Olika typer fett - vad bör man ha hemma?

lilla_melitta

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2016
Ort
Hemma
Hoj
Suzuki GSX1250FA
Som medioker hobbymekaniker undrar man ibland vilken typ av smörjfett som ska användas. Det finns multifett, kopparpasta, aluminiumpasta, silikonfett, hjullagerfett m.m. m.m. Behöver man verkligen en hel arsenal eller klarar man sig bra på multifett om man hobbymekar lite och servar hojen själv?
:va
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Lithiumfett, biltema har på spray, hjulaxlar osv., använder jag mycket av.

Silicon till knarrande stövlar typ, det är vad jag använt det till iaf...

Sen kedjefett, kommer inte på något annat...kanske någon typ elektronikspray då.
Just ja, universalet, VD40, till allt, rengöring av fälgar från kedjefett bla.

Och, det nödvändigaste av Allt, bromsrengöring så man får Bort allt fett! :D
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Med universalfett kommer man långt, sedan köper du specialvarianter när behovet uppstår, tex på kardanväxlar eller i drivknutar på bilen.

Grafitfett är ofta bra men ett helvete när det kommer på fel ställen - vilket det gör om du frestas att ha det hemma...
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Jag är också nyfiken på vad man bör ha.
Har någon brunaktigt fett hemma på en stor burk taget ifrån "SKUM" - arbetar med brandsläckar kanoner, industrilokals brandläsckningssystem med mera. Har använt de till de mesta, även smört kedjan ibland om jag inte haft något hemma. verkar vara något universalfett.
Utöver det vet ja inte vad man bör ha hemma. Har kopparpasta men efter ha läst en del om det så är jag mer tveksam på när ja får och inte får använda den - bra alternativ till kopparpastan?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Kopparpasta till sånt där man kan råka ut för höga temperaturer. Hjulmuttrar etc som inte ska oxidera fast. Använder det även på aluminium även om det teoretiskt sett ska oxidera. Har inte märkt av oxid i praktiken.

Lågtemperaturfett till övriga applikationer som ska fettas tex hjullager. Inte för att det alltid behöver tåla låg temperatur utan för att slippa ha ett halvdussin olika varianter hemma.

Läderfett till skorna :D
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Kedjefett till kedjan
hjullagerfett till lager å distanser
WD-40/5-56 till smörjning lite där å där
Bräkleen till å rengöra bromsskivor
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Kopparpasta till sånt där man kan råka ut för höga temperaturer. Hjulmuttrar etc som inte ska oxidera fast. Använder det även på aluminium även om det teoretiskt sett ska oxidera. Har inte märkt av oxid i praktiken.

Lågtemperaturfett till övriga applikationer som ska fettas tex hjullager. Inte för att det alltid behöver tåla låg temperatur utan för att slippa ha ett halvdussin olika varianter hemma.

Läderfett till skorna :D

Använder du kopparpasta till tex alufälgar så är det aluminiumen som oxiderar men det finns så extremt mycket mer alu än koppar så det blir i praktiken inget problem. Hittar jag inte aluminiumpastan så gör jag likadant.
 

moddlaren

Guest
Koppar pasta, alu pasta,silver pasta står i hyllan Mel molycote är det absolut bästa som finns för att hindra att grejor kärvar fast. Men det är dyyyyyrt men drygt står 2 1000 grams burkar i hyllan med.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Det är ingen ordning på SH nuförtiden. Den här tråden är flera dagar gammal och ingen har nämnt fettets okrönta konung Valfett. :stofil


För att återgå till grundfrågan så har jag följande fett:
1. Vattenfast universalfett
2. Kopparfett
3. Silikonfett (aka bromscylinderfett)

På sprayburk finns sedan:
1. Bromsrengöring
2. 556/WD40
3. Kedjespray
4. Startgas
 

Hejhå

Ny medlem
Gick med
27 Dec 2012
Ort
Hus
Hoj
Rasad mille kraschad xt, g450x
Det är ingen ordning på SH nuförtiden. Den här tråden är flera dagar gammal och ingen har nämnt fettets okrönta konung Valfett. :stofil


För att återgå till grundfrågan så har jag följande fett:
1. Vattenfast universalfett
2. Kopparfett
3. Silikonfett (aka bromscylinderfett)

På sprayburk finns sedan:
1. Bromsrengöring
2. 556/WD40
3. Kedjespray
4. Startgas


Fick int :teknikforumet
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
En kanna med vanlig motorolja är användbart när sprayoljan är för tunn och fett för trögt.
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Molybdendisulfidfett är bra att ha när man monterar glidlager vid t ex en motorrenovering. Då har lagren bra smörjning fram tills att motorn får upp oljetryck.

När man sen ska starta motorn så är det en bra ide börja att veva runt motorn utan tändstift tills man har oljetryck.

Sen skruvar man i stiften och startar den...

Mvh,
Ingvar
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Jag hade kopparpasta på kedjesträckarbulten på en gammal Hondacross en gång, aldrig mer.
Någon form av stålbult i ett aluminiumblock och den var värre än att lossa en framvagnsbult på en Amazon som legat fem år på havets botten.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Jag hade kopparpasta på kedjesträckarbulten på en gammal Hondacross en gång, aldrig mer.
Någon form av stålbult i ett aluminiumblock och den var värre än att lossa en framvagnsbult på en Amazon som legat fem år på havets botten.

Koppar och alu reagerar väldigt negativt på varann. Inte konstigt!
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
"Fett" för hojen, enbart MoS2 utöver vanlig motorolja. WD40 och 556 etc är bannlyst, lämnar bara en kletig yta som drar till sig damm.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Håller med Anders. I lumpen var det Fett A som gällde...
 
Nyheter
KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Top