Olaglig körning till uppkörningen

Idag körde jag min rejshoj ett par mil med ett spännband i vart gaffelben spänt ner snett framåt. Man behöver inte säkra baken om man ska åka kortare sträckor men GBG - Skövde skulle jag nog spänna fast bakhjulet lite också.

Som sagt, spänn snett framåt nedåt, komprimera gaffeln inte i botten men inte helt långt ifrån. Du ska kunna köra över ett farthinder utan att gaffeln går i botten på släpet men du ska ändå spänna hårt ner. Gaffelns fjädrande egenskaper trycker framhjulet mot framlemmen och ner mot golvet och om du inte har plastdäck så gör gummits friktion att däcket har mycket svårt att röra sig på nåt håll. Spänn dock för allt i världen inte bakdäcket bakåt för då minskar du ju trycket framåt och det är större risk att det rör sig. Lägg ett spännband över främre delen av svingen och spänn rakt neråt, inte bakåt eller framåt utan bara rakt ner så står bakändan kvar också.

Jag känner till ett fall där den som skulle köra upp körde till uppkörningen. Han fick inte ens köra på uppkörningen utan var automatiskt underkänd. Uppkörningarna utgår säkert från samma ställe hela dagarna så även om du kommer 4 timmar tidigare är uppkörningsgubben där.:näsblod

Tack för dessa tips killar =) Nu känner jag mig lite säkrare på statoilkärran =).

Sorry för dessa dumma tankar Christian:gnissla :Bugar

Försök låna ett hojsläp av någon, hör dig för i bekantsskapskretsen eller så kanske det t.o.m. finns någon vänlig hojåkare här som kan tänkas sig att låna ut sitt hoj-släp till dig för någon hundring!

Eftersom du verkar sakna erfarenhet på att lasta hoj på släp så är ett hoj-släp att rekomendera. Det går inte att göra fel om man inte är en komplett idiot!
Tror att dom kallas Erde-Släp också, ett sånt här http://www.blocket.se/vi/16419847.htm?ca=11_s

Kör du dit själv på hojen så lär du ju inte samla pluspoäng direkt hos körförättaren men vad ska han göra, han är ingen polis! Han får definitivt inte döma dig för vad du gör utanför provtiden!
Men som sagt, mycket dumt att börja med en påse minuspoäng :)

Lycka till

/Nitrous

Jag känner till ett fall där den som skulle köra upp körde till uppkörningen. Han fick inte ens köra på uppkörningen utan var automatiskt underkänd. Uppkörningarna utgår säkert från samma ställe hela dagarna så även om du kommer 4 timmar tidigare är uppkörningsgubben där.:näsblod
Det hände på min uppkörning..

Är bara jag där, så efter ett tag så börjar vi..sen ser vi en ensam hoj komma körandes, och stannar vid mötesplatsen, och säger att han skall köra upp:hihi

Om man nu tvunget ska köra dit, kan man väll iaf komma i tid?:va

EDIT: nej, han fick inte köra upp..men killen från vägverket stannade kvar och såg till att han bokade släp till vägen hem..

Det hände på min uppkörning..

Är bara jag där, så efter ett tag så börjar vi..sen ser vi en ensam hoj komma körandes, och stannar vid mötesplatsen, och säger att han skall köra upp:hihi

Om man nu tvunget ska köra dit, kan man väll iaf komma i tid?:va

EDIT: nej, han fick inte köra upp..men killen från vägverket stannade kvar och såg till att han bokade släp till vägen hem..

Ja jävlar, det måste varit ett riktigt orginal till gubbe :D
Som sagt och hur som helst, har man inte körkort så ska man inte köra :tummenupp

/Nitrous

eller, hyr en 17 kubiks lastbil (B körkort) med bakgavel lyft, spänn fast hojen och fyll den med madrasser.
varför riska att kuggas eller bli av med körkortet

Om du ska ta hojjen på släp, se till att ha friska spännband. Det hade inte jag, ett band gick av på motorvägen och de var ren flax att den inte trillade av släpet...

utan att orka läsa mer än de 5 första inläggen så säger jag att gör det inte... ser någon dig är du rökt...

när jag körde upp nu i måndags så va de en gubbe som kom dit som privatist MED handledare och trode antagligen det var en enkel match (jo visst om man kör normal hoj. denna snubbe körde en hd 1400 gladarhoj...). men iaf. han fick inte fortsätta efter manövreringen och vi hör bara att han kommer dånandes förbi oss. kör rakt ut genom grinden och kör därifrån.

provansvarig tar upp telefonen och ringer direkt... trafiklärarna som sitter brevid mej är nära att göra samma sak men lugnar sej när odm ser att han ringer... glada blev dom inte heller kan jag säga...

sen när uppkörningsmannen kom tillbaka så pratades det mkt om detta och han sa det att dom har kontakt med polisen och försöker få dom att ha en bil patrulerande omkring uppkörningsplatsen då det är ganska vanligt att sådant här händer. han sa även med ett lätt suck att det är ju inte direkt några pluspoäng dom får när dom kommer tillbaka och skall köra upp igen.

dom lär kugga honom på minsta grej när han kommer tillbaka...

så ja... hyr släp.

och spänn inte som nån nämnt i början. kör fram hojen så långt det går. ta ett spänband snett framåt genom varje gaffelben och spänn ner hojen en aning. inte för mkt, det kan sabba gaffelbenen.

sen kan du ta ett spänband å lägga över sadeln för att spänna ner bakdelen lite.

fuska inte och försök använda ett band fram och ett band bak för de spelar ingen roll hur fiffigt du knyter, hojen kommer välta ändå. (been there done that. 2 gånger... senast i torsdags).

