Olja första service

yates

Rackabajk Mc
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Olofström
Hoj
CBR1000RR CBR929RR Fighter
ska lämna in min raptor på 100mila service nu och undrar därför vilken olja man ska ha. helsyntet eller mineral?
läste på ett tl1000 forum,(jag har tl-motor) att vid första servicen skulle man ta mineral och sedan byta till helsyntet vid 600 servicen.
stämmer detta och kanske att ngn kan förklara varför. :tummenupp
 
Det kan stämma som du säger att du ska köra mineral i början då den lämpar sig bättre för inkörning. Skulle inte tro att det är dumt att köra mineral sen heller då du förmodligen inte har särsklit höga kolvhastigheter i en tl-motor. Men kolla med en Suzuki verkstad dom BORDE iaf kunna svara på det.
 
Kolvhastigheten står i proportion till slaglängden. En liter fördelat på två cylindrar istället för fyra eller tre, blir troligen längre slaglängd och därmed högre kolvhastighet.
Det kritiska för oljan är lagertrycket vilket står i relation till kolvhastighet och lagerarea.
Mineral eller syntet är nog mest en fråga om psykologi, i alla fall om man kör max 500 mil mellan bytena.
 
FZ1 skrev:
Kolvhastigheten står i proportion till slaglängden. En liter fördelat på två cylindrar istället för fyra eller tre, blir troligen längre slaglängd och därmed högre kolvhastighet.
Det kritiska för oljan är lagertrycket vilket står i relation till kolvhastighet och lagerarea.
Mineral eller syntet är nog mest en fråga om psykologi, i alla fall om man kör max 500 mil mellan bytena.

det va ord o inga visor det. :fakta
 
yates skrev:
ska lämna in min raptor på 100mila service nu och undrar därför vilken olja man ska ha. helsyntet eller mineral?
läste på ett tl1000 forum,(jag har tl-motor) att vid första servicen skulle man ta mineral och sedan byta till helsyntet vid 600 servicen.
stämmer detta och kanske att ngn kan förklara varför. :tummenupp

Skicka ett PM till Anders Brink han har dina svar.....
 
Och nu över till nå't helt annat....

Du har ingen schysst bild på Raptorn?

Och nu tillbaka till oljesnacket.....
 
OT:
Max medelkolvhastighet (troligen är det egentligen accelerationen) är en begränsande faktor för hållfastheten för motorer. För moderna motorer ligger den runt 20 - 25 m/s. Ganska så oberoende av slaglängden. (Medelkolvhastigheten är proportionell mot både varvet och slaget. Det betyder att det är lättare att få en kortslagig motor att tåla höga varv. Och därmed ge högre effekt (förutsatt man får den att andas ok även vid höga varv...))
/u
 
Chupacabra skrev:
Och nu över till nå't helt annat....

Du har ingen schysst bild på Raptorn?

Och nu tillbaka till oljesnacket.....

Bild kommer! Har ingen kamera och är inte riktigt färdig med utstyrseln på den.
Men det ser lovande ut :1pajas
 
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top