Hjälp med val av däck till en DR650

Tjonge

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2013
Ort
Ekeby/Helsingborg
Hoj
Suzuki, DR650R GSX750AE
"OBS!" Varning i inlägg #24 "OBS!"

Hej på er.

Fick köpa en gammal Suzuki DR650 billigt som stått sedan 05, så däckbyte är väl på sin plats. Eftersom jag antagligen aldrig kommer att köra särskilt mycket offroad, men en och annan grusväg så är jag lite kluven till vilka däck jag ska välja. Tips jag har fått är att kika på rena sport/touringdäck, då det påstås att jag kommer att få bättre livslängd gentemot dualsport. Har hört att stora enstånkor käkar exeptionellt med däck (någon som kan bekräfta/dementera?) Å andra sidan ställer jag mig frågan hur bra dessa är kalla vår/höstdagar samt det lilla jag kommer att köra på stigar och grusvägar.

Ett däck jag kikat lite på som verkar passa som handen i handsken är Anakee 3 från Michelin. 90% väg och 10% dynga sägs det, men hur bra är denna typ av däck? Hur är hållbarheten. Är, och har alltid varit emot kompromisslösningar, men hur är det igentligen?

Om jag nu faller för rena asfaltsdäck, vilka kan då tänkas passa min hoj?

Huvudsaken är att jag kan känna mig säker på vägen, och kanske inte behöva tänka om varje gång jag funderar på att ta den där lilla stigen upp till den perfekta picknickplatsen, och om det nu är så att hojjen käkar exeptionellt med däck, så vill jag slippa byta varje säsong.

Alla tips mottages
 
Last edited:

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
tror Anakee sulor passar dig perfect, de håller bra och greppar fint på asfalt
 

Pell3

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2009
Ort
San Luis Obispo, CA
Hoj
Suzuki DR650 + Yamaha FZ6
Själv ska jag slanga på ett par ContiEscape då jag tänkte att rena gatdäck skulle se så konstigt ut på en DR :tungan dom ska tydligen inte slitas så värst å funka bra på asfalt, men det kanske bara stämmer om man jämför med lite mer offroaddäck :gnissla
 

Tjonge

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2013
Ort
Ekeby/Helsingborg
Hoj
Suzuki, DR650R GSX750AE
Själv ska jag slanga på ett par ContiEscape då jag tänkte att rena gatdäck skulle se så konstigt ut på en DR :tungan dom ska tydligen inte slitas så värst å funka bra på asfalt, men det kanske bara stämmer om man jämför med lite mer offroaddäck :gnissla
Verkar intressant, men lite väl mycket offroad (70/30). Får se hur prisbilden gentemot andra däck är.

Såg att Continetal hade ett däck som heter TrailAttack. Verkar som det skulle kunna vara något. Någon som vet hur det isf står sig mot Anakee3?
 
Last edited:

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Jag har haft ett Pirelli Scorpion Trail på min DR och det är det helt klart bästa däck jag haft på denna cykel, rekommenderas starkt! :tummenupp
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Jag kör ContiTrailAttack på mina asfaltshjul på XT:n. Tycker dom är grymt bra på asfalt.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Jag valde bort just Anakee 3, då jag har en uppsättning hjul till för offroad (med riktigt grova däck på). Tror du blir nöjd oavsett om du väljer Anakee eller ContiTrailAttack. I min värld är dock dom sistnämnda rena asfalstdäck...
 

Tjonge

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2013
Ort
Ekeby/Helsingborg
Hoj
Suzuki, DR650R GSX750AE
Nu när det verkar som jag samlat upp lite folk i tråden med enstånkor så ska jag passa på att fråga: Käkar hojtypen mer däck än andra, samt tuggar mer kedja? Bara en känsla jag fått, med tanke på gångkaraktären.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Beror nog mer på högerhanden och körstilen, än antalet cylindrar på våra små hojar. Dom är ju inte direkt några effektmonster :)...
 

Mästerkatten

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2008
Ort
Sverige
Hoj
Sparkcykel
Ett tips är att kolla in full bore på däckonline. Budgetdäck som har fungerat toppen bra. Har provat många olika däck och har inget att klaga på när det gäller dessa. En dr är ju som nämnts inget effektmonster direkt
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Jag är inne på mitt 4e däck och hojen hade gått 1600 mil när jag köpte den och nu är jag på 4200 mil, bara att räkna. Fast det nuvarande däcket har inte rullat mer än 100 mil.
 

