Olika typer fett - vad bör man ha hemma?

lilla_melitta

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2016
Ort
Hemma
Hoj
Suzuki GSX1250FA
Som medioker hobbymekaniker undrar man ibland vilken typ av smörjfett som ska användas. Det finns multifett, kopparpasta, aluminiumpasta, silikonfett, hjullagerfett m.m. m.m. Behöver man verkligen en hel arsenal eller klarar man sig bra på multifett om man hobbymekar lite och servar hojen själv?
:va
 
Lithiumfett, biltema har på spray, hjulaxlar osv., använder jag mycket av.

Silicon till knarrande stövlar typ, det är vad jag använt det till iaf...

Sen kedjefett, kommer inte på något annat...kanske någon typ elektronikspray då.
Just ja, universalet, VD40, till allt, rengöring av fälgar från kedjefett bla.

Och, det nödvändigaste av Allt, bromsrengöring så man får Bort allt fett! :D
 
Med universalfett kommer man långt, sedan köper du specialvarianter när behovet uppstår, tex på kardanväxlar eller i drivknutar på bilen.

Grafitfett är ofta bra men ett helvete när det kommer på fel ställen - vilket det gör om du frestas att ha det hemma...
 
Jag är också nyfiken på vad man bör ha.
Har någon brunaktigt fett hemma på en stor burk taget ifrån "SKUM" - arbetar med brandsläckar kanoner, industrilokals brandläsckningssystem med mera. Har använt de till de mesta, även smört kedjan ibland om jag inte haft något hemma. verkar vara något universalfett.
Utöver det vet ja inte vad man bör ha hemma. Har kopparpasta men efter ha läst en del om det så är jag mer tveksam på när ja får och inte får använda den - bra alternativ till kopparpastan?
 
Kopparpasta till sånt där man kan råka ut för höga temperaturer. Hjulmuttrar etc som inte ska oxidera fast. Använder det även på aluminium även om det teoretiskt sett ska oxidera. Har inte märkt av oxid i praktiken.

Lågtemperaturfett till övriga applikationer som ska fettas tex hjullager. Inte för att det alltid behöver tåla låg temperatur utan för att slippa ha ett halvdussin olika varianter hemma.

Läderfett till skorna :D
 
Kedjefett till kedjan
hjullagerfett till lager å distanser
WD-40/5-56 till smörjning lite där å där
Bräkleen till å rengöra bromsskivor
 
Kopparpasta till sånt där man kan råka ut för höga temperaturer. Hjulmuttrar etc som inte ska oxidera fast. Använder det även på aluminium även om det teoretiskt sett ska oxidera. Har inte märkt av oxid i praktiken.

Lågtemperaturfett till övriga applikationer som ska fettas tex hjullager. Inte för att det alltid behöver tåla låg temperatur utan för att slippa ha ett halvdussin olika varianter hemma.

Läderfett till skorna :D

Använder du kopparpasta till tex alufälgar så är det aluminiumen som oxiderar men det finns så extremt mycket mer alu än koppar så det blir i praktiken inget problem. Hittar jag inte aluminiumpastan så gör jag likadant.
 
Koppar pasta, alu pasta,silver pasta står i hyllan Mel molycote är det absolut bästa som finns för att hindra att grejor kärvar fast. Men det är dyyyyyrt men drygt står 2 1000 grams burkar i hyllan med.
 
Det är ingen ordning på SH nuförtiden. Den här tråden är flera dagar gammal och ingen har nämnt fettets okrönta konung Valfett. :stofil


För att återgå till grundfrågan så har jag följande fett:
1. Vattenfast universalfett
2. Kopparfett
3. Silikonfett (aka bromscylinderfett)

På sprayburk finns sedan:
1. Bromsrengöring
2. 556/WD40
3. Kedjespray
4. Startgas
 
Det är ingen ordning på SH nuförtiden. Den här tråden är flera dagar gammal och ingen har nämnt fettets okrönta konung Valfett. :stofil


För att återgå till grundfrågan så har jag följande fett:
1. Vattenfast universalfett
2. Kopparfett
3. Silikonfett (aka bromscylinderfett)

På sprayburk finns sedan:
1. Bromsrengöring
2. 556/WD40
3. Kedjespray
4. Startgas


Fick int :teknikforumet
 
En kanna med vanlig motorolja är användbart när sprayoljan är för tunn och fett för trögt.
 
Molybdendisulfidfett är bra att ha när man monterar glidlager vid t ex en motorrenovering. Då har lagren bra smörjning fram tills att motorn får upp oljetryck.

När man sen ska starta motorn så är det en bra ide börja att veva runt motorn utan tändstift tills man har oljetryck.

Sen skruvar man i stiften och startar den...

Mvh,
Ingvar
 
Jag hade kopparpasta på kedjesträckarbulten på en gammal Hondacross en gång, aldrig mer.
Någon form av stålbult i ett aluminiumblock och den var värre än att lossa en framvagnsbult på en Amazon som legat fem år på havets botten.
 
Jag hade kopparpasta på kedjesträckarbulten på en gammal Hondacross en gång, aldrig mer.
Någon form av stålbult i ett aluminiumblock och den var värre än att lossa en framvagnsbult på en Amazon som legat fem år på havets botten.

Koppar och alu reagerar väldigt negativt på varann. Inte konstigt!
 
"Fett" för hojen, enbart MoS2 utöver vanlig motorolja. WD40 och 556 etc är bannlyst, lämnar bara en kletig yta som drar till sig damm.
 
Håller med Anders. I lumpen var det Fett A som gällde...
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top