Olja och klassificering

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Hej!

Ponera nu att min manual rekommenderar följande:

ACEA A3, API SL, JASO MA, JASO MA2.

Hur ställer jag mig till att köpa en olja med enbart API SL, JASO MA2?
 
Räcker det alltså med att uppfylla en standard? Eller ska oljan uppfylla alla ????

ACEA A3 - Personbilsmotoroljestandard. För hojolja så har de väl helt enkelt inte brytt sig om att få den klassad enligt den standarden.

JASO MA brukar vara den standarden som generellt sett är för MC-oljor.

Det hänger lite på vilken standard som du hoppar över, en ACEA A3 /API SL olja som inte har JASO kan säkert vara lite spännande med våtkoppling till exempel.
 
Räcker det alltså med att uppfylla en standard? Eller ska oljan uppfylla alla ????

Olika standarder betyder olika saker. Det enda som är viktigt för en mc motor är att den uppfyller JASO MA eller ännu hellre MA2. API S* är meningslös, SG eller senare klarar alla oljor och enda anledningen för din tillverkare att speca en senare än SG är för att rädda katalysatorns livslängd som vi ändå skiter i.

Leta upp något som är en motorolja och är minst JASO MA klassad så är du lugn.
 
Tack för de fina svaren!

Finns otroligt mycket pengar att spara på motorolja i mitt fall AGIP 5w-40 kostar närmare 200 kr litern. Castrol power 1 5w-40 kan jag få för cirka 129 kr litern. Väldigt stor skillnad pris och funkar förmodligen lika bra.
 
Hej vad det går, nu lyfter vi denna oljetråden och ser hur lång den blir! :tungan
Då det har runnit lite vatten under broarna sen trådstarten så har det ju kommit lite nya kriterier nämligen DCT lådor.
Så min fråga lyder:
Om man läser om skillnaden på en MA och MA2 olja så är det bättre "hugg" i MA2 oljan.
Om man som i mitt fall är så mogen och har slutat åka sporthoj och istället åker Africa twin DCT så kanske man inte vill att den ska växla så hårt. Är det då dumt att hälla i MA2?
Har nån provat?
 
Hej vad det går, nu lyfter vi denna oljetråden och ser hur lång den blir! :tungan
Då det har runnit lite vatten under broarna sen trådstarten så har det ju kommit lite nya kriterier nämligen DCT lådor.
Så min fråga lyder:
Om man läser om skillnaden på en MA och MA2 olja så är det bättre "hugg" i MA2 oljan.
Om man som i mitt fall är så mogen och har slutat åka sporthoj och istället åker Africa twin DCT så kanske man inte vill att den ska växla så hårt. Är det då dumt att hälla i MA2?
Har nån provat?
Vad menar du med att växla hårt? :va
 
Det finns gott om oljetrådar med mycket kunskap på forumet. Jag påpekar lite artigt att SBK Raceway köps i bulk på Ica i Alvhem till halva priset av vad du listat ovan. Ta med valfri dunk i lämplig storlek.
 
Ja precis vad jag menar. Om man ändå har gjort valet att åka automat så vill man ju inte att växlingarna blir ”hårda” utan lite komfortabla. Å andra sidan så läggs ju nästa växel i medans man åker på en annan så det borde inte märkas…
Kom på att kolla vad man har hällt i förra gången och det var Motul 10w40 delsyntet MA2 och det har ju funkat så… case closed?
Fasen, ska inte denna oljetråden bli längre?
 
Var fan är sporthoj på väg? Oljetråd med en enda sida, SKANDAL! Om jag lägger in att man kan tjÖpa okq8 sbk racing på Swedol i 25 liters dunk då?
 
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top