Tjonge

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2013
Ort
Ekeby/Helsingborg
Hoj
Suzuki, DR650R GSX750AE
Kanske inte relevant här, men det enda i motorcykelväg jag har ägt är en 150cc scooter som bara klarade 400 mil/bakdäck. Klart, liten rulldiameter och kördes ofta med passagerare. Kan vara det som var orsaken.
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Anakee 3 och TrailAttack är bägge trevliga landsvägsdäck som "funkar" på grus ungefär på samma sätt som ett renodlad landsvägsdäck gör; dom rullar.
http://www.bikes.me/motorcycle-tire-reviews/20240-michelin-anakee-3-tires.html
http://www.conti-online.com/www/motorcycle_de_en/themes/motorcycletires/enduro/trailattack_2_en.html

I mina ögon har Anakee ett övertag med sin höga andel kiseldioxid i gummiblandningen. Däcket känns pålitligare än något annat i väta och även vid låga utomhustemperaturer.

Continental hävdar att deras "TrailAttack2" är bra i regn tack vare något ospecificerat de döpt till "RainGrip".
Däcket är okay, men det är helt klart ett steg ned från Anakee3. I kombinationen väta/låga temperaturer så är TrailAttack två steg ner, greppmässigt.

Bägge dessa däcken ligger i high end-delen av prisskalan, och man ta ut förhållandevis bra med mil ur dem.
Inget av dem är fel, men Anakee3 är ett avgjort bättre däck.

I ligan direkt under TrailAttack spelar Metzeler Tourance, men här måste man göra skillnad på "vanliga" Tourance:
http://www.metzeler.com/site/com/products/tyres-catalogue/Tourance.html
som är hårt, lastbärande och klarar höga farter i het temperatur utan att nötas ner.
Det går att plocka ut en helsikes massa mil ur ett Tourance - det är liksom ett däck man hinner tröttna på innan man är nere på slitagevarnaren. Ett däck för generationer...
Men, milen får man på bekostnad av våtgrepp och framförallt uppträdande i låga yttertemperaturer

Metzeler EXP
http://www.metzeler.com/site/com/products/tyres-catalogue/Tourance-EXP.html
är mer likt Contis TrailAttack: bra våtgrepp och lågtemperatursegenskaper, men slits ner fortare - speciellt vid varmgång.
EXP kan ge "herrejösses-upplevelser" när man kliver av och tankar efter att ha legat och laddat motorväg en hel dag i värme och med last. "Vart tog mönstret vägen...?"

Nykomlingen Tourance "Next" finns inte i några vettiga dimensioner

http://www.metzeler.com/site/com/products/tyres-catalogue/Tourance-next.html


ContiEscape är ett lågprisdäck. Inga finesser i gummiblandningen, och mer grusorienterat. http://www.conti-online.com/www/motorcycle_de_en/themes/motorcycletires/enduro/escape_en.html
Helt okay däck, med mycket mil i sig, men med en speciell egenhet:
Mönstret gör däcket glatt i sidled när man lägger ner mycket. Det är påtagligt sladdgirigt ute på gränsen.
Kan man hantera en effektsvag stånka så är det faktiskt en fördel att kunna bryta ner cykeln under sig på gruset och provocera fram ett uppställ som motorn själv kanske inte skulle klarat av. Om man vill ha ett uppställ, alltså.
Men, kommer det oönskat på kall och blöt asfalt så är det inte lika kul.
ContiEscape är ett okay däck om man är medveten om denna lilla egenskap, men kan vara hårresande eftersom däcket byter egenskap så abrupt.

Försök inte gå upp på 140-bredd på en DR 650 om du får en sådan "rekommendation". Hojen blir bara bynglig och ovillig att svänga. Faktum är att när du nött ner några 130-däck så kan du gärna pröva ett smalare 120-däck bak.
Beroende på körstil och användningsområde så är det inte omöjligt att hojen blir ändå roligare att köra. Lite mer lättsvängd - speciellt i överrullingen mellan olika nedlägg i kurvserier. Nå, det är överkurs när du lärt känna hojen.

Viktigt! Acceptera inte ett däck avsett för slanglöst montage (TL) med argumentet att "det är bara att lägga slang i det för dina fälgar, ingen skillnad serrö."

Det är stor skillnad på hur ett slanglöst och ett slangdäck (TT) tar hand om och hanterar den extra värme som byggs upp när man kör med innerslang i däcket.
Inte så man dör knall fall - men den gummihandlare som försöker trycka på dig "fel" däck gör det för att det passar honom och hans lagersituation, inte för at det passar dig och din hoj.

Lycka till, berätta gärna här inne vad det blev - och hur dina erfarenheter vart.
 
Last edited:

Tjonge

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2013
Ort
Ekeby/Helsingborg
Hoj
Suzuki, DR650R GSX750AE
Tack för för svaret. Det känns mer åt Anakee 3:an faktiskt. Bra info om hur bredden påverkar. Verkar på er som om att jag inte har något att vinna på att slänga på rena asfaltsdäck. Som jag nämde tidigare blir det ju en del körning på riktigt kalla vägar. Som sagt, jag uppskattar svaren.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top