"vad ska han göra" tja ser han dig antar jag att han kan säga att du beter dig oansvarigt och kan kugga dig för det.

Angående bandning så finns det fiffiga sätt att knyta på som gör att den inte KAN trilla men alldeles för svårt att beskriva i ord, försök bara vara lite kreativ och banda lite extra.

Angånde Vägverket...och dess inspektörer

Jag har arbetat med ett litet projekt när jag studerade psykvård i början på 90 talet.

I detta arbete fick jag i uppdrag att analysera samhälls strukturer och dess inverkan på populationen.

Det finns en anledning till att vägverket och trafikpolisen inte sammarbetar - det var just detta jag forskade i.

Vägverket vill ha en "Highway Tuffest police patrol"

Polisen gillar inte tanken att vägverket börjar med "Hamren national pålice patråll unit"

Inga snutar gillar Hamren, inga snutar gillar vägverket.
Hamren och Vägverket är ett bögeri utan motstycke som kan bli verklighet - och snuten som nu lär inte gilla det heller.

Nu många år senare insåg jag att jag hade rätt , jag mötte en vägtransportledare som smyckat sin bil med allt från blåljus,statsmärken,polismärken,blåljus,rödljus förutom dom oranga saftblandarna han fick ha....

Han trodde han jobba åt "VÄGVERKET NATIONAL PÅLICE PATRÅLL"

Hyr ett släp och gör narr av han efteråt - inte innan.

Angånde Vägverket...och dess inspektörer

Jag har arbetat med ett litet projekt när jag studerade psykvård i början på 90 talet.

I detta arbete fick jag i uppdrag att analysera samhälls strukturer och dess inverkan på populationen.

Det finns en anledning till att vägverket och trafikpolisen inte sammarbetar - det var just detta jag forskade i.

Vägverket vill ha en "Highway Tuffest police patrol"

Polisen gillar inte tanken att vägverket börjar med "Hamren national pålice patråll unit"

Inga snutar gillar Hamren, inga snutar gillar vägverket.
Hamren och Vägverket är ett bögeri utan motstycke som kan bli verklighet - och snuten som nu lär inte gilla det heller.

Nu många år senare insåg jag att jag hade rätt , jag mötte en vägtransportledare som smyckat sin bil med allt från blåljus,statsmärken,polismärken,blåljus,rödljus förutom dom oranga saftblandarna han fick ha....

Han trodde han jobba åt "VÄGVERKET NATIONAL PÅLICE PATRÅLL"

Hyr ett släp och gör narr av han efteråt - inte innan.

Kan ju vara så lätt att även poliser MÅSTE lyda en vägtransportledare även under utryckning. Men det är ju bara en teori..

ruskigt puckat

Kör inte till uppkörningen, som sägs i trådarna så blir du kuggad direkt. Sen så skriver dom i protokollet vad du gjort och nästa uppkörning blir inte enkel, och inte nästa därefter osv.

Eller så kan du lika gärna gör som min morbror tydligen gjorde på 50-talet då han blev kuggad för bil. Enligt morsan slet han ut inspektören genom sidorutan utifrån och tryckte upp killen mot bilen vrålandes:
-"Du är mutad din djävel, jag ska ta dig av daga."

Morsan brukar inte överdriva, så jag tror historien är sann...
Enligt historien så begränsade detta hans möjligheter att få körkort ett tag, för att utrycka sig milt.:D

Leta upp i tel.nr till en körskola i Skövde , ring till dem och låna deras hoj. Elle om du bokar där 2 körlektioner så går det bra att köra till uppkörningen kanske du får köra din egen hoj.
Jag vill säga att om du övningskör dit så går det bra.
Lycka till på uppkörningen :tummenupp

En kompis körde olovligt till en uppkörning. En kontrollant (inte hans egen) mötte vid grinden till området och så till att han blev kuggad trots att han inte missade nåt. Tjafsade massor om att dra in lämp mm mm. Kan nog vara bra att undvika detta ;)

Hitta den här bilden i en annons på blocket tyckte det såg enkelt och säkert ut.

mc-sl%E4p.jpg

Jag gjorde så här:hände okt 2006
fick en kompis utan hojkort att köra dit min hoj till uppkörningsplatsen, ser ju bra ut när man inte kör själv :)
sen kuggade jag på själva manöverbanan, hade inget val utan att ta mig hem själv polarn jobbade ju.
jävlar vad de glodde när jag smög förbi de andra som höll på med manöverprovet.
nån gris tipsade smålandsnytt (2000kr) så man fick va me i tv me en rolig berättelse man kan berätta för barnbarnen sen.
detta gjorde bara en gång. körde upp med trafikskolans hoj andra försöket.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT