Olika däck till träning å tävling?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
UA, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Däckskostnaden är ju den stora biten, i synnerhet om man kör litershojar :( Jag har funderat på att träna med lite slitstarkare däck, tex Racetech K2, och köra något klistrigare, men mer kortlivat, på tävlingar. Är det smart, eller tappar man mycket om man tränar med däck som har annan karaktär och grepp än det man kör med på tävling?
Hur gör ni andra?
 
Kör alltid med lite hårdare däck, man är sm(n)ålänning :D

Om du är i början av din racingkarriär så klarar du dig nog fint på lite hårdare typ K2 även för tävling. Och du får åka rätt fort för att känna skillnad på de mjukare däcken.
 
Kör alltid med lite hårdare däck, man är sm(n)ålänning :D

Om du är i början av din racingkarriär så klarar du dig nog fint på lite hårdare typ K2 även för tävling. Och du får åka rätt fort för att känna skillnad på de mjukare däcken.

Mmm, jag har kört en del på Racetech K1 fram och K2 bak, sedan bytt och kört Pirelli SC1 fram och bak, jag märker då ingen skillnad. Så jag tycker gott du kan se till plånboken och köra de hårdare, då har du dessutom råd att träna mer. För tro det eller ej, du är en mycket större begränsning för varvtiderna än vad däcken är :tummenupp
 
Det finns ju æven en faktor mellan mjukheten och hastigheten. Har du alltfør mjuka dæck och kør før långsamt så kommer du inte få ønskad effekt, du kommer då istællet før att læmna av gummi på banan plocka upp gummi och annat skit. så du får helt enkelt en felaktig yta på dæcket. Kør med lite hårdare dæck i børjan, håll koll på tyrcket. Och nær du har blivit lika snabb som JAG kan du gå øver till mjukare dæck! :):yoparty
 
Om du inte kör så att du faktiskt känner att du sladdar lite även med nya däck så spelar det absolut ingen roll vilken hårdhet du kör på. Hur mycket grepp du har med olika gummiblandningar beror också en hel del på väder/temperatur så det är inte alltid en mjukare blandning ger bättre grepp.

Och ett K2 greppar som satan det också så kör på hårda däck och spar lite pengar!
 
Om du inte kör så att du faktiskt känner att du sladdar lite även med nya däck så spelar det absolut ingen roll vilken hårdhet du kör på. Hur mycket grepp du har med olika gummiblandningar beror också en hel del på väder/temperatur så det är inte alltid en mjukare blandning ger bättre grepp.

Och ett K2 greppar som satan det också så kör på hårda däck och spar lite pengar!
Ibland sladdar det undan lite med mina K2'or, men jag tyckte problemet var större på min gixxer 750 än på rettan, kan ju ha berott på orginalfjädring kontra Öhlins också, gixxerfjädringen orkade inte limma fast däcket mot backen på samma sätt.
 
Jag fick känslan att jag sladdade mer med mjuka än hårda däck, kanske beror på att jag åkt på mjuka vid fel temp ute å så med.

Iaf så mina bästa tider har jag åkt på hårda däck för jag kände mig säkrare då.
 
Jag har kört Conti soft, medium och endurance bak. Enda skillnaden jag märkt är att endurance ger gott grepp länge medan soft gav gott grepp INTE länge. Kör alltid endurance nu!:tummenupp
 
Jo tjena, nu vart jag ju ännu mer förvirrad :huvet Gråskalor är jobbiga, men RR är ju banne mig 32bitars fullfärg :D
Om nu "folk" verkar föredra endurance-sulorna, vad är dom andra bra till? :va Du Magnus är väl tex snabb nog för att kunna utnyttja grejerna rätt bra, och är väl på nivån där grejerna verkligen spelar roll? :)
 
Intressant fråga... är det inte så att för hårda däck i sval asfalt slits FORTARE än mjukare däck som då lättare håller rätt temp?
Om man är "långsam" håller kanske mjukare däck längre, pga högre/"rätt" temperatur?

Har själv oftast K2 bak, men har funderat en del kring detta - varma dagar sliter jag mindre än kalla dagar...:va
 
för mig känns mjukare däck oxå gungigare... sladddar inte men gungar annorlunda. så jag kör bara hårda däck. för mig håller dom bättre i varmt som kallt och känns stabilare. jag är inte snabb nog å åka på sladd ur varje böj. och jag märrker ingen skillnad på ett nästan slut eller ett helt nytt däck heller:) kör nästan enbart metzeler k2.
 
Jo tjena, nu vart jag ju ännu mer förvirrad :huvet Gråskalor är jobbiga, men RR är ju banne mig 32bitars fullfärg :D
Om nu "folk" verkar föredra endurance-sulorna, vad är dom andra bra till? :va Du Magnus är väl tex snabb nog för att kunna utnyttja grejerna rätt bra, och är väl på nivån där grejerna verkligen spelar roll? :)

Snabb! Jag? Det var snällt sagt!:tummenupp

Kanske är det så att jag fått till en inställning på gaffel/dämpare som passar enduranceblandningen. När jag korde på ett soft senast tog det 15 varv och så var det slut, alldeles ruggat i ett band några cm upp från kanten och in mot mitten. Detta har aldrig hänt på endurancedäcken utan jag har BRA grepp i 45-55 minute vilket jag aldrig haft på ett SC2 tex.

