Olja med inte "rätt" klassning?

Strongliquid

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Boden
Hoj
Scott.
Hörrni, tänkte beställa lite grejor från louis.de, bland annat olja.
Läser i SV650 99 service manualen, att det står: "Suzuki performence 4 motor oil or an oil which is rated SF or SG under the API service classification"

men hittar inte nån PROCYCLE-olja som har den klassningen, bara Castrol. :mad:
Bara att köra på med en "Entspricht: JASO T903 MA, API SL-EC/CF, ACEA A3/B3." istället då?

JASO har man väl till våtlamellkoppling, så borde inte det vara viktigare?
Eller ingår JASO i SF/SG klassning?

Nån kanske kan rekomendera nån billig olja från www.louis.de
:tomten
 
Jag har ingen jättekoll på vad alla beteckningar betyder, men det är oljan du har hittat är ju SL, som helt enkelt är bättre än både SF och SG. Så har jag fattat det i alla fall. Mer uttömande svar kommer säkert. :)
 
Varför bemöda sig att beställa olja från louis?

Skippa iden med deras procycle olja och köp istället från någon svensk handlare.
 
Mestadels för att jag ska köpa lite andra saker.

Men SL är alltså bättre än SF och SG, mkay.
 
Vilken JASO-certifierad olja som helst funkar. Suzukis 10w40-olja i USA är Castrol GTX 10w40 (dvs en vanlig mineralolja) fast i annan flaska.
 
Strongliquid skrev:
2110018
Men SL är alltså bättre än SF och SG, mkay.

Ja, för den andra bokstaven gäller helt enkelt att sen bokstav i alfabetet betyder bra olja, enligt något standardtest som jag inte har koll på. :)
 
andersbrink skrev:
2110135 Vilken JASO-certifierad olja som helst funkar. Suzukis 10w40-olja i USA är Castrol GTX 10w40 (dvs en vanlig mineralolja) fast i annan flaska.

Mkay, så det är JASO som jag ska kolla efter och strunta i de andra runorna. :tummenupp
 
Både Ja och Nej.....

Alla olja som skall användas i motorer med våtkoppling skall vara JASO märkt. (det går även med vissa icke JASO klassade men man vet inte vilka förrän man har testat)
När det sen kommer till att välja vilken bokstav man skall ha på API S(X) så är nästan alla högkvalitativa mc oljor SG klassade trotts att detta är en lägre klassning än nyare SL. Detta betyder dock inte att oljan är sämre för mc bruk utan att där är vissa parametrar som inte klarar SL standarden, en av dessa är zinkinehållet vilket är av godo som sista utpost vid extrema belastningar(dvs trevligt i MC motorer). Anledningen till lägre zinkinehåll i den senare standarden är att katalysatorn inte gillar för mycket zink, fast vi miljösvin till mc åkare skiter i vilket.

Sen skall man inte glömma att idag är i princip alla oljor (utom möjligen superbilliga noname på stormarknaden) har betydligt bättre egenskaper än vad API normen föreskriver så att bara titta på etiketten räcker inte. Testa dig fram vilket blir ditt favoritmärke......
 
*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back
Top