OK, snart sväljer jag tungan...

sporTlovEr skrev:
sen det bästa är nog försäkringen, i förhållande till prestanda så är försäkringen hur billig som helst, 2800 kr helår halvförsäkrat för mig som tog lappen förra året.

Var? Jag kollade nyss hos Trygg Hansa och de tar lite drygt femton papp för helförsäkring och nästan åtta papp för halv.

Övningskör på skola, ta körtkort med hyrd hoj!
Sen när du har körtkortet så kan du åka runt och testa olika hojar och känna dig för innan du bestämmer dig för vilken som du ska köpa.
Ingen här kan säga vilken hoj som känns bäst för dig :fakta

Ayn skrev:
Ni som tog kort för total 5k och liknande låga summor, hur mycket erfarenhet hade ni sen tidigare? Jag är i princip helt grön på allt vad tvåhjuliga motorfordon heter och inte tusan känns det som jag kommer vara färdig för uppkörning efter 5*80 minuter på trafikskolan :rolleyes:

Kört moppe och endel cross.. Köpte en hoj, övningskörde med farsan och tog 2 lektioner för att få lite anmärkningar innan uppkörningen

skoteridioten skrev:
Sen när du har körtkortet så kan du åka runt och testa olika hojar och känna dig för innan du bestämmer dig för vilken som du ska köpa.

Håller med!!!!!

En annan sak.. Bra cykel Bra försäkring = Speed Triple /23år-6700:-Hel/Hel.

Om jag får tipsa dig så rek. jag varmt en Honda CB 750. En mycket lättkörd hoj. Många skolor använder den vid lektioner och uppkörning.
När du väl tagit kortet och har lite kött på benen kan du sälja och köpa en R-hoj.
Själv kör jag en CBR 600 idag, en mycket trevlig och driftsäker hoj!

Lycka till! :)

skoteridioten skrev:

Kostar ju flis som fasen, bättre att köpa en billig cb750 eller liknande som han kan traggla med hemma, sen köra upp, sälja och köpa pärlan

Ayn skrev:
Var? Jag kollade nyss hos Trygg Hansa och de tar lite drygt femton papp för helförsäkring och nästan åtta papp för halv.

Även om du ringer till samma bolag och frågar på samma hoj får du inte samma försäkring, om ni inte är tvillingar, bor tillsammans och tog kortet samtidigt... Dom kollar ålder, var du bor, när du tog kortet, om du har fler försäkringar i samma bolag, om du byter hoj ofta, om du har kraschat osv osv!

Ayn skrev:
Det är inte särskilt mycket på en modern hoj, tycker jag iaf.
Det kostar att åka sånt här, så är det.

sporTlovEr skrev:
Har själv gått från offroad till Fzr 1000 och till RF 900, måste säga att en RF 900 är jäkligt bra kompromissmässigt, du har stadig aluram, bottenvrid och prestanda minst lika bra som (om inte bättre) som vilken sporthoj som helst bekväm på långtouring, samt att den är mycket snäll och förlåtande, tror den är perfekt som en nybörjarhoj dessutom och den är bekväm för riktig långskuff med, sen det bästa är nog försäkringen, i förhållande till prestanda så är försäkringen hur billig som helst, 2800 kr helår halvförsäkrat för mig som tog lappen förra året.

Jag har "hittat" rätt hoj i väntan till man får råd med Hayabusa el ZX12 R.
RF900 har stålram, den är dock byggd så den ska likna en aluram.
Inget ont med det mer än att hojen blev tyngre, men rät ska vara rätt.
Och det verkar var en vettig alroundhoj tycker jag, fler borde nöja sig med nåt sånt några år.

Murra skrev:
Övningsköra hela sommarn, värför? Jag började öva i början av april hade uppkörning 20:de april. Gick som en dans. =)
Har en R6:a 99:a jag hade inga problem att öva med den, hyrde dock en suzuki gsx 750 att köraupp med. Trafikförsäkring på mig 23år sthlm kostar 970kr/mån :P

Lycka till, vad det än blir.

Edit: SKinnställ stövlar och handskar köpte jag på www.harpersraceshop.co.uk

Edit 2: Öva krypkörning med R hoj kan va lite surt men det är inte omöjligt. Som jag sa tidigare så hyrde jag en suzuki gsx att köra upp med. Jag hyrde den dagen innan och övade konbanorna ett par timmar.

Tackar för alla bra svar, anledningen varför jag ska övningsköra hela sommarn är för att jag inte har brottom med kortet, visst vore det kul att ha det men som sagt, ingen brådis =) Har spanat en del på offroad cyklar också som te.x Lc4, xr 650.. Har en hel cross utrustning jag kan stjäla skydd ur där.. jaja, hur som haver så ordnar det sig.. Men som sagt, tack för alla svar.

jens_rock skrev:
Köp en hoj du kan lära dig köra på, träna konbanor och köra upp på, och inte minst, försäkra!
Alltså nåt CB750, Bandit 600 etc etc etc, där du sitter lite rakare upp, och ser alla bilister som gör tokfel hela tiden.

När du är klar med kortet och har vurpat första gången kan du köpa en R :tummenupp

Kör på körskola första tiden, så slipper du pröjsa kläder och hoj när du vurpar.

Räkna med 10-12 000 för utrustning.

Skinställ Spyke, 7500:-
Stövlar, 1200:-
Handskar, 600:-
Hjälm, 3500 :-
RYGGSKYDD 700:-
Solbrillor 300 :-

Opps vart visst 13800 :huvet

Fuska inte med kvaliteten på kläderna, du ångrar ihjäl dig.

