Old School Dragbikes

Jonas Gardèus

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2005
Ort
läckeby
Hoj
honda cdr900rr.Suzuki Gsxr 1100 1990 och Honda VFR800 V-tec
Stock weight bike. 900c.c. 10.23 at 149.50 (1976). With 1000 c.c. stock weight, Goodyear roadrace tire, and short wheelie bar. 8.92 158 mph. first street bike in :yoparty

Utvecklingen känns som den står still ibland :D.
 

Bifogat

  • 012-2.jpg
    012-2.jpg
    86.4 KB · Visningar: 189
Lite har det väl gått framåt sen dessa hojar.. :D
 

Bifogat

  • dragbike_1.jpg
    dragbike_1.jpg
    103.9 KB · Visningar: 188
  • dragbike_2.jpg
    dragbike_2.jpg
    44.6 KB · Visningar: 173
  • dragbike_3.jpg
    dragbike_3.jpg
    37.8 KB · Visningar: 201
Vad hette den där galningen med Buddy Holly-brillor. Som hade en hembyggd dragbike med V8:a och bara en växel. 50- eller 60-tal. Hojen stage:ades in på depåstöd varefter han varvade upp bakhjulet, sedan puttades hojen av stödet och flög iväg i ett rökmoln. :va

Finns några sköna bilder på honom.

/J

Jag hittade honom. E J Potter hette han. Kallades "The Michigan Madman"

Här syns hojen i en typisk Potter-start. Notera stödet som dinglar bakom.

ejpotter1.jpg
 
Last edited:
Vad hette den där galningen med Buddy Holly-brillor. Som hade en hembyggd dragbike med V8:a och bara en växel. 50- eller 60-tal. Hojen stage:ades in på depåstöd varefter han varvade upp bakhjulet, sedan puttades hojen av stödet och flög iväg i ett rökmoln. :va

Finns några sköna bilder på honom.

/J

Att bara komma på idén, låter lite Flåklypa:yoparty Men guts hade dom i a f:tummenupp

/U
 
Man kan gotta sig i timmar på Dragbike.com.

Det är något specielt med gammla hojar, nya hoja är så köns lösa på något sätt.
 
Hmmm, med turbo ja. Det ser ut att vara en sån där riktigt sur RajJay- installation från Mr. Turbo, eller vad den nu hette. Men 239 km/t och 10,23 är inte att förakta.

EDIT: Nu drar jag mig till minnes att Kawasaki sålde en turbo Kawa 900 i USA i begränsad upplaga för att piffa upp modellens image lite. Man kontaktade Rickey Gadson (tror jag det var), mannen som kan åka 10-or på en 125'a:D. Han lyckades sätta några fina tider att sätta i broschyren. Kan vara några av dessa som redovisas.

/Ingvar
 
Last edited:
Here's a picture of my SOHC Honda 750 in Spokane, WA at the DRAGBIKE! Northwest Nationals in 1987. This bike ran 10.00@142 with a stock 750 motor.
It really wasn't built to be a racer, just a radical street ride.


Snabb utan turbo men med ett bra chassi.
 

Bifogat

  • Staging_lane_Spokane.jpg
    Staging_lane_Spokane.jpg
    97.4 KB · Visningar: 214
Det gäller att man är lång ibland (långa armar i allafall)
 

Bifogat

  • russ_collins_5_motors.jpg
    russ_collins_5_motors.jpg
    97.7 KB · Visningar: 244
Last edited:
Inte för jag vill vara negativ men en standard 750 gav väl lite drygt 50 hästar på slangen. 10.00@227 låter väldigt snabbt för 50+ hästar.

/Ingvar



Ja helt standard är den nog inte, sitter ju magnetändning på den som jag skulle vilja ha på min bara för det är tufft.
 
Balla bilder finns det.

Kolla t.ex. http://www.theaccelerationarchive.co.uk/site_map.html som innehåller många gamla pärlor både på hoj och bil.

Engelsk sida men mycket svenska ekipage. Det är bara att bläddra men ett smakprov man kan börja med är http://www.theaccelerationarchive.co.uk/alan_currans/motorcycles/page_01.html och gå vidare i dom nio sidorna.

Eller varför inte:
http://www.theaccelerationarchive.co.uk/features/imperial/wizard_01.html
http://www.theaccelerationarchive.co.uk/steve/woollatt_01.html

Eller bil och hoj blandat:
http://www.theaccelerationarchive.co.uk/kelvin/fagan_01.html

o.s.v.
 
sååå coooowlwwwwwwwlllllllt

attans så ballt, gillar dom balla byggena och total avsaknad av respekt för sånt som kan göra jävligt ont.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top