upp batteriet. Inget märvärdigt.

Sedan skruvar jag ofta isär halva hojen under vinter för att sätta igång med vinterns stora hojnöje, att förbättra hojen. Men det har ju inte med vinterförvaring att göra. :D

Stickspåret om intern korrosion gällde (för andra gången) en annan tråd, där den trådstartaren ville veta vad man skulle göra om man var tvungen att förvara sin hoj ute i det fria hela vintern.

Hojen under ett kapell och stundtals under en snöhög var alltså det worst case scenario jag var tvungen att dimensionera mitt svar mot i det fallet.

Så hetsa inte upp dig nu, pliis! :krama

Last edited:
Nä, snarare av hur gjorde jag när jag ställde in hojen i vintern efter ha läst Jörgens proffsförvaringar...

framhjulet först , ett rejält vrid på rullen, å nyckel av..... That's it
Gå ut om en månad å varmkör, bara för det e kul å orkar inte batteriet så kör upp det (nej inte så) en smula....

Följ gärna Jörgens råd å smörja rostiga stakar eller tejpa hål, om det känns bra, men ett nej e alltid ett nej, bara så du vet...

Jörgen::pannkyss

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...