Olja i R1? (kanske gäller alla sporthojar?)

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Tjo!

Börjar vara dags för byte av olja och filter igen.

Gör det själv givetvis, men senast när jag köpte olja så rekommenderade Yamaha delsyntet till min R1:a (2005:a). Den specifika anledningen var att någonting med antingen koppling eller växellåda fungerade bättre med delsyntet (minns inte exakt vad).

Vet att det finns en enorm oljetråd med all möjlig fakta om del vs. helsyntet.

Men vill helt enkelt bara fråga vad ni kör i era hojar?
Själv körde jag på rekommendationen delsyntet sist och lutar väl åt att göra det igen.

Jag har kört med Biltemas racingolja. Det gjorde jag med min förra hoj. Nu kör jag med Motul 5100.

Går säkert lika bra med vilket som.

Jag har kört med Biltemas racingolja. Det gjorde jag med min förra hoj. Nu kör jag med Motul 5100.

Är det hel eller delsyntet? Glömde vara tydlig, frågan är egentligen om ni kör hel eller delsyntet i era hojar.

Biltema :skrämd:skrämd:skrämd

Inte konstigt att hojen blev grön.

Edit: Inge fel på Biltemaolja (fast hojen kan bli grön då).

Last edited:
Motul 5100 är halvsyntet, funkar hur bra som helst till min 10:a. Biltemas är helsyntet, och det funkade bra. Har inte märkt nån skillnad. Jag har testat : Motul 300V, Motul 5100 och Biltemas racing olja, plus OKQ8 Sbk. Alla oljor har gjort sitt jobb, ingen motor har skurit och kopplingen har funkat perfekt dessutom.

PS:Motul 300V är helsyntet

Är det hel eller delsyntet? Glömde vara tydlig, frågan är egentligen om ni kör hel eller delsyntet i era hojar.

Kan ju vara så enkelt att Yamaha tjänar mer per liter delsyntet de säljer. Jag kör helsyntet när jag byter själv och delsyntet när Honda häller i den sås de rekommenderar.

Kör med Biltemas helsyntet racing-olja och har gjort det länge utan problem. Att delsyntet skulle passa bättre känns som en myt tycker jag.

R1an har ju historiskt lätt för sig att slira på kopplingen om "fel" olja används.

Jag tömmer i Q8 SBK i de hojar jag servar och då även R1or av både äldre och nyare modell.
Ingen har hittills klagat att de börjat slira på kopplingen efter oljebytet.

Och nej det är inget fel på Biltemas Racingolja, jag och Dr.Bike plågade våran CBR900RR (997cc) på bana med just Biltema oljan i och inte fan gick den sönder för det.
Den funkar än idag.

Olja!

Min XJR slirade på kopplingen med helsyntet men med del, inget slir :)

24MX hade bra pris på Motul 5100, vet inte om det gäller ännu. 295:- för fyra liter. annars ligger Biltemas på 79 :-/liter. Känns ändå som att man blir av med onödigt mycket stålars på olja hursomhelst.

Kolla efter JASO på olje flaskan/dunken,, JASO säger att den är för våt koppling, typ alla japsar. Del eller Helsyntet är en smaksak dock är Helsyntet bättre över alla temperaturer, alltså smörjer bra redan vid kallstart.

R1an har ju historiskt lätt för sig att slira på kopplingen om "fel" olja används.

Jag har märkt på ett par exemplar av gammel-R1:an jag har kört/ägt att det kan slira med Biltema-oljan vid fullgasrepor, men bara innan oljan har hunnit bli ordentligt uppvärmd dvs, kanske de första 10-15 minuterna. Sen inget slir. På 05:an funkar den dock klockrent från start.

Biltema helsyntet i alla hojar, året om, varje år.

Japp, biltemas helsyntet i min r1-01.

Och biltemas helsyntet "bilolja" i 10L dunk till alla bilarna förutom Audin som fick ungefär lika bra olja från någon svindyr guldfärgad dunk med mycket häftigare namn på.

Det är färgen och märket på dunken som styr priset, och bokstäverna och siffrorna i det finstilta på etiketten som styr vad som funkar.

Biltema racing eller OK/Q8 SBK racing.

Personligen kör jag själv numera på ok/q8 då jag köper den för 62:- litern och därmed slår biltemas racing olja som kostar 80:- litern.

Dessutom har SBK racing oljan aningens bättre rykte överlag jämfört med Biltema även om jag tror det bygger på okunskap.

Att de vill slänga i halvsyntet tror jag har att göra med att kopplingen slirar mindre än vissa andra helsyntetare.

Kör inte på Castrol GPS bara för den är känd för att äta kopplingar även om oljan som sådant är kanon. Den är helt enkelt för hal eller smörjande för MÅNGA motorcyklars våtkopplingar.

Nyheter
Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...

H-D Pan America 1250 Limited provkörd