Olaglig körning till uppkörningen

Kör, det e ju en rolig historia att berätta för barnbarnen

Hyr ett vanligt jäkla flyttsläp med hel bakläm, bara att leda in o ut hojen. Inget gallersläp. Ett spännband snett framåt åt varje håll från gaffelkronan, ett snett bakåt åt varje håll från bakram eller stötdämparfästen, spänn ner hyfsat hårt och hjulen flyttar sig inte hur du än kör.

Du gör problemet mycket större än det är. :tummenupp

(Och att köra hojen till uppkörningen vore en... mindre bra idé, för att uttrycka sig extremt diplomatiskt.)

Last edited:
Men jag måste ju säkra hjulen på nåt sätt också, annars glider väl dom bara undan av vibrationerna till slut...

Har fraktat enduro/supermotard på släp mycket förut och klarat mig på bara 3 spännband... två fram från styret diagonalt framåt/utåt och ett bak fast i själva hjulet och rakt bakåt. Håller för vägar norr om kiruna där de som kör med sänkta bilar behöver njurbälte över 80Km/h utan att den har tillstymmelse till att rasa :tummenupp

Vet dock inte hur det funkar på racers?

// Cricka

Har du upside-down eller vanlig framgaffel? om det är vanlig, spänn fast den i ofjädrad del. Ironiskt nog är det så att ju mer hojen kan utnyttja sin egen fjädring utan att röra något spännband, destå säkrare står den. Stötdämpare funkar lika bra på släp som på väg.

Hehe nåt mongo vill jag ju inte bli ;)

Jag hyr ju helst ett släp, helt klart.... tro inte att jag åker upp dit bara för skojs skull, det e en sista utväg....
Tung hoj, 245 kg... så hade ju känts bra om jag kunde säkrat hjulen på nåt bra sätt...

Hyr ett flyttsläp, ett sådant med nedfällbar baklem som blir en ramp att köra upp på, då klarar du att lasta självt. Ställ sedan ett framhjul i ett av de främre hörnen och spänn åt framåt och bakåt.

Jag har kärrat flera hojar och aldrig använt mer än två spännremmar. Har du fyra som bilden ovanför visar kan du inte misslyckas.

Ser de dig komma körandes till uppkörningen blir du kuggad! Statiol Sävedalen har släpet du behöver...

Lycka till med uppkörningen.

Har kört med två hojar på släp från Stuttgart i Tyskland fastspända på det sätt som visas. Inga problem. Har en planka som jag rullar upp och ned hojarna på. Funkar bara bra.

Hyr ett enkelt släp. Spänn ner framgaffeln med spänband och likaså ett i svingen. Har själv transporterat MC på detta sätt flera gånger.

Tryck gärna in framhjulet mot framstammen och ena sidan av släpet.
-ett spännband på varje sida fram och ett som löper från sida till sida bak med en löpsnara kring bakhjulet.

Skaffa en 2" x 8" planka att leda upp och ner hojen på.

No problems
Varför chansa på att åka dit för olovlig körning innan denna viktiga dag :va

/R

Dessutom kan du ju faktiskt bli stannad på vägen till uppkörningen. Och som sagt bli kuggad på uppkörningen.. Hyr ett släp!

Alltså vad är problemet? Spänn fast den ordentligt, den ramlar inte av på något mystiskt sätt. Spänner man åt med spännband ordentligt så sitter den som berget. Hade du tänkt köra som Grönholm till skövde? Att blir kuggad och ev. lagförd för olovlig körning är inte ett A-kort värt.

Om du inte kan eller vill spänna fast hojen kan du hyra ett släp med gallersidor och lägga hojen ned, med den vikten lär den ju inte hoppa ur!:tungan

ffs tryck inte i hop gaffeln helt, du pajjar packboxarna!! 3 band räcker gott och väl. 2 från styret ocj diagonalt ner till varje hörn sen ett rakt igenom bakfälgen så e det inga probs

Har fraktat enduro/supermotard på släp mycket förut och klarat mig på bara 3 spännband... två fram från styret diagonalt framåt/utåt och ett bak fast i själva hjulet och rakt bakåt. Håller för vägar norr om kiruna där de som kör med sänkta bilar behöver njurbälte över 80Km/h utan att den har tillstymmelse till att rasa :tummenupp

Vet dock inte hur det funkar på racers?

// Cricka

Går med 1 spännband också, och en "balatautt", (rep). Kört klumpar typ den trådstartaren har så. Problemet är väl att hitta vettiga fästpunkter utan att demolera "klänningen" om man nu går ner på minimalistiska övningar. Går med bara rep om man kan surra, det självförtroendet har inte jag.

Ha framhjulet mot framstammen, en rem/bläckfisk om handbromsen och i övrigt som du har fått fina tips om, lycka till!

Ja, alla ovanstående förslag är utmärkta, fungerar inte de för dig så prova att hyra släpkärra.

Skaffa Canyon Dancer, satts over clip onsen och spanns med tva spannband, vips pa mindre an 2 min har du sakrat hojen mer an vad det behovs pa slap/flaket, sa slipper du skiten med 4 spannband och lista ut var du ska fasta dom pa hojen m,m

Utan att ljuga har jag aldrig spenderat mer an 7 min nar jag ska ivag pa bana, from att jag startat lasta upp hojen tills jag har lastsakrat och ar klar att dra. Hojen ar aldrig ens varit i narheten pa att valta eller ramla av.

Last edited:
Så här brukar jag göra när jag lastar min cross i alla fall vet inte hur det funkar med sporthoj...

Det bruna är en planka och det bakre repet spänner ner bakdämparn och dom 2 främre spänner ner framdämparn och hörnet på släpet håller fast framhjulet..

Brukar kunna skaka på hojjen och då rör sig bara hela släpet så den sitter som sten..

Bifogat

• tips2.JPG
    tips2.JPG
    12.6 KB · Visningar: 40
På senaste mötet vi hade med vägverket, berättde de just om detta (olovlig körning) De ringer direkt till Polisen & de vill att alla Trafikskolor ska vara uppmärksamma! Händer då & då att elever kommer med egna hojar till körning själva = fyyy skäms....

Gottis har mc släp att hyra ut ;)

Last edited:
Hehe nåt mongo vill jag ju inte bli ;)

Jag hyr ju helst ett släp, helt klart.... tro inte att jag åker upp dit bara för skojs skull, det e en sista utväg....
Tung hoj, 245 kg... så hade ju känts bra om jag kunde säkrat hjulen på nåt bra sätt...

Jag körde hem min och tjejens hoj på inte alls för bra tyska motorvägar i inte helt moderat fart, gör du som folk beskrivit så sitter hoijjen stenhårt fast. Men visst har man magont i början.....

Yoooooooooooooooooooooooo! Du går på min skola! *hrrrrrrrrrrrrrrm*

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...