Oktan booster eller racebensin 102 oktan?

R1 racer skrev:
Går det då att spä ut vanlig 95-98 oktanig bensin med toulen?.
Vilka är blandningsproportionerna då?.
Av ren nyfikenhet oxå vad händer om man slår högre oktanigt bränsle i en vanlig standard maskin?.

Den går inte bättre, snarare sämre. Anledningen till att ha högre oktantal är att man ska kunna ha högre kompression utan att motorn spikar (bensinen självantänder pga av trycket innan kolven har vänt).

SpeedAbuser skrev:
Det här kanske verkar lite oseriöst med tanke på att detta är Racingforumet, men jag går nu i 3'an och hade tänkt göra ett projektarbete att trimma upp vår åkgräsklippare. :brynad

Finns det något riktigt grym brygd som man kan pytsa i för att få motorn att gå som ett as? Hur blir det om man pytsar i t.ex. enbart Xylen?
...och var kan man köpa ingredienserna i så fall?

I med nitrometan och borra upp fuggen så blandningen blir fetare! Kan vara lite trixigt, men den kommer att gå bättre, om du gör rätt dvs.

PMR skrev:
I med nitrometan och borra upp fuggen så blandningen blir fetare! Kan vara lite trixigt, men den kommer att gå bättre, om du gör rätt dvs.

Det bästa med Nitrometan är att den kan ALDRIG gå FÖR fett. Det är bara att mata in mera Nitrometan ända tills du får en hydralisk låsning, dvs hela förbränningsutrymmet fyllt med flytande Nitrometan som då inte kan komprimeras - utan spränger kolvar och/eller topplock.

Men då har du nog ökat uteffekten med det tredubbla. Yeeehaaa!

andersbrink skrev:
Det bästa med Nitrometan är att den kan ALDRIG gå FÖR fett. Det är bara att mata in mera Nitrometan ända tills du får en hydralisk låsning, dvs hela förbränningsutrymmet fyllt med flytande Nitrometan som då inte kan komprimeras - utan spränger kolvar och/eller topplock.

Men då har du nog ökat uteffekten med det tredubbla. Yeeehaaa!

Visst är det ett trevligt bränsle :banana :banana
Ända negativa skulle väl vara priset

Hade tänkt skriva ner här vilka värden man ska ha på bensinen för att få lov att tävla med den i road racing enligt miljöklass1 eller svensk standard 155422.

Kunde varit bra för er som tänkt blanda egen, tillsätta ämnen i handelsbensin eller som tänkt köpa "racesoppa" men som är är osäkra på om den är godkänd.

Tyvär så har jag inte kunnat hitta uppgifterna utan att man får betala 219:- för det!

http://www.sis.se/DesktopDefault.aspx?tabName=@DocType_1&Doc_ID=29399

FIM Road Racing Technical Rules (part2) 63.01.2 (a) ser dock ut så här:
(Gäller för VM/EM. OBS! Svenska kan ha vissa andra gränsvärden?)

RON: min 95,0 - max 102,0 (ISO 5164)
MON: min 85,0 - max 90,0 (ISO 5163)
Oxygen: max 2,7% m/m (ASTM D 5622, ASTM D 4815 [1])
Nitrogen: max 0,2% m/m (ASTM D 4629)
Benzene: max 1,0% v/v (EN 238)
RVP: max 90kPa (EN 12)
Lead: max 0,013 g/l (EN 237 [2])
Density at 15¤c: min 720,0kg/m - max 780,0kg/m (ASTM D4052)
Oxidation stability: min 360 minutes (ASTM D525)
Existent gum: max 5,0mg/100ml (EN ISO 6246)
Sulphur: max 150 mg/kg (ASTM D 5453)
Copper corrision: C1 rating (ISO 2160)
E at 70¤c: min 15,0% v/v - max 50,0% v/v (ISO 3405)
E at 100¤c: min 46,0% v/v - max 71,0% v/v (ISO 3405)
E at 150¤c: min 75% v/v (ISO 3405)
Final boiling point: 215¤c (ISO 3405)
Residue: max 2,0% v/v (ISO 3405)
Appearance: Clear and bright (visual inspection)
Olefins: max 18,0% v/v (ASTM D 1319 [3])
Aromatics: 42,0% v/v (ASTM D 1319 [3])
Total Diolefins: max 1,0% m/m (GCMS/HPLC)

Last edited:
Numera kan bensinprov tas även efter ett kval! Alltså inte enbart efter ett race! Om besiktningsmännen inte kan ta ett 2liters prov efter kval/race så blir det resultatet struket/uteslutet! Se special reglemente för road racing: 3.1.12

andersbrink skrev:
465172 99% av alla oktanboosters är till för att sno dig på pengar. Det finns mig veterligen en enda (som säljs av nån Björk i Västerås) som tillför någonting - enligt specen så verkar det vara vanlig MTBE (men naturligtvis dyrare).

