Olika däck på hojen fram/bak

Henric#13

30 FAT FAST
Gick med
6 Aug 2007
Hoj
2016 Husqvarna 701 Enduro,2013 Ninja 636 såld, 2010 BMW F800R - såld
Kära bullen, Jag har problem. jag kör en F800R och har metzler sportec m3 på hojen. framdäcket är slut och jag funderar på att byta till ett metzler sportec m5. Skulle hojen få skumma köregenskaper av att ha m5 fram och m3 bak? Bakdäcket är för frächt för att bytas för tillfället.

Nej, otroligt vanligt att man åker på olika gummin. Jag kör touringdäck bak och sportdäck fram...aldrig märkt något lurigt.

Nej, otroligt vanligt att man åker på olika gummin. Jag kör touringdäck bak och sportdäck fram...aldrig märkt något lurigt.

Samma sak här, men kör båda sportdäck fram bak av helt olika kaliber, michelin fram + avon bak o fungerar kanon utan i just regn o kallt däck bak då är den ruskigt hal :P men lite uppvärmning så greppar det kanon :rolleyes:

Det ska inte vara någon fara alls.

Tar man däck med väldigt olika profil fram och bak så kan man möjligtvis få lite skum känsla i hojen just när man lägger ned men det är osannolikt att det skulle bli mer än just en känsla.

Har du däck som ger väldigt olika mycket grepp och du har för vana att köra nära gränsen så är det risk att du får lite underliga beteenden men det är inte värre än att man anpassar körningen efter vad det sämsta däcket mäktar med.

Dvs om du kör som folk kör mest (Dvs inte är aspirant på rekordtider på bulten) så är det ytterst osannolikt att du ens märker att det inte är identiska däck fram och bak så länge som du inte går till ytterligheterna och sätter ett racingdäck bak och ett utpräglat touring/customdäck fram.

Hojen kommer eXploderA DireCkt! :7peta

(jag har kört med michelin bak och dunlop fram tills nu när jag bytt även bak till dunlop utan att märka nån skillnad mot michelin både bak och fram iaf)

Jag har faktiskt aldrig åkt med lika däck fram och bak :crash

Problemet skulle väl vara om du slänger på en Slicks fram och ett regndäck bak och kör ut i blötan :lol

Jag har faktiskt aldrig åkt med lika däck fram och bak :crash

Problemet skulle väl vara om du slänger på en Slicks fram och ett regndäck bak och kör ut i blötan :lol

Typ det skulle väl kunna tänkas orsaka vissa problem med knepigt beteende på hojen ja. :tungan

Så länge du byter ut den gamla luften i däcken varje vår, så skall det gå bra.
Nä, skojar bara.

Däremot: Skall du ta en tur till Tyskland så måste däcken vara av samma sort.

Jag har ett lite bredare däck bak. Vet inte varför jag har det. Troligtvis av gammal vana eller nåt ;)

Så länge du byter ut den gamla luften i däcken varje vår, så skall det gå bra.
Nä, skojar bara.

Däremot: Skall du ta en tur till Tyskland så måste däcken vara av samma sort.

:va
Hur menar du nu

Tycker man mest bara blir chockad över hur mycket skillnad ett nytt fram eller bakdäck gör när man lägger ner i kurvorna efter att ha dragit ut på däckbytet in i det sista :) Speciellt vid våt vägbana

Fint, vad var det för svammel om tyskland? Får man inte köra med olika däck där?

M5 är ju ersättaren till M3 (även om de fortfarande tillverkar M3) dvs det är ju Metzelers sportdäck båda två. Det skulle väl vara den nya interact-tekniken i M5 som skulle kanske göra det annorlunda, men knappast för en vanlig dödlig som du och jag :krama

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park