Olämpligt i musikvideo

• Thread starter Thread starter KGK
  • Start date Start date
Jag kommer ihåg en gång när jag kom ifrån körskolan, det var vinter och kallt och så där alldeles tyst som det kan vara en sen vinterkväll.
Gick på trottoaren innan stationen då jag plötsligt hör ett enormt ljud men ljudet stämmer inte med det jag ser som är ett kryss kommande emot mig...ljudet bakom mig ökar och det visade sig vara ett till kryss och de mötes precis "brevid" mig...jag blev så skraj så jag ofrivilligt tog ett steg rakt ut i gatan, vinddraget gjorde att snön yrde omkring..det var riktigt otäckt.

Svårt att passera en tågräls..ja det borde ju inte vara så svårt tycker man men jag skulle aldrig chansa. Jag vet dem som gillade att "retas"/kommentera då jag var så försiktig när jag skulle över järnvägar men den dagen då deras släkting på 14 år, som hade bott brevid järnvägen i hela sitt liv, förolyckades när denne blev påkörd av tåget ja då var det inte så roligt sen :( Obevakade järnvägsöverkorsningar borde förbjudas :död

[YOUTUBE-ID]wZeDKPtD4Qs&feature=related[/YOUTUBE-ID]

Till skillnad från en bil, cyklist och annat i den "vanliga" trafiken så kan inte tåget väja...

Last edited:
Som vanligt fokuserar trafikverket på helt fel saker i sin hopplösa kamp mot dödsfall i trafiken... Ta ner hastigheten, räffla vägarna, körkort för moppe, upp med fartkameror, bygga rondeller och nu anmärka på artister som går bredvid järnvägspåren på sina musikvideor. Har den där jävla lolmyndigheten inget vettigt för sig över huvud taget!?

På vilket sätt att arbeta för att sänka hastigheter, varna trafikanter för att de är på fel sida om vägen genom att räffla mitten respektive säkrare vägar med rondeller (och framförallt 2+1med vajerräcken) helt fel väg att sänka dödsolyckorna menar du?
Sitter du inne med kunskap som den samlade kompetensen på trafikverket inte besitter?
Fascinerande i såna fall!

På vilket sätt att arbeta för att sänka hastigheter, varna trafikanter för att de är på fel sida om vägen genom att räffla mitten respektive säkrare vägar med rondeller (och framförallt 2+1med vajerräcken) helt fel väg att sänka dödsolyckorna menar du?
Sitter du inne med kunskap som den samlade kompetensen på trafikverket inte besitter?
Fascinerande i såna fall!

Inte fel väg precis, visst bidrar det säkerligen. Men jag tycker definitivt att det finns annat som man borde fokusera på i första hand, innan man tar itu med "småskitet". Till exempel att få bort drog- och alkoholpåverkade trafikanter från vägarna, förbättra körkortsutbildningar och krav samt eventuella personlighetstester för körkortsaspiranter. Jag menar att det i huvudsak inte är vägarnas utformning det är fel på, utan folket som sitter bakom ratten/styret. Därför känns det lite onödigt att ta itu med de sekundära anledningarna till att folk dör på våra vägar istället för att lägga krutet på de primära.

Om du vill få ordning och reda i ditt hus (som är jävligt skitigt och mer eller mindre ser ut som ett bombnedslag), börjar du då med att röja undan, lägga saker och ting på sin plats, dammsuga och våttorka, eller börjar du med att sortera dina blyertspennor efter längd, färg och utformning? Visst blir det mer ordning efter att du sorterat klart pennorna, men är det verkligen vad du borde lägga din tid på i första hand?