Intressant fråga... är det inte så att för hårda däck i sval asfalt slits FORTARE än mjukare däck som då lättare håller rätt temp?
Om man är "långsam" håller kanske mjukare däck längre, pga högre/"rätt" temperatur?

Har själv oftast K2 bak, men har funderat en del kring detta - varma dagar sliter jag mindre än kalla dagar...:va

Är det riktigt kallt, under 12-13 grader, så ställs ju alla inställningar och slitagemönster på ända. Långsamt går det och snabbt slits ALLA däck!
 
Last edited:
...Är det riktigt kallt, under 12-13 grader, så ställs ju alla inställningar och slitagemönster på ända. Långsamt går det och snabbt slits ALLA däck!
Ja, det är jag helt med på (dämparna och oljan däri är helt beroende av lufttemp vid konstant hastighet (EDIT:Hrm... konstanta varvtider alltså)/mekanisk påverkan), men vid säg 20-25°C i luften, kan asfalten skilja mellan 15° på morgonen till antingen 20-25° en mulen dag, eller 45° en solig dag. Samma lufttemp, dj-a skillnad i asfalttemp och slitage. Men jag gasar nog lite mer vid sol... kanske :)

Ingen som fått ett mindre slitage med mjukare däck, vid kall asfalt och oförändrad fjädring?
 
Last edited:
Ja, det är jag helt med på (dämparna och oljan däri är helt beroende av lufttemp vid konstant hastighet/mekanisk påverkan), men vid säg 20-25°C i luften, kan asfalten skilja mellan 15° på morgonen till antingen 20-25° en mulen dag, eller 45° en solig dag. Samma lufttemp, dj-a skillnad i asfalttemp och slitage. Men jag gasar nog lite mer vid sol... kanske :)

Ingen som fått ett mindre slitage med mjukare däck, vid kall asfalt och oförändrad fjädring?
Nej det sliter mer då, det är bättre att ha hårdare däck om det är för kallt.
 
Soft ger bra grepp under en kort bit i början av livslängden
Medium ger lite sämre grepp i början men blir bättre upp till sista tredjedelen av livslängden där det dippar av ordentligt
Hard har inte särskilt bra grepp från början (jämfört me de andra) men det "ökar" stadigt tills däcket är slut

På Bridgestone funkar Medium bättre än Soft oavsett om de är nya eller inte, i våran erfarenhet.

Hur däcket släpper är olika på olika däck, ett däck som är lika hårt som ett annat kan släppa på ett mjukare eller ett tvärare sätt. Beroende på vilken körstil och vad man känner sig säkrast med så passar det ena bättre än det andra ;)

I vilket fall, använder man racedäck så är det oftast inte i däcken det sitter utan i vad som sitter fast i styret :)
 
Nej det sliter mer då, det är bättre att ha hårdare däck om det är för kallt.
OK... då jag är nästan lika långsam som du, tror jag på dig :tummenupp
...men lite snabbare förare då? Såg t ex Clownen som luktar, tokslita ett nytt slicks (som råkade vara hårt) på Knudan efter endast 2 pass @ 20° i luften men 15-20° i asfalten pga fuktig morgon och moln hela dagen. Normalt kör han väl 1.06-1.07 och sliter "normalt"; 1-2 heldagar på ett däck.
Samma fenomen hos några andra "medelsnabba", år efter år... :va
 
OK... då jag är nästan lika långsam som du, tror jag på dig :tummenupp
...men lite snabbare förare då? Såg t ex Clownen som luktar, tokslita ett nytt slicks (som råkade vara hårt) på Knudan efter endast 2 pass @ 20° i luften men 15-20° i asfalten pga fuktig morgon och moln hela dagen. Normalt kör han väl 1.06-1.07 och sliter "normalt"; 1-2 heldagar på ett däck.
Samma fenomen hos några andra "medelsnabba", år efter år... :va


E kvaldäck hårda...:va ...:D

Om det är samma däck vi pratar om, så är det mer ett under att han faktiskt lyckades köra två pass...





Mvh,
 
Soft ger bra grepp under en kort bit i början av livslängden
Medium ger lite sämre grepp i början men blir bättre upp till sista tredjedelen av livslängden där det dippar av ordentligt
Hard har inte särskilt bra grepp från början (jämfört me de andra) men det "ökar" stadigt tills däcket är slut

Det resonemanget köper jag. Jag har dock inte mod och kompetens nog att under en kort tid uppskatta och utnyttja det extra grepp som de mjuka däcken har och därför har jag aldrig upptäckt det. Däremot har jag märkt att endurance håller i FINT!!! även efter 40 varv och det tycker jag inte en SC2:a eller ett soft däck gör.
 
Temperaturen i banan avgör val av däck. Detta förutsatt att föraren kan använda däckets potential.
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top