Olja första service

yates

Rackabajk Mc
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Olofström
Hoj
CBR1000RR CBR929RR Fighter
ska lämna in min raptor på 100mila service nu och undrar därför vilken olja man ska ha. helsyntet eller mineral?
läste på ett tl1000 forum,(jag har tl-motor) att vid första servicen skulle man ta mineral och sedan byta till helsyntet vid 600 servicen.
stämmer detta och kanske att ngn kan förklara varför. :tummenupp
 
Det kan stämma som du säger att du ska köra mineral i början då den lämpar sig bättre för inkörning. Skulle inte tro att det är dumt att köra mineral sen heller då du förmodligen inte har särsklit höga kolvhastigheter i en tl-motor. Men kolla med en Suzuki verkstad dom BORDE iaf kunna svara på det.
 
Kolvhastigheten står i proportion till slaglängden. En liter fördelat på två cylindrar istället för fyra eller tre, blir troligen längre slaglängd och därmed högre kolvhastighet.
Det kritiska för oljan är lagertrycket vilket står i relation till kolvhastighet och lagerarea.
Mineral eller syntet är nog mest en fråga om psykologi, i alla fall om man kör max 500 mil mellan bytena.
 
FZ1 skrev:
Kolvhastigheten står i proportion till slaglängden. En liter fördelat på två cylindrar istället för fyra eller tre, blir troligen längre slaglängd och därmed högre kolvhastighet.
Det kritiska för oljan är lagertrycket vilket står i relation till kolvhastighet och lagerarea.
Mineral eller syntet är nog mest en fråga om psykologi, i alla fall om man kör max 500 mil mellan bytena.

det va ord o inga visor det. :fakta
 
yates skrev:
ska lämna in min raptor på 100mila service nu och undrar därför vilken olja man ska ha. helsyntet eller mineral?
läste på ett tl1000 forum,(jag har tl-motor) att vid första servicen skulle man ta mineral och sedan byta till helsyntet vid 600 servicen.
stämmer detta och kanske att ngn kan förklara varför. :tummenupp

Skicka ett PM till Anders Brink han har dina svar.....
 
Och nu över till nå't helt annat....

Du har ingen schysst bild på Raptorn?

Och nu tillbaka till oljesnacket.....
 
OT:
Max medelkolvhastighet (troligen är det egentligen accelerationen) är en begränsande faktor för hållfastheten för motorer. För moderna motorer ligger den runt 20 - 25 m/s. Ganska så oberoende av slaglängden. (Medelkolvhastigheten är proportionell mot både varvet och slaget. Det betyder att det är lättare att få en kortslagig motor att tåla höga varv. Och därmed ge högre effekt (förutsatt man får den att andas ok även vid höga varv...))
/u
 
Chupacabra skrev:
Och nu över till nå't helt annat....

Du har ingen schysst bild på Raptorn?

Och nu tillbaka till oljesnacket.....

Bild kommer! Har ingen kamera och är inte riktigt färdig med utstyrseln på den.
Men det ser lovande ut :1pajas
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top