Olja luftfiltret

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Ort
Mölndal
Hoj
Honda Hornet 600 -04
Hej!

Skall byta luftfiltret på husqvarnan. Vilken olja ska jag dränka det i? Är ett vanligt skumfilter från Twinair. Instruktionsboken säger växellådsolja, men jag tror på 2-taktsolja. Internet säger också 2t-olja.
Varför skiljer det sig? Spelar det någon roll? Känns lite fånigt...

Tänker iaf inte köpa dyr blå Twinair olja, det är ju förmodligen 2t-olja

Tack på förhand!
 
Har ingen vidare koll på hur väghojar ska ha det. Men när jag kört cross har jag alltid lirat med filterolja.
Efter att ha dränkt filtret med olja går det jävligt fett så skulle säga smörj in lite försiktigt så du får en ljusblå yta över filtret.
Finns att köpa på burk vilket är oftast är mycket bra men svårhanterligt.
Alternativet är spray vilket är lätt att pyssla med fast lite sämre resultat enligt mig.


Men som sagt det här gäller crossar och jag har ingen aning om eller hur man ska smörja in det på vägcyklar. men det bör inte vara så olikt:tummenupp
 
Min röst går till filterolja

Övriga oljor rinner av ganska mycket och klibbar inte alls på samma sätt
 
Ska man olja luftfiltret? :va
Går det inte dåligt då :confused:

Det är luftfilter med filterelement i skumplast (tex cross, enduro) samt bomull (tex K&N-filter) som ska oljas. Inte pappersfilter.

Ofta är det olika typ av olja och rengöringsmedel till skumplast- resp bomullsfilter.

Oljar man för mycket så kan det gå sämre i början.
 
Olja in ordentligt om det är skumfilter, ha en liten hink med filteroljan i, dränk (det rengjorda) filtret ordentligt och krama ur överflödet (krama ur på riktigt...se upp med att vrida alltför våldsamt så inte filtret går åt h-vete).
Just att ha oljan i en hink gör att spill- och dräll-faktorn hålls kort. :mattias

Gummihandskar rekommenderas, filterolja är kletigt. :hihi

Rengörning använder jag fultemas filterrengörning i en hink med bockat nät i botten, så skiten rinner ned under nätet (jag låter filtret ligga och dra, kramar ur't ett par gånger och repeterar). Är det riktigt skitig brukar jag gå på med diskmedel och varmvatten efter, och låta torka ordentligt innan det oljas igen.

:)

Rock on.

/J
 
Oj, här kan man verkligen sova på saken!
Jag får väll pallra mig iväg till en butik då för att köpa olja. Tack för svaren!


OffT: Trodde faktiskt att vissa av er växt ifrån 125-forumet :hihi
 
Ingen växer ifrån sin barndom! :yoparty

Har aldrig haft 125:a eller ens moped. Men eftersom det inte är så gott om MC-relaterade trådar på SH så får man inte vara kräsmagad vad gäller forumdel när tekniska trådar väl dyker upp :D

Sen är det ju roligt att hjälpa yngre.
 
Blev en burk från Denicol.
Tack igen!
Har aldrig haft 125:a eller ens moped. Men eftersom det inte är så gott om MC-relaterade trådar på SH så får man inte vara kräsmagad vad gäller forumdel när tekniska trådar väl dyker upp :D

Sen är det ju roligt att hjälpa yngre.
:tummenupp
 
Tro det eller ej, men det är faktiskt ännu roligare att hjälpa dem som är 1 generation äldre :D

Perfekt! Har du vägarna förbi Sthlm kan du gärna få dyka in och städa i min dator, gärna ngt nytt virusprogram med falsklicens också! Som du och dina jämnåriga hackerpolare laddar ned olagligt och gratis åt mig. Pliiiis?
 
Last edited:
Perfekt! Har du vägarna förbi Sthlm kan du gärna få dyka in och städa i min dator, gärna ngt nytt virusprogram med falsklicens som du och dina jämnåriga hackerpolare laddar ned olagligt och gratis åt mig. Pliiiis?

:rofl:

Erbjuder du övernattning till 4-5 roadtrip 2-taktare nästa säsong så får du hjälp av alla oss :tummenupp
 
Perfekt! Har du vägarna förbi Sthlm kan du gärna få dyka in och städa i min dator, gärna ngt nytt virusprogram med falsklicens också! Som du och dina jämnåriga hackerpolare laddar ned olagligt och gratis åt mig. Pliiiis?

Datorn är till för att surfa på SH, inget annat :fakta
 
varför ska man olja in filtret igentligen? har aldrig riktigt fattat dedär, täpper inte oljan igen porerna och göra att moppen andas sämre?
 
varför ska man olja in filtret igentligen? har aldrig riktigt fattat dedär, täpper inte oljan igen porerna och göra att moppen andas sämre?

Oljan plockar upp de partiklar som är små nog att leta sig genom filtret. Så ja, det är viktigt...och ser man till att krama ur filtret ordentligt så är det inga problem för moppen att få luft.

Perfekt! Har du vägarna förbi Sthlm kan du gärna få dyka in och städa i min dator, gärna ngt nytt virusprogram med falsklicens också! Som du och dina jämnåriga hackerpolare laddar ned olagligt och gratis åt mig. Pliiiis?

Avast.com eller så TJör du Microsofts egna Security Essentials. Rock on stötstångs-rune! :D
 
Last edited:
Oljan plockar upp de partiklar som är små nog att leta sig genom filtret. Så ja, det är viktigt...och ser man till att krama ur filtret ordentligt så är det inga problem för moppen att få luft.



Avast.com eller så TJör du Microsofts egna Security Essentials. Rock on stötstångs-rune! :D



Tack, ja jag kör microsofts egna plus ngn Avg free idag. Otroligt att de samsas.

varför ska man olja in filtret igentligen? har aldrig riktigt fattat dedär, täpper inte oljan igen porerna och göra att moppen andas sämre?

JA det är som SGM säger, tex skumplastfilter eller bomullsduksfilter som K&N, har för stora porer för att ta de minsta partiklarna utan olja. Oljade filter har även fördelet att hålla emot vatten bra, tex om man kör enduro.


Till större motorer finns det faktiskt luftrenare som kallas oljebadsluftrenare. Där är filterelementet en cylinder av spunnet stål som står i ett oljekar, så att stålnätsfiltret hela tiden hålls blött när motorn går. Man bara tvättar stålnätet i fotogen, oljar in och byter den smutsiga oljan i filtertråget emellanåt. I oljan samlas partiklar och vatten som skiljts ut. Mycket fin konstruktion som inte behöver servas så ofta. Vanligt på gamla mercor samt entreprenadmaskiner osv. Har även funnits på några krigarhojar, bla HD.

complex-oil-bath-air-filter.jpg
 
Last edited:
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top