Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
andersbrink skrev:99% av alla oktanboosters är till för att sno dig på pengar. Det finns mig veterligen en enda (som säljs av nån Björk i Västerås) som tillför någonting - enligt specen så verkar det vara vanlig MTBE (men naturligtvis dyrare).
Kör du på gatan? 3 liter Xylen-M + 1 dl transmissionolja + 1 dl dieselolja till en 20 liters tank 98 oktan = 102 oktan _fungerande_ oktanbooster.
Superbike Roger skrev:Hur är det med stiltaget när man använder en sån här häxbryggd?
Varför inte använda tvåtaktsolja i stället för transmisionsolja?
Finns de som använder Toluen till högtrimmade turbobilar vad är fördelen med Xylen?
andersbrink skrev:Flygplansbränsle för bensinmotorer, dvs AVGAS100, är ett lätt blyat bränsle som har mindre energi (BTU) per viktenhet än vanlig handelsbensin. Fördelen med AVGAS100 är att det är flyktigare och funkar bättre i tunn atmosfär - dvs långt uppe bland molnen.
R1 racer skrev:Höjer Toulen oktan talet eller vad ger det för effekt?......vi har ju några fat ståendes på jobb....he he kanske skulle börja svart knäcka o sälja race bränsle...(skämt).
Om jag minns rätt så har det ett oktantal på runt 120. Så ja, blandar man det i annan soppa så höjer det oktantalet.R1 racer skrev:Höjer Toulen oktan talet eller vad ger det för effekt?......vi har ju några fat ståendes på jobb....he he kanske skulle börja svart knäcka o sälja race bränsle...(skämt).
Fixx skrev:Hur är det att köra på flygplans bränsle????
Körde vår åkgräsklippare på det.... Jävlar va den var mycket mer varvvillig....
Något som funkar?
stavgren skrev:3.1.12 Drivmedel
I alla klasser ska användas blyfri handelsbränsle eller alkylatbensin som uppfyller svensk miljölag enligt miljöklass MK1 eller svensk standard SS155422. Vid målgång ska minst 2 liter bensin finnas kvar för provtagning. Provtagning kan även utföras efter tidsträning. Om provtagning omöjliggöres innebär detta automatiskt uteslutning ur tävlingen.
Hittar inga undantag över huvud taget från den här regeln. "Blyfri handelsbränsle eller alkylatbensin" - kan nån racesoppa klassas som det?
oFFkeFF skrev:Jepp, flertal racesoppor som klarar de gränserna.
Superbike Roger skrev:Vilka då???
oFFkeFF skrev:AG, aspen, vp, sonoko m.fl har soppor som klarar av de kraven. Max 102 RON, 90 MON, sen lite andra krav på innehållet, de får inte vara för syresatta.
Det jag hängde upp mig på var "handelsbränsle". Jag tolkar det som nåt jag kan åka till macken o handla?oFFkeFF skrev:AG, aspen, vp, sonoko m.fl har soppor som klarar av de kraven. Max 102 RON, 90 MON, sen lite andra krav på innehållet, de får inte vara för syresatta.
stavgren skrev:Det jag hängde upp mig på var "handelsbränsle". Jag tolkar det som nåt jag kan åka till macken o handla?
1) aceton o xylen o toulen tänkbaraR1 racer skrev:Går det då att spä ut vanlig 95-98 oktanig bensin med toulen?.
Vilka är blandningsproportionerna då?.
Av ren nyfikenhet oxå vad händer om man slår högre oktanigt bränsle i en vanlig standard maskin?.
![]() |
Tierp Arena värd för EM i Dragracing
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla
Screenshot Den 16–17 aug... |
|
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |