Olika tändspolar och deras ohm-beteckning

  • Thread starter Thread starter PF
  • Start date Start date

PF

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2015
Ort
Blomstermåla
Hoj
HPD xv1600
Jag fattar inte riktigt det där med tändspolar, och jag måste skaffa de rätta till ett bygge med Yamaha xv1600 som har cdi-tändning. I min Clymer står där att motståndet i primärlindingen skall ca.1.75 Ohm, är det det som räknas när man ska köpa spola av annat fabrikat än original?

Tacksam för svar.
 
Att de skriver ut att den ska ha ca. 1.7 ohm är bara för att lätt kunna testa om den är hel eller trasig (med ett mycket högre ohmtal) men siffran säger inget om sekundären eller förhållandet mellan varven på primär och sekundär. Så tyvärr kan man inte enbart gå på det.

Men nästan alla tändspolar brukar ha ett ohmtal i den regionen och alla tändspolar har ju syftet att skapa en gnista så troligen fungerar det med vilken som helst. Dock kan vissa motorer behöva en kraftigare gnista än andra för att få en optimal flamfront i cylindern och förhindra knackning, men jag kan inte svara på hur känsligt det är eller om det spelar någon roll i ditt fall.
 
Last edited:
Antingen tänds bränsleblandningen av gnistan från tändspolen - eller så tänds den inte av gnistan. Tänds blandningen av något annat är det annat fel på motorns egenskap/inställning. Misständer inte motorn med originalspole finns det ingen anledning att byta till "högeffektsspole".

Citat från NGK (som flosklar till det med "maximizing"): "Opening the gap presents a larger spark to the air/fuel mixture, maximizing burn efficiency. However, after raising compression and installing a turbo, a smaller gap is required to ensure ignitability in the denser air/fuel mixture."

Analogi, tänk dig en pistol, antingen smäller det - eller inte - när avtryckaren används, det finns inget mellanting.

Som redan sagts, tändspolen lär vara anpassad för din ECU för att kunna tändstiftet skall kunna tända bränsleblandningen.

<edit>Min lustgasmatade 13.5:1 motor med Dyna blå 0,5 spolar (mha Schnitz ProStreet controller) kunde tända den lustgasade bränsleblandingen trots att sidoelektroderna var helt avbrända.</edit>
 
Last edited:
Jag har ett par spolar från en mc-skrot där jag plockade dom i en låda, har ingen aning vad det är för några; men jag tycker gnistan är mycket svag.
Jag vet att på gamla harleys var det 5ohm med brytartändning och 3.0 med elektronisk och på ännu nyare är det tydligen nere på runt 1.5 ohm, så NÅN betydelse måste det ju ändå ha.

Jag kan ju tillägga att jag inte har originalspolarna (2 styck) därav frågan.
 
Till wildstar har jag för mig att jag skaffade dynatec 2,2 ohms tändspolar
 
Tack så mycket!
Koolt stuk på yammen, jag bygger med stödhjul.
golv 001.JPG
 
Last edited:
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top