Att bygga om fungerande ljuskorsningar till rondeller, sänka hastigheten på en jävla massa vägar, slänga upp fartkameror hit och dit (samtidigt som man höjer andra vägars hastigheter, vilket ju är lite dubbelmoral när nu hastigheten är sååååå farlig) och räffla mitten av vägarna känns för mig inte särskilt högprioriterat. Om folk bara höll god uppsikt och inte körde mot rött rakt ut i korsningarna så skulle vi inte behöva bygga rondeller istället, om folk bara höll den lagliga hastigheten skulle vi slippa sänka gränserna (problemet är ju sällan de som håller laglig fart utan de som kör alldeles för fort), om folk inte vore såna jävla ögontjänare så skulle fartkamerorna bli meningslösa och om folk bara höll uppsikt och gav fan i att sova bakom ratten så skulle vi inte behöva räfflor för att hålla folk på sin sida av vägen. Få väck de trafikfarliga människorna först, sen kan vi fokusera på att förbättra vägförhållandena för de få förare som blir kvar. Det är det jag menar i alla fall:)

Och angående trådtopic: Vill man nu nödvändigtvis uppmärksamma folk på farorna involverade i att vistas på järnvägsspåren så tycker jag att det är en ganska märklig strategi att göra det genom att gråta ut i aftonhoran över en stackars liten artist som agerar dåligt föredöme genom att springa runt på spåren i sin musikvideo... Eller du tycker att det är det enda givna rätta sättet att hålla folk av spåren? Personligen hade jag nog angripit problemet på ett annorlunda sätt, en informativ och samhällsutbildande liten reklamfilm som faktiskt lär folk varför det är dåligt att springa på spåren till exempel.

Last edited:
Inte fel väg precis, visst bidrar det säkerligen. Men jag tycker definitivt att det finns annat som man borde fokusera på i första hand, innan man tar itu med "småskitet". Till exempel att få bort drog- och alkoholpåverkade trafikanter från vägarna, förbättra körkortsutbildningar och krav samt eventuella personlighetstester för körkortsaspiranter. Jag menar att det i huvudsak inte är vägarnas utformning det är fel på, utan folket som sitter bakom ratten/styret. Därför känns det lite onödigt att ta itu med de sekundära anledningarna till att folk dör på våra vägar istället för att lägga krutet på de primära.

Så de får inte göra annat förräns ingen kör onykter längre? :huvet

Och angående trådtopic: Vill man nu nödvändigtvis uppmärksamma folk på farorna involverade i att vistas på järnvägsspåren så tycker jag att det är en ganska märklig strategi att göra det genom att gråta ut i aftonhoran över en stackars liten artist som agerar dåligt föredöme genom att springa runt på spåren i sin musikvideo... Eller du tycker att det är det enda givna rätta sättet att hålla folk av spåren? Personligen hade jag nog angripit problemet på ett annorlunda sätt, en informativ och samhällsutbildande liten reklamfilm som faktiskt lär folk varför det är dåligt att springa på spåren till exempel.

Det här är väl just ett ypperligt tillfälle att få uppmärksamhet kring hur farligt det är att vistas på spåren, det blir medial uppmärksamhet och det kostade Trafikverket ingenting.

Sen anser jag att det är bra osmakligt av artister och dylikt att traska runt på tågspår då det sker så mycket olyckor på tågspår.

Obevakade järnvägsöverkorsningar borde förbjudas :död

Kommer inte hjälpa.
De som inte fattar att ett tåg är farligt och att man kanske ska se sig för när man kommer till en räls, kommer fortfarade krypa under bommar och springa mellan plattformarna på rälsen.
(Vet inte vad som hände 14åringen du nämnde, men generellt...)

Skrämmande många man såg göra det under "snökaoset" som var under vintern. Är jobbet så viktigt kanske man får tänka om lite :va

Så de får inte göra annat förräns ingen kör onykter längre? :huvet

Det här är väl just ett ypperligt tillfälle att få uppmärksamhet kring hur farligt det är att vistas på spåren, det blir medial uppmärksamhet och det kostade Trafikverket ingenting.

Sen anser jag att det är bra osmakligt av artister och dylikt att traska runt på tågspår då det sker så mycket olyckor på tågspår.