Kör du på gatan? 3 liter Xylen-M + 1 dl transmissionolja + 1 dl dieselolja till en 20 liters tank 98 oktan = 102 oktan _fungerande_ oktanbooster.

Fungerar ditt recept även på bilar med katalysator utan att ta skada?

Tackar på förhand

//DFMSWEDEN

...och ska man köra våldsamma mängder turbotryck i en bil eller hoj i dagens Sverige finns det ingen anledning till att inte köra med E85 à 7.50 per liter. Jämförelsevis kostar VP CSP 45 kronor per liter, likaså AGP's STD - dvs bränslen med snarlikt oktantal. Toulen och xylen är mer cancerogent än vanlig bensin.

SR-RR 3.1.12.3
" Inga tillsatser utom vatten och i den allmänna handeln förekommande smörjmedel får tillsättas bränslet. S.k "Octane-Boosters" är förbjudna."

Uppar den här tråden lite.

Jag håller på att bygga en big bore-maskin för banlek (licensträningar men inget tävlande då jag är gammal, snål och feg). Tolkar jag SVEMOs regler rätt om jag tror att jag får köra vad som helst i min maskin så länge som jag inte tänker tävlingsstarta?

Kittet jag har fingret på avtryckaren att köpa har ett grundkomp på 13.5 nånstans, med 102mm stora kolvar och pentroof-toppar. Ungefär hur högt oktantal måste jag köra för att kunna köra optimal tändning på den maskinen, samt hur mycket måste man backa av på tändningen ifall 98 eller 99-oktan macksoppa används? Jag vill verkligen slippa avnända Aspen och liknande dyra soppor då jag även ibland vill kunna slänga på regskylten och köra lite gata med maskinen.

Finns det något att vinna (och är det pålitligt så jag inte spikar sönder maskinen) på att köra 98-oktan ihop med oktan booster (inget toulene eller xylene, jag vill inte slabba med gift)?

Jag håller på att bygga en big bore-maskin för banlek (licensträningar men inget tävlande då jag är gammal, snål och feg). Tolkar jag SVEMOs regler rätt om jag tror att jag får köra vad som helst i min maskin så länge som jag inte tänker tävlingsstarta?
Reglerna borde gälla även på träningar sanktionerade av Svemo med vissa undantag som finns angivna i reglementet på svemo.se.

Maila dem och kolla innan du tömmer plånboken :tummenupp

Bränsletest är ju dock inget som förekommer så man kan köra på vilket rävgift man vill. För några år sedan var där 5 pers som bränsletestades i SM men det är enda gången jag minns. Skall du träna åk på vad du känner för...

13,5 borde du klara dig på macksoppa även om det är i gränslandet.

Det viktiga är inte 13.5:1 i kompressionsförhållande utan den dynamiska kompressionen. Dvs har du en 11:1 motor med väldigt bra gasflöde kan du få mer dynamiskt kompression än en snasig 13.5:1 motor). Kör du på 98 oktan kommer din motor förmodligen att spika runt varvtalet för maxvridet - väldigt svårt att höra - men märks när tillräckligt med kolvmaterial har spikats bort och du får hål i kolvarna. Vill du vara på den säkrare sidan, kör med max 12:1 luftkylt och 13.5:1 vattenkylt på Shells "98" oktan (som enligt specarna kan vara så lågt som 95 oktan om det vill sig illa).

Jag tror inte jag kan påverka tillverkaren att ge mig lägre komp, det skulle vara om jag pallar mellan mer cylinderfotspackning och då får mer squish på köpet - men det är väl negativt gällande spikning det med?

Maskinen är en vattenkyld Aprilia RSV1000R -05 med standardkammar. Jag borde alltså vara i gränslandet för "safe" på 98 eller iaf 99 oktan från macken då? Om jag nu inte kan få ner kompet, går det att sänka förtändningen en aning och på så sätt minska på tiden med högt förbränningstryck? Det blir ju dock lite svårt att höra när den här maskinen knackar då den lever runt så förbannat redan original..

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT