Old School Dragbikes

Balla bilder finns det.

Kolla t.ex. http://www.theaccelerationarchive.co.uk/site_map.html som innehåller många gamla pärlor både på hoj och bil.

Engelsk sida men mycket svenska ekipage. Det är bara att bläddra men ett smakprov man kan börja med är http://www.theaccelerationarchive.co.uk/alan_currans/motorcycles/page_01.html och gå vidare i dom nio sidorna.

Eller varför inte:
http://www.theaccelerationarchive.co.uk/features/imperial/wizard_01.html
http://www.theaccelerationarchive.co.uk/steve/woollatt_01.html

Eller bil och hoj blandat:
http://www.theaccelerationarchive.co.uk/kelvin/fagan_01.html

o.s.v.


Jiiiihooo mer att titta på tack :bow
 

Bifogat

  • Raquel_on_Dads_Honda.jpg
    Raquel_on_Dads_Honda.jpg
    27.7 KB · Visningar: 118
  • unknown_bike_and_rider_beech_bend_1975.jpg
    unknown_bike_and_rider_beech_bend_1975.jpg
    82.1 KB · Visningar: 113
Tidtagningen bestod väl av en halvfull hillbilly med äggklocka i näven på den tiden.:D
 
Alf Hagon startade på tvåan med bakdäcket insmort med olja.
En sorts slirkoppling.
alf%20hagon.jpg

Den hojen är grym..

Har ett repotage i MCM om denna hoj och han börjad köra den utan låda precis som han körde speedway hojen.

Körde även hastighets tävlingar med denna hoj men kommer inte ihåg hur fort han körde,får väl gå ner i källaren och leta fram tidningen.
 
Har ett repotage i MCM om denna hoj och han börjad köra den utan låda precis som han körde speedway hojen.

Körde även hastighets tävlingar med denna hoj men kommer inte ihåg hur fort han körde,får väl gå ner i källaren och leta fram tidningen.
MCM nummer 5, 1994.
 
Den hojen är grym..

Har ett repotage i MCM om denna hoj och han börjad köra den utan låda precis som han körde speedway hojen.

Körde även hastighets tävlingar med denna hoj men kommer inte ihåg hur fort han körde,får väl gå ner i källaren och leta fram tidningen.

Hade de ingen klocka på 60ft:D
 
Jag hade fel förut, han började med att ha växellåden men avslutade med att köra utan.

Alf Hagon hoj hade ca200hk och vägde 126kg

Bästa tid 9.208 och högsta sluthastighet 256.6km/t ,med inoljat bakdäck av cykelbred och utan låda.

Topphastiget 206mph eller 331km/t
 

Bifogat

  • alf%20hagon.jpg
    alf%20hagon.jpg
    24.7 KB · Visningar: 64
Tiden går och Alan Nash gick hädan nu i dagarna. Kolla det som nu ligger högst upp på http://www.kingracing.com/gossip.php så får ni en aktuell koppling till det som var. Notera bilden på Grandad och att man gjorde burn-outs mot ett fast föremål trots bra bromsar, tror att det finns lite text runt varför det höll i sig nånstans på accelerationarchive.co.uk

Bry er inte om artikeln straxt nedanför :näsblod
 
Jag hade fel förut, han började med att ha växellåden men avslutade med att köra utan.

Alf Hagon hoj hade ca200hk och vägde 126kg

Bästa tid 9.208 och högsta sluthastighet 256.6km/t ,med inoljat bakdäck av cykelbred och utan låda.

Topphastiget 206mph eller 331km/t
Var det inte något skumt med motorn?
Ombyggd stationär JAP eller liknande?
 
Jag hade fel förut, han började med att ha växellåden men avslutade med att köra utan.

Alf Hagon hoj hade ca200hk och vägde 126kg

Bästa tid 9.208 och högsta sluthastighet 256.6km/t ,med inoljat bakdäck av cykelbred och utan låda.

Topphastiget 206mph eller 331km/t

Jag skulle betala för att se det på film :)
 
Var det inte något skumt med motorn?
Ombyggd stationär JAP eller liknande?

Det är en JAP-motor från en Miget racebil årsmodell 1951 som vuxit från 995cc till 1260cc.

Alf köpte motor 1963 då den var 12år gammal och 1964 kördes den med en Nortonlåda två växlad och utan kompressor på 10.69.
 
Jag skulle betala för att se det på film :)

http://www.youtube.com/watch?v=LInEZpWepco

Och varför inte denna!

http://www.youtube.com/watch?v=5J3bMnFAiLY

Vad hette den där galningen med Buddy Holly-brillor. Som hade en hembyggd dragbike med V8:a och bara en växel. 50- eller 60-tal. Hojen stage:ades in på depåstöd varefter han varvade upp bakhjulet, sedan puttades hojen av stödet och flög iväg i ett rökmoln. :va

Finns några sköna bilder på honom.

/J

Jag hittade honom. E J Potter hette han. Kallades "The Michigan Madman"

Här syns hojen i en typisk Potter-start. Notera stödet som dinglar bakom.

ejpotter1.jpg

Och här är han!!! efter 50 sek!!!

http://www.youtube.com/watch?v=Mr4JrJ4vi0I

och här!!

http://www.youtube.com/watch?v=Pe8a7MHEqUo

:tummenupp

John Hobbs!!
http://www.youtube.com/watch?v=zlOYRRiBnLA

Youtube är ju helt magiskt!
 
Last edited:

Jag som har letat så på tuben efter Potter genom åren. Så fina rullar! Tack! Potter spinner ju fortfarande efter halva strippen! Det var nog de rökigaste hojstripreporna jag sett. Det är bara att inse att det var bättre förr, innan vi var födda :D Hemtillverkade hästkrafter äger köpehästar alla dar i veckar helt klart:Bugar Så nice musik till Super8-filmerna.
 
Last edited:
Tiden går och Alan Nash gick hädan nu i dagarna. Kolla det som nu ligger högst upp på http://www.kingracing.com/gossip.php så får ni en aktuell koppling till det som var. Notera bilden på Grandad och att man gjorde burn-outs mot ett fast föremål trots bra bromsar, tror att det finns lite text runt varför det höll i sig nånstans på accelerationarchive.co.uk

Bry er inte om artikeln straxt nedanför :näsblod

Riktigt nice stuk på GSX1100:an där. En hotrod helt klart, tom fast den blytunga plåtsframstänkan är kvar. Grönt är skönt. Riktigt elakt kåplöst gangsterstuk på hojen. GSX-ankstjärten är svårslaget maskulin.

Grandad.jpg
 
Det är en JAP-motor från en Miget racebil årsmodell 1951 som vuxit från 995cc till 1260cc.

Alf köpte motor 1963 då den var 12år gammal och 1964 kördes den med en Nortonlåda två växlad och utan kompressor på 10.69.
Då hade jag fel.
Blandar antagligen ihop med Triumph TT.
Byggdes runt helaluminiummotorer som blivit över efter kriget.
Motorn drev från början reservelaggregat i bombplan.
Kewlt.
Tror jag.
 
....tom fast den blytunga plåtsframstänkan är kvar.
Grandad.jpg

Jag måste korrigera lite. Framstänkan är faktiskt av plast:fakta, modernt skall det vara:). Jag har ägt en GSX av exakt samma modell.

/Ingvar


Att Potter överlevde sin dragrace-karriär måste man nog tillskriva högre makter. Vad jag vet finns han fortfarande i livet. Grymma rullar:tummenupp.

/Ingvar
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top