imaster
Bah
Idag körde jag min rejshoj ett par mil med ett spännband i vart gaffelben spänt ner snett framåt. Man behöver inte säkra baken om man ska åka kortare sträckor men GBG - Skövde skulle jag nog spänna fast bakhjulet lite också.
Som sagt, spänn snett framåt nedåt, komprimera gaffeln inte i botten men inte helt långt ifrån. Du ska kunna köra över ett farthinder utan att gaffeln går i botten på släpet men du ska ändå spänna hårt ner. Gaffelns fjädrande egenskaper trycker framhjulet mot framlemmen och ner mot golvet och om du inte har plastdäck så gör gummits friktion att däcket har mycket svårt att röra sig på nåt håll. Spänn dock för allt i världen inte bakdäcket bakåt för då minskar du ju trycket framåt och det är större risk att det rör sig. Lägg ett spännband över främre delen av svingen och spänn rakt neråt, inte bakåt eller framåt utan bara rakt ner så står bakändan kvar också.
Som sagt, spänn snett framåt nedåt, komprimera gaffeln inte i botten men inte helt långt ifrån. Du ska kunna köra över ett farthinder utan att gaffeln går i botten på släpet men du ska ändå spänna hårt ner. Gaffelns fjädrande egenskaper trycker framhjulet mot framlemmen och ner mot golvet och om du inte har plastdäck så gör gummits friktion att däcket har mycket svårt att röra sig på nåt håll. Spänn dock för allt i världen inte bakdäcket bakåt för då minskar du ju trycket framåt och det är större risk att det rör sig. Lägg ett spännband över främre delen av svingen och spänn rakt neråt, inte bakåt eller framåt utan bara rakt ner så står bakändan kvar också.