Olämpligt i musikvideo

• Thread starter Thread starter KGK
  • Start date Start date

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
Har ni sett något olämpligt i någon musikvideo? :va

Trafikverket har tydligen gjort det :D

Melodifestivalvinnaren Anna Bergendahl släppte nyligen videon till sin segrarlåt "This is my life". I videon syns hon bland annat gående längs ett järnvägsspår. Det har retat upp Trafikverket ordentligt.

- Vi lägger ned mycket tid på att försöka skapa förståelse för att järnvägen är farlig att röra sig på. Anna Bergendahl är ett ideal för många unga och vi vill uppmärksamma de inblandade på att det här är ett problem, säger Åke Wessman, tillförordnad presschef på Trafikverket

Trafikverket kritiserar i ett mejl Anna Bergendahls skivbolag Lionheart:

"I media och reklam visas ofta bilder och inslag med personer, som helt omotiverat befinner sig på spåren eller i dess närhet. Det är enligt Trafikverkets sätt att se på saken alltid olämpligt att visa privatpersoner på järnvägsspår", skriver de.

http://www.dn.se/kultur-noje/musik/trafikverket-kritiskt-mot-anna-bergendahl-1.1088512

Last edited:
Som vanligt fokuserar trafikverket på helt fel saker i sin hopplösa kamp mot dödsfall i trafiken... Ta ner hastigheten, räffla vägarna, körkort för moppe, upp med fartkameror, bygga rondeller och nu anmärka på artister som går bredvid järnvägspåren på sina musikvideor. Har den där jävla lolmyndigheten inget vettigt för sig över huvud taget!?

Last edited:
Jag förstår Anna. Hon har en kass låt, får bara åka till Oslo (hur kul är det egentligen?) och Vickan o Daniel stjäl all uppmärksamhet. Hon har ju en hel del anledningar att va deppig.

Man blir upprörd! :mattias

Trafikverket borde granska vid 2:20 och framåt i videon :eek:

[YOUTUBE-ID]7nqcL0mjMjw[/YOUTUBE-ID]

trafikverket kanske har tagit över efter Siewert Öholm :D

[YOUTUBE-ID]SzHS0QP7bro[/YOUTUBE-ID]

Last edited:
Jag tycker faktiskt deras egna videos är lite smått obehagliga.
Som tex denna nedan.
[YOUTUBE-ID]CTmPX6TRO58&feature=related[/YOUTUBE-ID]
Att de först väljer att skildra en handling (som iaf jag vid första tanke inte direkt naturligt skulle koppla samman med trafiksäkerhet), och att det hela dessutom efterföljs av ett ganska abrupt och underligt slut.
Blir nästan en komisk twist mitt i tragedin. Tyvärr :död

Det skrivs inte så mycket i media om alla unga som väljer att dö på spåren. När jag var i gbg förra veckan fick mitt X2000-tåg vänta i Gnesta i två timmar pga att en person som sprungit upp på rälsen påkörts och dödats. Några dagar senare, i torsdags, promenerade jag till båtklubben längs Karlbergskanalen då jag fick se en blond tonårstjej hänga på utsidan av StEriksbron över rälsen. All tåg fick vänta, på rälsen stod brandkår och poliser, jag ville inte stanna och se hur det gick, men efter 2 timmar hörde jag hur tågen gick igen.

En tjejkompis som är lokförare har haft det helt fruktansvärt, hon har kört över tre personer på två år. Sist var det ett ungt tonårspar som sprang upp på rälsen framför hennes tåg i full fart. Självmord som det sedan visat sig att ungdomarna tom planerat på Lunarstorm. Båda dog direkt förstås.

http://mobil.aftonbladet.se/nyheter...ionid=F5EF2541B9DC851223C6188984761EDB.mobila

Så jag kan förstå att Trafikverket är lite överkänsliga.
Det är ju en tyst överenskommelse i Sverige att inte skiva om självmord på statens järnvägar och stockholms tunnelbana. Men det är rätt vanligt

Last edited:
En tjejkompis som är lokförare har haft det helt fruktansvärt, hon har kört över tre personer på två år. Sist var det ett ungt tonårspar som sprang upp på rälsen framför hennes tåg i full fart. Självmord som det sedan visat sig att ungdomarna tom planerat på Lunarstorm. Båda dog direkt förstås.

Det är ju en tyst överenskommelse i Sverige att inte skiva om självmord på statens järnvägar och stockholms tunnelbana. Men det är rätt vanligt
Jag har för mig att jag har läst någonstans att lokförare i snitt upplever två självmord under sin tid i yrket.

