Olja Honda CBR 600 f4 1999

Freddan#1

Medlem
Gick med
3 Dec 2022
Hoj
Honda CBR600 1999/2000
Hej, detta har säkert avhandlats innan, men hittar inget här.
Hur ofta bör man byta olja? De flesta säger 500-1000 mil eller varje år om man kör mindre. Är det bra om man som jag kör rätt lungt?

Ser att det finns 10w-30 och 10w-40 som rekommendation. Vilken?
Det finns speciell MC olja. Behövs det? Eller går det bra med vanlig?
Delsyntetisk eller mineral?
Var köper man bäst/billigast olja och filter?


Tack om någon vet. Det finns enormt mkt info på nätet och det står typ olika överallt.
 
Byt en gång om året, höst eller vår. Är du pedantisk så byter du på hösten till en billig olja som bara ska stå i över vintern ock så bra olja och filter inför säsongen.
10w-40
Ja, MC-olja behövs annars riskerar du slirande koppling.
Olja på Biltema :-) filter på XLmoto, köp ett gäng. Välj Hiflo, INTE Snell.
 
Så fantastiskt bra svar, du verkar mkt kunnig. Tack så väldigt mycket.
 
Läs manualen!
Detta är också internet. Är svaren här bättre än andra sidor?
Jag byter vid 500 mil om manualen säger det. En annan hoj har en manual som säger 1000 mil.
Oljefilter vid vartannat oljebyte.
Jag byter när det är dags oavsett årstid. Somnar, höst, inför vintern om jag ställer in hojen eller om jag hade några hundra mil kvar så kan jag byta i april. Eller maj.
Biltemas delsyntet 15w-40 på 500-milshojarna och Motul 7100 10w-40 på 1000-milshojen. Där kör jag med originalfilter, de andra får Hi-Flo.
Ibland byter jag kall motorolja. Den rinner ut ändå.
Tre av mina hojar jag har, eller har haft, har gått 12-15000 mil.
Manualen är bättre än 100 okända gubbar på internet.
 
Läs manualen!
Detta är också internet. Är svaren här bättre än andra sidor?
Jag byter vid 500 mil om manualen säger det. En annan hoj har en manual som säger 1000 mil.
Oljefilter vid vartannat oljebyte.
Jag byter när det är dags oavsett årstid. Somnar, höst, inför vintern om jag ställer in hojen eller om jag hade några hundra mil kvar så kan jag byta i april. Eller maj.
Biltemas delsyntet 15w-40 på 500-milshojarna och Motul 7100 10w-40 på 1000-milshojen. Där kör jag med originalfilter, de andra får Hi-Flo.
Ibland byter jag kall motorolja. Den rinner ut ändå.
Tre av mina hojar jag har, eller har haft, har gått 12-15000 mil.
Manualen är bättre än 100 okända gubbar på internet.
Med en liten tvist bara, minns Saab och andra där det var longlifeoljor så skulla man byta var 3000'e mil men iom att vissa bara körde t.o.r Systembolaget/Ica så blev det så mycket kondens i motorn så oljan blev till "gegga" och motorn blev förstörd. Ingen motor har dött av för korta bytesintervaller. Jag byter mellan 5-800 mil oavsett månader men kollar oljan (inte bara nivån) oftare, säsong 1ggr/mån.
 
Med en liten tvist bara, minns Saab och andra där det var longlifeoljor så skulla man byta var 3000'e mil men iom att vissa bara körde t.o.r Systembolaget/Ica så blev det så mycket kondens i motorn så oljan blev till "gegga" och motorn blev förstörd. Ingen motor har dött av för korta bytesintervaller. Jag byter mellan 5-800 mil oavsett månader men kollar oljan (inte bara nivån) oftare, säsong 1ggr/mån.
På vilket sätt förutom nivån kollar du oljan, laboratorieanalys?
 
...åh nej, en ny oljetråd... bara att plocka fram popcorn, luta sig tillabaka och bara njuta... :D
 
På vilket sätt förutom nivån kollar du oljan, laboratorieanalys?
Skickar till ett oljelabb och väntar en vecka. ;)
Man kommer långt med att lukta och känna, kallas erfarenhet. "Erfarenhet kommer efter misslyckanden".
Eod.
 
Läs manualen!
Detta är också internet. Är svaren här bättre än andra sidor?
Jag byter vid 500 mil om manualen säger det. En annan hoj har en manual som säger 1000 mil.
Oljefilter vid vartannat oljebyte.
Jag byter när det är dags oavsett årstid. Somnar, höst, inför vintern om jag ställer in hojen eller om jag hade några hundra mil kvar så kan jag byta i april. Eller maj.
Biltemas delsyntet 15w-40 på 500-milshojarna och Motul 7100 10w-40 på 1000-milshojen. Där kör jag med originalfilter, de andra får Hi-Flo.
Ibland byter jag kall motorolja. Den rinner ut ändå.
Tre av mina hojar jag har, eller har haft, har gått 12-15000 mil.
Manualen är bättre än 100 okända gubbar på internet.
Tack också för bra svar.
Har sett att det finns en del oljetrådar, men svårt att söka fram rätt ämne. Många skriver där hur de gör och inte varför eller förklarar.
Det som "gundj" skriver är förklarande och står inte i manualen och är kortfattad värdefull information för mig.
 