Visst får det det, De får väl göra vafan de vill. Allt jag säger är att det läggs på tok för mycket fokus på de mindre problemen och på tok för lite på de stora problemen:fakta

Visst, gratisreklam är väl alltid bra. Men jag tycker att det är osmakligt att angripa den lilla människan och säga att "du är ett dåligt föredöme som gör såhär!", bara för att man vill få sin poäng gjord. Är det nu ett viktigt budskap som man måste nå ut med så får man väl lägga lite resurser på det istället för att demonisera folk som ändå är förhållandevis oskyldiga?:va Jag tror inte att man gör en musikvideoinspelning under direkt farliga förhållanden, skulle tro att det skedde under ganska så kontrollerade former. Det kanske är onödigt, men jag tycker verkligen inte att det är dessa artister som är skyldiga till tågspårsproblematiken. Det sker hur som helst INTE under kontrollerade former när folk springer kors och tvärs över spåren på perrongen och kastar sig framför tågen, så det är ju det man borde belysa om man vill nå ut med hur dåligt det är att vandra på spåren.

Visst får det det, De får väl göra vafan de vill. Allt jag säger är att det läggs på tok för mycket fokus på de mindre problemen och på tok för lite på de stora problemen:fakta

Visst, gratisreklam är väl alltid bra. Men jag tycker att det är osmakligt att angripa den lilla människan och säga att "du är ett dåligt föredöme som gör såhär!", bara för att man vill få sin poäng gjord. Är det nu ett viktigt budskap som man måste nå ut med så får man väl lägga lite resurser på det istället för att demonisera folk som ändå är förhållandevis oskyldiga?:va Jag tror inte att man gör en musikvideoinspelning under direkt farliga förhållanden, skulle tro att det skedde under ganska så kontrollerade former. Det kanske är onödigt, men jag tycker verkligen inte att det är dessa artister som är skyldiga till tågspårsproblematiken. Det sker hur som helst INTE under kontrollerade former när folk springer kors och tvärs över spåren på perrongen och kastar sig framför tågen, så det är ju det man borde belysa om man vill nå ut med hur dåligt det är att vandra på spåren.

Det är olagligt att beträda spåren, skall Trafikverket då ignorera att "den lilla människan" som varit med i Idol och har flera hundra tusen unga fans i landet när denna "oskyldiga artist" begår lagbrott på dess video?

Det tråkiga i ditt resonemang är att du bara tycks utgå ifrån ditt eget logiska tankesätt... inte utifrån hur folk agerar där tonåringar blir överkörda av tåg för att de "bara" skulle gena över rälsen.

Det är olagligt att beträda spåren, skall Trafikverket då ignorera att "den lilla människan" som varit med i Idol och har flera hundra tusen unga fans i landet när denna "oskyldiga artist" begår lagbrott på dess video?

Det tråkiga i ditt resonemang är att du bara tycks utgå ifrån ditt eget logiska tankesätt... inte utifrån hur folk agerar där tonåringar blir överkörda av tåg för att de "bara" skulle gena över rälsen.

Jag har inte sett musikvideon, så som jag förstod det så hade artisten bara gått bredvid och i närheten av spåren. Men ändå, så mycket annat olagligt som visas upp i tv och filmer så kunde jag faktiskt inte bry mig mindre om den här händelsen. Ska trafikverket börja skriva arga insändare om varenda jävla storfilm som innehåller biljakter och andra våghalsiga stunts i trafiken? Är inte det ett minst lika dåligt, om inte ännu sämre, föredöme för unga? Snacka om att göra en höna av en fjäder...

Som sagt, vill man nu nå ut till tonåringarna som genar över rälsen så tror jag att det finns bättre sätt att göra det på än att anmärka på en pseudoartist som gör det i sin musikvideo, precis på samma sätt som jag tror att det finns bättre sätt att få ner dödstalen på vägarna än de man redan tillämpar. Sätt upp en samhällsinformerande kortfilm i stil med den här:

[YOUTUBE-ID]xS1enJr49os&feature=player_embedded[/YOUTUBE-ID]

Så tror jag att man dels når ut till en större publik och dels får sitt budskap framfört på ett bättre och starkare sätt än genom att klaga på enskilda individer bara för att de råkar vara lite småkända.