Lycka till!

En liten korrigering här; stövlar 2500:- annars får han ett par taskiga customboots o det passar ju inte till ett spykeställ, Halvarson, Arlen ness Dainese mm

solbrillor MÅSTE man inte ha det första

Handskar "kevlarförstärkta knogar" 400:-

Hjälm: Laser, agv, shark, mm 2500:- Arai,Nolan, Shoei, kan man köpa sedan när man har bättre ställt

Ett bra ledat ryggskydd ligger nog på tusingen "dainese"

Sätt dig och dammsug Blocket och annonsdelen så hittar du säkert ett ok ställ av känt märke för en 4-5000.

Gör också mindre ont i själen att skrapa ett begagnat.

Anton_Ljunghusen skrev:
Kostar ju flis som fasen, bättre att köpa en billig cb750 eller liknande som han kan traggla med hemma, sen köra upp, sälja och köpa pärlan

Jag kommer lägga ut runt 3000 spänn på trafikskola + hyra av hoj vid uppkörning. Känns både billigare samt mindre drygt än att skaffa en "skrothoj" som man sen ska bli av med osv...

Och nej, så mkt erfarenhet har jag inte sen tidigare. Har suttit på en lånad cross i en skog kanske 2 timmar sammanlagt.

skoteridioten skrev:
Jag kommer lägga ut runt 3000 spänn på trafikskola + hyra av hoj vid uppkörning. Känns både billigare samt mindre drygt än att skaffa en "skrothoj" som man sen ska bli av med osv...

Och nej, så mkt erfarenhet har jag inte sen tidigare. Har suttit på en lånad cross i en skog kanske 2 timmar sammanlagt.
"Kommer att lägga"? Hur vet du de? Du måste ju lära dig dom nya banorna och allt vad det nu är, hur kan du veta hur lång tid det kommer att ta?

HanneZ skrev:
"Kommer att lägga"? Hur vet du de? Du måste ju lära dig dom nya banorna och allt vad det nu är, hur kan du veta hur lång tid det kommer att ta?

vem har sagt att han skall kunna allt till uppkörningen? man tar ett par lektioner, sen får det bära eller brista. :rolleyes:

fast så gjorde ju inte jag för jag ville ha en bra utbildning och då fick det bli lite fler lektioner för min del. sen var det ju så jävla skönt att klara på första uppkörningen.
mitt tips är att spara på teorin, den kan man plugga hemma, och lägga pengarna på körlektioner. men sen är det ju alltid skönt att kunna träna in nåt på sin egen hoj som känns svårt. dock går det betydligt snabbare med lärare för han ser exakt vad du gör för fel och hjälper dig tillrätta.

Murra skrev:
Värför ta körlektioner om man har möjlighet att övningsköra själv? Då kan man ju lägga ner de pengarna du "sparar" på hojen istället. =)

Tja... för att statistiken säger att av de som kört med körskola så klarar sig de flesta på första försöket. Bland privatister är det klart sämre %.

Seriöst, en körskola lär dig de moment som inspektörerna vill se och hur de vill se dessa genomförda. De har hojar som det är enkelt att göra detta med. Det gör att man, om man ligger i, kan klarar ett körkort på ca 6-8 veckor eller som jag på 4. Sedan köper man vafan man vill eftersom man har fått rätten att övningköra utan handledare av Vägverket. :D

Lime skrev:
Tja... för att statistiken säger att av de som kört med körskola så klarar sig de flesta på första försöket. Bland privatister är det klart sämre %.

Seriöst, en körskola lär dig de moment som inspektörerna vill se och hur de vill se dessa genomförda. De har hojar som det är enkelt att göra detta med. Det gör att man, om man ligger i, kan klarar ett körkort på ca 6-8 veckor eller som jag på 4. Sedan köper man vafan man vill eftersom man har fått rätten att övningköra utan handledare av Vägverket. :D
Jo, men sen kollas privatisterna bra mycket hårdare. Jag trodde det va bluff o båg men efter min egna uppkörning insåg jag att det va sant.

norda skrev:
Tackar för alla bra svar, anledningen varför jag ska övningsköra hela sommarn är för att jag inte har brottom med kortet, visst vore det kul att ha det men som sagt, ingen brådis =) Har spanat en del på offroad cyklar också som te.x Lc4, xr 650.. Har en hel cross utrustning jag kan stjäla skydd ur där.. jaja, hur som haver så ordnar det sig.. Men som sagt, tack för alla svar.

Tänk på att om du skall köra upp med egen hoj så måste den vara på mer än 700 cc.

www.vv.se skrev:
För behörighet A:
Motorns slagvolym får inte understiga 700 cm3.
Motorns effekt får inte understiga 35 kW.

HanneZ skrev:
Jo, men sen kollas privatisterna bra mycket hårdare. Jag trodde det va bluff o båg men efter min egna uppkörning insåg jag att det va sant.

Det stämmer. Ofta så vet inspektörerna att om det kommer en person från körskola J så ska de vara så duktiga att de kan klara provet. Körskolorna är väldigt tveksamma till att släppa upp en elev och köra upp om de inte tror att de klarar det. Körskolorna har inte så jäkla många extra tider att leka med...

Jag fick t.ex. skjuta upp min uppkörning i 6 dagar för att jag inte riktigt fick till slalombanan.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park