...Ser att det finns 10w-30 och 10w-40 som rekommendation. Vilken?...
Jag brukar hälla i den högsta varmviskositeten som rekommenderas (motorn rasslar mindre).

...Det finns speciell MC olja. Behövs det? Eller går det bra med vanlig?...
Du kan inte använda bilolja i din motorcykel.
Oljan bör vara JASO MA-klassad.

...Delsyntetisk eller mineral?...
Kan funka om du kör sakta och har lite tur.
Om du vill kunna sova lugnt på natten: Helsyntet.

...Var köper man bäst/billigast olja och filter?...
 
Tack iceice. Detta forum är stålande!

Biltema har tre olika. 34-038 JASO MA2 , 36-9580 JASO MA OCH MA2 och 34-040 JASO MA2. Den sista är semisyntetisk. 36-9580 utgår strax och ersätts av. 34-038. Därmed har ingen MA


Mekonomen har just nu rabatt på MC olja 41-55001. Den har JASO MA. De har även rabatt på ett tjog andra MC oljor

Vilken? enbart minst 4 liters



Vet av egen erfarenhet från 90-talet att om man hällde helsyntetisk olja i äldre bilar kan det börja småläcka lite överallt.
Denna är från 1999.
 
Last edited:
Riktigt gamla fordon (i princip veteran) var byggda med större toleranser, och hade generellt fetare bränsleblandning.
Men också sämre kontroll på bränsleblandningen och tändningen.
Oljorna på den tiden var långt från det som finns i modern tid, och de hade knappast rengörande tillsatser eller andra additiv i sig.
Det sipprade lättare förbi olja förbi kolvringarna eller ventilskaften, och byggde koksrester där, och ironiskt nog fungerade som bristfällig tätning.
När folk hällt i modern syntetisk olja med rengörande egenskaper så försvann också lite av det koksade i motorn, och vilola’ så började det läcka mer olja in i cylindrarna igen.

Men en Honda CBR från slutet av åttiotalet är definitivt en modern konstruktion i sammanhanget.
Skulle den plötsligt börja läcka genom olja till cylindrarna så har du ett problem oavsett vilken olja du använder.
Då har du fått tag på en väldigt sliten och vanvårdad hoj, men det är nog inte fallet.
Det bör bara vara att byta till vilken modern olja du vill så länge den är avsedd för mc motorer från åttiotalet och framåt (dvs allt som säljs idag är normalt för mycket senare generationer).
Till och med mineralolja fungerar om du inte bara kör till korvmojen som enda resmålet, eller kör tävlingar med den.
Men personligen hade jag köpt Biltemas helsyntetiska mc olja i ditt fall.
Det är ändå en billig olja jmf annat i helsyntet.
Köp vettigt oljefilter med!
Hi-Flo rekommenderas i allmänhet, förutom original Honda filter såklart.
 
Någonting som alla missar i alla oljetrådar är att man ska köpa lite extra olja vid ett oljebyte! Varför? Jo, för att nästa gång du ska byta så får man en "Åh fan, jag behöver ju bara köpa en liter istället för fem" känsla som är väldigt fin och njutbar över en kortare period.

Med det sagt så ska jag byta olja i höst, å just fan, jag behöver bara köpa en liter!


Ja , ni ser själva...
 
Någonting som alla missar i alla oljetrådar är att man ska köpa lite extra olja vid ett oljebyte! Varför? Jo, för att nästa gång du ska byta så får man en "Åh fan, jag behöver ju bara köpa en liter istället för fem" känsla som är väldigt fin och njutbar över en kortare period.

Med det sagt så ska jag byta olja i höst, å just fan, jag behöver bara köpa en liter!


Ja , ni ser själva...
Då har du lösningen här:

Samtidigt sponsrar du Jeff Bezos dröm om att åka till månen, och ju förr det kan ske desto bättre för mänskligheten.

Amazon.png
 
Fantastiskt hannuse!
Beställde just.

Detta forum är briljant. Inga hobby-experter här inte.

(Månen och Mars tycker jag är onödigt att åka till. Vad skall människan med dessa fakta egentligen till? Förutom spännande att läsa om. Sponsrar Jeff ändå ;) ) ingen fostsätting tack, det är off topic
 
Last edited:
Det är just det de flesta av oss är, och så ett par proffs
Menar med hobby-experter personer som bara måste svara på allt, även om de inte kan. De vill gärna glänsa ändå och söker först svaren på internet på alla möjliga random sidor. Sedan skriver de svar, men utan substans i. Man genomskådar dessa personer lätt.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top