Jag har inte sett musikvideon, så som jag förstod det så hade artisten bara gått bredvid och i närheten av spåren. Men ändå, så mycket annat olagligt som visas upp i tv och filmer så kunde jag faktiskt inte bry mig mindre om den här händelsen. Ska trafikverket börja skriva arga insändare om varenda jävla storfilm som innehåller biljakter och andra våghalsiga stunts i trafiken? Är inte det ett minst lika dåligt, om inte ännu sämre, föredöme för unga? Snacka om att göra en höna av en fjäder...

Är det så att du inte vill förstå eller?

Stora filmer och tv-produktioner söker tillstånd till precis överallt där de filmar, det sker aldrig på spår utan att Trafikverket är inblandade och kan då se till att det återges på ett korrekt sätt.
Här har de uppenbarligen filmat på och bredvid spåren på ett olagligt sätt.

Som jag skrivit tidigare, det är helt rätt av Trafikverket att de reagerar på det och det tillhör deras plikt att göra det.

Är det så att du inte vill förstå eller?

Stora filmer och tv-produktioner söker tillstånd till precis överallt där de filmar, det sker aldrig på spår utan att Trafikverket är inblandade och kan då se till att det återges på ett korrekt sätt.
Här har de uppenbarligen filmat på och bredvid spåren på ett olagligt sätt.

Som jag skrivit tidigare, det är helt rätt av Trafikverket att de reagerar på det och det tillhör deras plikt att göra det.

Varför ska jag förstå när du vägrar lyssna?

Vad har lagligheten i det hela med saken att göra egentligen!? Det enda som har sagts är att trafikverket tycker att artisten är ett dåligt föredöme som uppehåller sig vid spåren trots att det är farligt. Men alla större filmer, oavsett om de har tillstånd för vad de gör eller vad fan som helst, är väl precis lika dåliga föredömen som visar upp biljakter på allmän väg!?:confused: Det spelar väl ingen roll vad som är lagligt eller ej eller vad som är på rikigt eller ej, barn och unga ser en sak och påverkas av det de ser och inte byråkratin bakom det hela! Så jag tycker nog att hela det här dramat är en fis i vinden jämfört med allt annat som visas upp på tv, i filmer och i musikvideor.
Det handlar inte om lagligheten, hon har blivit anklagad för att vara ett dåligt föredöme när det i själva verket finns bra mycket sämre föredömen som visas upp till höger och vänster. Enda skillnaden är att de som var värre bad om lov först och därför har byråkratin på sin sida, men hur ska barn och unga egentligen kunna skilja de två åt? Det ser ju precis likadant ut, de blir inte olika påverkade bara för att en har gjort något rätt och en har gjort något fel! Och det är påverkan i sig det här handlar om!

Och jag tycker att de är en gnällig och dubbelmoraliserande jävla lolmyndighet som gnäller på fel saker av fel anledningar.

Kan man ju lugnt påstå, den videon lär väl ha noll och ingen betydelse bland allt annat som visas så lite hispiga är de nog.

Har inte för avsikt att se videon, men jag antar att den är inspelad olovandes på räls som tillhör Banverket/trafikverket. Så jag kan förstå Banverket, jag tycker att det enda egentliga felet med Banverkets kritik är att det kan ge filmen ännu mer uppmärksamhet.
Kvistar tonårstjejernas idol på rälsen lär några fjortisar göra det också, fast kompletterat med idolens låt på högsta i deras dygnet runt inpluggade Ifån...
Människor är enkla varelser.

Last edited:
1 Minut tycker jag är ganska god marginal för att gå 5 meter. :va

Säg det till en lokförare, jag vet att de skulle bli :mad: av ett sådant argument. Sett själv folk som genar och halkat precis innan tåget kommer, folk som i stressade situationer inte kan ta sig upp på den höga perrongkanten. Försök sätta dig in i lokförarens situation!:huvet, de kan inte väja och de har en bromssträcka på 2 km (krysset) samt att de även har ansvaret för kanske hundratals passagerare på tåget (vid den här typen av olyckor oavsett utgång så måste lokföraren bytas ut etc).

Vill man leka med sitt egna live *fine* men utsätt inte andra för "ditt" idioti och försök till att spara nga sekunder i "ditt" stressade liv...

