Olja i R1? (kanske gäller alla sporthojar?)

Kanon med lite input, låter som att det är "JASO" som är det jag ska kika efter då.

Man skulle haft en Honda där man får fylla på lite hela tiden så håller sig oljan fräsch.. Min verkar vara oroväckande läckagefri. *peppar peppar*

OK/Q8 SBK racing.

Har hört flera som kör med den och det verkar funka.
Finns det bara en av den eller är det olika viskositet osv som man bör hålla utkik efter?

Last edited:
15w-50.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=139037

Kanon med lite input, låter som att det är "JASO" som är det jag ska kika efter då.

Man skulle haft en Honda där man får fylla på lite hela tiden så håller sig oljan fräsch.. Min verkar vara oroväckande läckagefri. *peppar peppar*

Har hört flera som kör med den och det verkar funka.
Finns det bara en av den eller är det olika viskositet osv som man bör hålla utkik efter?

Motul 5100

kör med Motul 5100 delsynt 10w-40.
mycket nöjd så långt. blev betydligt mjukare i växellådan och twinnen spinner mjukare än på det jag körde innan, dvs Castrol gps 15w-50 delsynt.

Tycker också det är lite märkligt att många jag pratat med både när det gäller Yamaha, Honda och kawasaki rekommenderar delsysntet.
Jag har aldrig haft problem med slirande koppling eller dålig låda då jag alltid använt helsysntet.

Ska inte alltid helsysntet faktiskt vara bättre än delsyntet för motorns livslängd eller skiljer det så pass lite att tillverkarna föredrar att hojen verkligen aldrig slirar eller klånkar i lådan?

R1an har ju historiskt lätt för sig att slira på kopplingen om "fel" olja används.

Jag tömmer i Q8 SBK i de hojar jag servar och då även R1or av både äldre och nyare modell.
Ingen har hittills klagat att de börjat slira på kopplingen efter oljebytet.

Och nej det är inget fel på Biltemas Racingolja, jag och Dr.Bike plågade våran CBR900RR (997cc) på bana med just Biltema oljan i och inte fan gick den sönder för det.
Den funkar än idag.

Samma här, shoppar 20-l-dunk av OK-macken hemma, nu är deras SBK i 10-50, perfekt med andra ord. 1300-något kostade det senast. Både kawan och pastaraketen trivs (pastatwinnen har dock torrkoppling).
Prisvärt, och skönt att alltid ha olja hemma, bara köpa på sig ett par extra oljefilter.

Har kört med Motul 300V 15W 50 (Dubbel Ester) Helsyntet sedan dag första oljebytet på min R1:a.

Så länge oljan upfyller JASO API klass för MC och du kör med rätt viskositet så är det bara att välja & vraka bland oljorna på marknaden!

Jag kör med Motul 300V dubbelester 10W-40 i min 06:a. Ingen slirande koppling, och lådan känns riktigt mjuk och fin. Jag köper storpack (4X4 liter) från Opieols.co.uk och brukar klara mig på ca 500 kr för 4 liter vilket jag tycker är bra med tanke på att det ska vara bland det absolut bästa som finns i smörjmedelsväg.
Eftersom jag byter var 500:e mil så brukar det bli ungefär ett oljebyte, max två, per säsong. Med andra ord en kostnad som är mindre än kostnaden för slitage av handskar för min del (2000kr på 1500 mil).

Använder just nu Motul 5100 med Ester förstärkning.En bra delsyntetsolja för mc så länge motor och växellåda delar på oljan.Undvik motorolja för bilar i din mc oavsett hur dyr den än må vara som en del häller i sin mc.Dessa saknar de additiv som ger hypoidegenskaper för att en mc motor ska trivas bra.För övrigt innehåller motorolja för bilar olika antifriktionsmedel som inte alls går bra ihop med kopplingslamellerna på en mc.Byter man olja mer sällan är en helsyntet att föredra och de flesta oljor oavsett om de är rena mineraloljor / helsyntetsoljor går att blanda förutom rena race oljor som t ex Castrol R som endast är avsedda för hård bankörning.Castrol R har en ricinblandning som (inte) är blandbar med andra oljor.Har du en dyr fin olja i din mc och efter en tid vill fylla på med en billigare olja av enklare modell från en lågprisdunk har du inte längre en dyr fin olja när effekterna i denna har försvunnit med utblandningen där du fått fram en helt ny olja i din mc motor.Dagens oljor håller bra och anpassa oljebytena efter dina körförhållanden tillsammans med din servicebok till din mc och inte för att det är roligt att tappa ur en olja som kanske inte brukats mer än ca 200 mil för normalkörning med landsvägskörning / stadskörning när bytesintervallen kanske ska vara 500 mil. :fakta

Last edited:
Ja det är tillsatserna i första hand men en del förespråkar delsyntet vid kopplingsslir. Sedan om tillsatserna skiljer i det fallet låter jag vara osagt.

Personligen har jag inte haft slir på varken SBK racing eller biltema men dock av castrol gps och det är jag inte ensam om.

Om jag förstått det rätt har hel- eller delsyntet inget att göra med kopplingsslir, det är tillsatserna som orsakar det.

Slog till på 4 liter Motul 5100 med "ester", mx24 hade den på lager och tog fortf 295:- för 4 liter.
Blir till att byta olja och filter imorn på lunchen, sen dra till Kinnekulle :)

Last edited:
Nyheter
Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...