Oktan booster eller racebensin 102 oktan?

Flyg fotogen pyttsar man i diesel bilen. Går lite bättre men pumpen brukar skära.
 
Flygplansbränsle för bensinmotorer, dvs AVGAS100, är ett lätt blyat bränsle som har mindre energi (BTU) per viktenhet än vanlig handelsbensin. Fördelen med AVGAS100 är att det är flyktigare och funkar bättre i tunn atmosfär - dvs långt uppe bland molnen.

I en vanlig motor vid havsnivå bör den ge mindre effekt eftersom energiinnehållet är lägre.
 
Hur är det med stiltaget när man använder en sån här häxbryggd?
Varför inte använda tvåtaktsolja i stället för transmisionsolja?
Finns de som använder Toluen till högtrimmade turbobilar vad är fördelen med Xylen?


andersbrink skrev:
99% av alla oktanboosters är till för att sno dig på pengar. Det finns mig veterligen en enda (som säljs av nån Björk i Västerås) som tillför någonting - enligt specen så verkar det vara vanlig MTBE (men naturligtvis dyrare).

Kör du på gatan? 3 liter Xylen-M + 1 dl transmissionolja + 1 dl dieselolja till en 20 liters tank 98 oktan = 102 oktan _fungerande_ oktanbooster.
 
Toluen?

Superbike Roger skrev:
Hur är det med stiltaget när man använder en sån här häxbryggd?
Varför inte använda tvåtaktsolja i stället för transmisionsolja?
Finns de som använder Toluen till högtrimmade turbobilar vad är fördelen med Xylen?

Höjer Toulen oktan talet eller vad ger det för effekt?......vi har ju några fat ståendes på jobb....he he kanske skulle börja svart knäcka o sälja race bränsle...(skämt).
 
andersbrink skrev:
Flygplansbränsle för bensinmotorer, dvs AVGAS100, är ett lätt blyat bränsle som har mindre energi (BTU) per viktenhet än vanlig handelsbensin. Fördelen med AVGAS100 är att det är flyktigare och funkar bättre i tunn atmosfär - dvs långt uppe bland molnen.

Annan fördel är att man kan köra väldigt högt komp.
 
R1 racer skrev:
Höjer Toulen oktan talet eller vad ger det för effekt?......vi har ju några fat ståendes på jobb....he he kanske skulle börja svart knäcka o sälja race bränsle...(skämt).
Om jag minns rätt så har det ett oktantal på runt 120. Så ja, blandar man det i annan soppa så höjer det oktantalet.
 
Både toulen och xylen är på 118 oktan. Xylen brinner lite snabbare än toulen. Medeltrycket vid förbränning av toulen blir lägre än med xylen vilket gör att det är snällare mot motorn.
 
Ser efter Brinks inlägg ut som om det är dags att bränsleprover införs på tävlingarna framöver...

Skojj att bli diskad eller?

/B
 
Last edited:
Fixx skrev:
Hur är det att köra på flygplans bränsle????

Körde vår åkgräsklippare på det.... Jävlar va den var mycket mer varvvillig....
Något som funkar?


Om inget annat så kan man få en "flygande start" :hihi
 
3.1.12 Drivmedel
I alla klasser ska användas blyfri handelsbränsle eller alkylatbensin som uppfyller svensk miljölag enligt miljöklass MK1 eller svensk standard SS155422. Vid målgång ska minst 2 liter bensin finnas kvar för provtagning. Provtagning kan även utföras efter tidsträning. Om provtagning omöjliggöres innebär detta automatiskt uteslutning ur tävlingen.



Hittar inga undantag över huvud taget från den här regeln. "Blyfri handelsbränsle eller alkylatbensin" - kan nån racesoppa klassas som det?
 
stavgren skrev:
3.1.12 Drivmedel
I alla klasser ska användas blyfri handelsbränsle eller alkylatbensin som uppfyller svensk miljölag enligt miljöklass MK1 eller svensk standard SS155422. Vid målgång ska minst 2 liter bensin finnas kvar för provtagning. Provtagning kan även utföras efter tidsträning. Om provtagning omöjliggöres innebär detta automatiskt uteslutning ur tävlingen.



Hittar inga undantag över huvud taget från den här regeln. "Blyfri handelsbränsle eller alkylatbensin" - kan nån racesoppa klassas som det?

Jepp, flertal racesoppor som klarar de gränserna.
 
Superbike Roger skrev:

AG, aspen, vp, sonoko m.fl har soppor som klarar av de kraven. Max 102 RON, 90 MON, sen lite andra krav på innehållet, de får inte vara för syresatta.
 
oFFkeFF skrev:
AG, aspen, vp, sonoko m.fl har soppor som klarar av de kraven. Max 102 RON, 90 MON, sen lite andra krav på innehållet, de får inte vara för syresatta.
Det jag hängde upp mig på var "handelsbränsle". Jag tolkar det som nåt jag kan åka till macken o handla?
 
Går det o spä ut vanlig 95-96 oktanig bensin med toulen då?

Går det då att spä ut vanlig 95-98 oktanig bensin med toulen?.
Vilka är blandningsproportionerna då?.
Av ren nyfikenhet oxå vad händer om man slår högre oktanigt bränsle i en vanlig standard maskin?.
 
stavgren skrev:
Det jag hängde upp mig på var "handelsbränsle". Jag tolkar det som nåt jag kan åka till macken o handla?

Det betyder att vem som helst ska kunna åka och handla det i butik. Och det behöver ju inte vara en mack.

Edit: Det betyder att du inte hemma kan slå i andra ingredienser, vi tvåtaktare får ju slå i tvåtaktsolja förstås, men den sänker ju oktantalet istället, inte mycket, men lite.
 
R1 racer skrev:
Går det då att spä ut vanlig 95-98 oktanig bensin med toulen?.
Vilka är blandningsproportionerna då?.
Av ren nyfikenhet oxå vad händer om man slår högre oktanigt bränsle i en vanlig standard maskin?.
1) aceton o xylen o toulen tänkbara
2) vissa bränslen innehåller sånt; vet inte vilka o hur mycket i huvudet.
3) i princip inte ett sk-t. Ev skillnader är små. Bara att prova. Om motorn inte är 100 % optimerad o ställd för vanliga soppan så kan den kännas lite annorlunda m högoktanig; bättre el sämre. Vänd på steken: Om högoktanigt verkligen gjorde skillnad skulle alla köra på det. Glöm inte att 'den vanliga' soppan oxå varierar lite i egenskaper.
/u
 
Last edited:
Det här kanske verkar lite oseriöst med tanke på att detta är Racingforumet, men jag går nu i 3'an och hade tänkt göra ett projektarbete att trimma upp vår åkgräsklippare. :brynad

Finns det något riktigt grym brygd som man kan pytsa i för att få motorn att gå som ett as? Hur blir det om man pytsar i t.ex. enbart Xylen?
...och var kan man köpa ingredienserna i så fall?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top