Last edited:
Så de får inte göra annat förräns ingen kör onykter längre? :huvet.

jag tror nog man ska tänka så här..
Hur ofta stoppas man som förare för nykterhetskontroll och hur ofta kör man förbi något som "kollar" hastigheten.

jag tror nog man ska tänka så här..
Hur ofta stoppas man som förare för nykterhetskontroll och hur ofta kör man förbi något som "kollar" hastigheten.

Och hur ofta gnäller trafikverket över att någon artist är på spåren?

Bara för att det andra inte sker tillräckligt ofta så skall man negligera allt annat. Banverket har som uppgift att kolla efter just sånt här... Banverket är nu en del av Trafikverket.

Vad är det som är svårt att förstå?

Trafikverket borde granska vid 2:20 och framåt i videon :eek:

Moahahaha KLOCKRENT!!:tummenupp

Vad gäller folk som tar livet av sig på rälsen så tror jag det är svårt att förhindra. Vill man dö så löser man det på ett eller annat sätt. En kille hoppade av en bro ner på motorvägen när jag körde förbi under tiden jag gjorde värnplikten. Han hade tänkt hänga sig men när han hoppade från bron gick repet av och han landade i vägkanten. Han klarade sig, men det var ändå en omskakande händelse. Så hoppar inte folk framför tåg så hoppar de framför bilar.

Nu kommer jag skriva ytterligare en av mina radikala, förskräckliga åsikter så känsliga läsare varnas:

Jag tycker det är enormt själviskt att ta självmord. Man kan må dåligt och hej å hå, men att ta livet av sig är fegt. Det drabbar många i ens närhet som ställer sig frågan vad de kunnat göra annorlunda osv. Många som tar livet av sig anser jag är uppmärksamhetshoror. Det finns så många människor som har det mycket värre än några fjortisar som vill va emo på lunar (om vi nu ska hänvisa till ett redan nämnt exempel) och som tagit tag i sina liv och gjort storartade saker trotts incest, våld och allt man kan tänka sig som de flesta aldrig får uppleva. Sen finns det klart de som mår uppriktigt dåligt, men att ta sitt liv löser ju inga av de problemen. Man kan alltid börja om på ny kula, man kan alltid få hjälp. Den enda som kan förändra ens liv är en själv. Man kan gå igenom hemska saker och försöka göra något åt det istället för å gräva ner sig och ta sitt liv. En feg flyktväg, för desertörer.

Att dessutom hoppa framför ett tåg, eller en lastbil, så att man gör så att någon annan som inte ens har med ens eget lidande att göra att få men för livet, det är inte bara själviskt utan jävligt själviskt till och med.

Om man nu tvunget ska ta sitt liv, bör man (nu uppmanar ja ingen att ta livet av sig, bäst att förtydliga det annars missuppfattar alla idioter en) göra det så att ingen förstår att det var ett självmord. Det är fortfarande fegt, men man lägger inte skuld på någon annan.

Rebex har talat. Och som vanligt blir jag väl sågad vid anklarna, men det tycker ja bara e kul! Mohahahaaaa!

Last edited:
I min by så är det tyvärr rätt vanligt med att ta sitt liv genom att ställa sig framför tåget.

Inte för att göra det här på ett larvigt sätt. Men Osby är ju inte direkt stort, hur många bor det där? 12-13 st? Och så många tar livet av sig på whateversättsomhelst!!!! Självmord per capita måste vara skyhögt, kanske läge att se över behovet av BUP igen i vårt lilla rike?

(Trådkapning jag vet, men..) Jag läste för ett par år nån statistik om psykvården, och det visade sig att en skrämmande andel som tar livet av sig ganska nyligen innan blivit avvisade från vården. Är det verkligen en prioritering vi vill göra? Och lägga på?? Kulturprojekt ingen vill ha istället?

Lite pragmatism i riksdagen bitte!

(Blir fan ledsen när man börjar tänka på sånt här)

Sverige. Jag blir så trött. Konstigt att inte diabetikerförbundet slog larm om ohälsosamma insulinnivåer då 'Fyra Bugg och en Coca Cola' spelades.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park