I Sverige skrivs det ganska lite om självmord över huvud taget.

Jag har för mig att jag har läst någonstans att lokförare i snitt upplever två självmord under sin tid i yrket.

I Sverige skrivs det ganska lite om självmord över huvud taget.

Efter den gbg-resan så läste jag på lite. Av alla påkörningsolyckor så är det ca 80 per år som omkommer bara framför SJ.s tåg. 60 av dessa är självmord. Så den där dunsen verkar ju helt klart vara ngt man ska bereda sig på om man ska bli lokförare.

trafikverket kanske har tagit över efter Siewert Öholm :D

[YOUTUBE-ID]SzHS0QP7bro[/YOUTUBE-ID]

Var det inte så att den där Bengt "Världens äckligaste rockgrupp" Fahlström (0:44)
hade en del "olämpliga" för att inte säga "äckliga" saker för sig själv.

En gång fick jag vänta på tunnelbanan i en timme pga en "trafikhändelse".

I min by så är det tyvärr rätt vanligt med att ta sitt liv genom att ställa sig framför tåget.

Förra sommaren var det 3 st som tog livet av sig genom att ställa sig framför tåget och för 2 eller 3 år sedan var ytterligare 3st som avslutade sitt liv på det sättet. Är alltid 3 i stöten sen går det ett par år och sen är det 3 till :/

Min far som är brandman har varit ute på en del sådan olyckor och han har berättat att det är ingen rolig syn. På en olycka fick de bända väck överkroppen från lokets framsida. Dvs benen var väck och endast överkroppen satt fast framme på loket. Fy fan!

Visst kan det tyckas larvigt men självmord/olyckor är, som Jörgen skriver, ganska vanligt trots allt och då är det väldigt fel av populära artister att promenera på rälsen i sina videos. Det har tagits upp förut av myndigheter och det är rätt att det görs igen.

Det finns trots allt andra ställen man kan filma på än just vid rälsen.

Det skrivs inte så mycket i media om alla unga som väljer att dö på spåren. När jag var i gbg förra veckan fick mitt X2000-tåg vänta i Gnesta i två timmar pga att en person som sprungit upp på rälsen påkörts och dödats. Några dagar senare, i torsdags, promenerade jag till båtklubben längs Karlbergskanalen då jag fick se en blond tonårstjej hänga på utsidan av StEriksbron över rälsen. All tåg fick vänta, på rälsen stod brandkår och poliser, jag ville inte stanna och se hur det gick, men efter 2 timmar hörde jag hur tågen gick igen.

http://mobil.aftonbladet.se/nyheter...ionid=F5EF2541B9DC851223C6188984761EDB.mobila

Jag som åker tåg dagligen och hade en dröm om att bli lokförare i framtiden kan också förstå deras reaktion. Det är ett stort problem att folk genar över/vistas på spåren. Vid en station mellan Göteborg och Alingsås har problemet t om blivit så stort att man har videoövervakning.

Jag får rusningar varje gång tåget börjar tuta och varna när det är folk på spåren och det har varit riktigt nära några gånger och några gånger med dödlig utgång. Så sent som i fredags såg jag en idiot gå över spåren 1 minut innan X2000 kom farandes..o just det krysset stannar inte i skövde.

http://www.expressen.se/Nyheter/1.1917409/blev-overkord-av-taget-ar-med-i-skrackkampanj

Last edited:
Jag som åker tåg dagligen och hade en dröm om att bli lokförare i framtiden kan också förstå deras reaktion. Det är ett stort problem att folk genar över/vistas på spåren. Vid en station mellan Göteborg och Alingsås har problemet t om blivit så stort att man har videoövervakning.

Jag får rusningar varje gång tåget börjar tuta och varna när det är folk på spåren och det har varit riktigt nära några gånger och några gånger med dödlig utgång. Så sent som i fredags såg jag en idiot gå över spåren 1 minut innan X2000 kom farandes..o just det krysset stannar inte i skövde.

http://www.expressen.se/Nyheter/1.1917409/blev-overkord-av-taget-ar-med-i-skrackkampanj

Jag antar och förutsätter att all den säkerhets som finns behövs, men samtidigt, va fan? :va

Ska det vara så svårt för folk att kontrollera och försäkra sig om att inte DÖ när man passerar tågräls? Hur fasen klarar sig alla fotgängare, cyklister m.m. i vanliga trafiken?

Då snackar vi visserligen om hastigheter mellan "bara" 30-120 km/h - men antalet fordon som färdas är ju betydligt fler, och dessutom ofta i minst två olika riktningar...

Ska det vara så svårt att passera över en tågräls? :va

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...