Olja med inte "rätt" klassning?

Strongliquid

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
Scott.
Hörrni, tänkte beställa lite grejor från louis.de, bland annat olja.
Läser i SV650 99 service manualen, att det står: "Suzuki performence 4 motor oil or an oil which is rated SF or SG under the API service classification"

men hittar inte nån PROCYCLE-olja som har den klassningen, bara Castrol. :mad:
Bara att köra på med en "Entspricht: JASO T903 MA, API SL-EC/CF, ACEA A3/B3." istället då?

JASO har man väl till våtlamellkoppling, så borde inte det vara viktigare?
Eller ingår JASO i SF/SG klassning?

Nån kanske kan rekomendera nån billig olja från www.louis.de
:tomten

Jag har ingen jättekoll på vad alla beteckningar betyder, men det är oljan du har hittat är ju SL, som helt enkelt är bättre än både SF och SG. Så har jag fattat det i alla fall. Mer uttömande svar kommer säkert. :)

Varför bemöda sig att beställa olja från louis?

Skippa iden med deras procycle olja och köp istället från någon svensk handlare.

Mestadels för att jag ska köpa lite andra saker.

Men SL är alltså bättre än SF och SG, mkay.

Vilken JASO-certifierad olja som helst funkar. Suzukis 10w40-olja i USA är Castrol GTX 10w40 (dvs en vanlig mineralolja) fast i annan flaska.

Strongliquid skrev:
2110018
Men SL är alltså bättre än SF och SG, mkay.

Ja, för den andra bokstaven gäller helt enkelt att sen bokstav i alfabetet betyder bra olja, enligt något standardtest som jag inte har koll på. :)

andersbrink skrev:
2110135 Vilken JASO-certifierad olja som helst funkar. Suzukis 10w40-olja i USA är Castrol GTX 10w40 (dvs en vanlig mineralolja) fast i annan flaska.

Mkay, så det är JASO som jag ska kolla efter och strunta i de andra runorna. :tummenupp

Både Ja och Nej.....

Alla olja som skall användas i motorer med våtkoppling skall vara JASO märkt. (det går även med vissa icke JASO klassade men man vet inte vilka förrän man har testat)
När det sen kommer till att välja vilken bokstav man skall ha på API S(X) så är nästan alla högkvalitativa mc oljor SG klassade trotts att detta är en lägre klassning än nyare SL. Detta betyder dock inte att oljan är sämre för mc bruk utan att där är vissa parametrar som inte klarar SL standarden, en av dessa är zinkinehållet vilket är av godo som sista utpost vid extrema belastningar(dvs trevligt i MC motorer). Anledningen till lägre zinkinehåll i den senare standarden är att katalysatorn inte gillar för mycket zink, fast vi miljösvin till mc åkare skiter i vilket.

Sen skall man inte glömma att idag är i princip alla oljor (utom möjligen superbilliga noname på stormarknaden) har betydligt bättre egenskaper än vad API normen föreskriver så att bara titta på etiketten räcker inte. Testa dig fram vilket blir ditt favoritmärke......

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph