OK, snart sväljer jag tungan...

norda

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
2005, KTM 640 SM
Detta bidrar till gråa hår.. Ska köpa min första mc nu, tänker övningsköra järnet i sommar och skriva i vinter köra upp nästa vår... Men första hojjen, vad skall man köpa? Det jag verkligen ha är ju en R hojj, men vilken av cbr,gsxr,r6,yzf och c&o ska man välja? Vilken funkar som hyffsad nybörjar hoj, är fullt förstående att dom inte kanske är lika lätt körd som en Lc4.

Prisklass: 4-50 000:-
Försäkring på dessa cyklar, vet att det kan bli blodigt.
Peter in en extra fråga när jag liks är igång, hyffsad skyddsutrustning: Skinnställ, skor, hjälm. Vettig prisklass, vart vänder jag mig?

Ni som känner för att dissa och så vidare, gör gärna det.. Om ni känner att ni orkar med att skriva :yoparty
Jaja, tillbaka till jobbet.. Ser fram emot svar.
Tack tack

Last edited:
norda skrev:
Detta bidrar till gråa hår.. Ska köpa min första mc nu, tänker övningsköra järnet i sommar och skriva i vinter köra upp nästa vår... Men första hojjen, vad skall man köpa? Det jag verkligen ha är ju en R hojj, men vilken av cbr,gsxr,r6,yzf och c&o ska man välja? Vilken funkar som hyffsad nybörjar hoj, är fullt förstående att dom inte kanske är lika lätt körd som en Lc4.

Peter in en extra fråga när jag liks är igång, hyffsad skyddsutrustning: Skinnställ, skor, hjälm. Vettig prisklass, vart vänder jag mig?

Ni som känner för att dissa och så vidare, gör gärna det.. Om ni känner att ni orkar med att skriva :yoparty
Tack tack

Övningsköra hela sommarn, värför? Jag började öva i början av april hade uppkörning 20:de april. Gick som en dans. =)
Har en R6:a 99:a jag hade inga problem att öva med den, hyrde dock en suzuki gsx 750 att köraupp med. Trafikförsäkring på mig 23år sthlm kostar 970kr/mån :P

Lycka till, vad det än blir.

Edit: SKinnställ stövlar och handskar köpte jag på www.harpersraceshop.co.uk

Edit 2: Öva krypkörning med R hoj kan va lite surt men det är inte omöjligt. Som jag sa tidigare så hyrde jag en suzuki gsx att köra upp med. Jag hyrde den dagen innan och övade konbanorna ett par timmar.

Last edited:
du kommer att hata din r-hoj när du övningskör o när du tränar manöverbana.
dels har du dålig uppsikt över trafiken, dels lär du få ont i handlederna eftersom du förmodligen kommer att köra i laglig hastighet, dels har du mkt sämre balans när du ligger över tanken vid låg fart, men framförallt kommer du att gråta när du lägger den på sidan under manöverträningen.
köp en billig hoj som du sitter upprätt på och ha som övningshoj. om du tappar den så gör det inte så mkt för det är ju inte din ögonsten.
lägg pengarna på bra utrustning istället.

Du kommer att bli överhopad av folk som vill bränna dig på bål för att du skenförsäkrar, vilket hatas.
Jag tror det är listigare att köpa en rolig och lätthanterad hoj som du dessutom har råd att äga själv. Tex en nyare Honda CB750, mycket rolig hoj, eller en Kawazaki ZR7 eller 1. Då kan du hänga med många sporthojar på krokiga vägar, om du bara lär dig köra!

-dB_mike skrev:
du kommer att hata din r-hoj när du övningskör o när du tränar manöverbana.
dels har du dålig uppsikt över trafiken, dels lär du få ont i handlederna eftersom du förmodligen kommer att köra i laglig hastighet, dels har du mkt sämre balans när du ligger över tanken vid låg fart, men framförallt kommer du att gråta när du lägger den på sidan under manöverträningen.
köp en billig hoj som du sitter upprätt på och ha som övningshoj. om du tappar den så gör det inte så mkt för det är ju inte din ögonsten.
lägg pengarna på bra utrustning istället.

Been there, done that. Och då har jag bara en FWS. Men jag lovar, efter två dagars jävla helvetes skrikande och gormande och klagande är man inte så glad på sin älskling... Men desto lyckligare blir man när man får tassarna på en hoj som faktiskt GÅR att köra konbanor med! :hihi

Varför ska du köpa hoj innan du har körkort? Lägg istället pengarna på körlektioner, du kan ju låna hoj på körskolan. Sen när du har kortet kan du ju köpa hoj.

Har man bara lite vana från bil/moppe/cross så ska det inte behövas så många lektioner.

ola_sandin skrev:
Varför ska du köpa hoj innan du har körkort? Lägg istället pengarna på körlektioner, du kan ju låna hoj på körskolan. Sen när du har kortet kan du ju köpa hoj.

Har man bara lite vana från bil/moppe/cross så ska det inte behövas så många lektioner.
Där måste jag säga tvärtemot. Köp en hoj och slipp ta så många lektioner. Att öva krypkörning på en modern sporthoj är ganska påfrestande.

ola_sandin skrev:

Värför ta körlektioner om man har möjlighet att övningsköra själv? Då kan man ju lägga ner de pengarna du "sparar" på hojen istället. =)

norda skrev:
Detta bidrar till gråa hår.. Ska köpa min första mc nu, tänker övningsköra järnet i sommar och skriva i vinter köra upp nästa vår...

Köp en hoj du kan lära dig köra på, träna konbanor och köra upp på, och inte minst, försäkra!
Alltså nåt CB750, Bandit 600 etc etc etc, där du sitter lite rakare upp, och ser alla bilister som gör tokfel hela tiden.

När du är klar med kortet och har vurpat första gången kan du köpa en R :tummenupp

Kör på körskola första tiden, så slipper du pröjsa kläder och hoj när du vurpar.

Räkna med 10-12 000 för utrustning.

Skinställ Spyke, 7500:-
Stövlar, 1200:-
Handskar, 600:-
Hjälm, 3500 :-
RYGGSKYDD 700:-
Solbrillor 300 :-

Opps vart visst 13800 :huvet

Fuska inte med kvaliteten på kläderna, du ångrar ihjäl dig.

Lycka till!

Murra skrev:
Värför ta körlektioner om man har möjlighet att övningsköra själv? Då kan man ju lägga ner de pengarna du "sparar" på hojen istället. =)

Mitt kk kostade 5500kr utan att skaffa hoj att öva på. Tror inte det hade blivit billigare att köpa egen att öva på. Tjejen gjorde likadant och fick också ett billigt kort (fast hon fick iof köra lite med min) Dessutom får man experthjälp på körskolan och man lär sig rätt. Skulle man råka vurpa med körskolehojen så är det ju skitsamma.
Man vill ju inte slita på sin ögonsten i konbanan.

Last edited:
jens_rock skrev:

Tyvärr är det ganska lågt räknat vad det normalt sett brukar kosta att köpa komplett skyddsutrustning till r-hoj... :död

Bättre satsa pengar på dessa saker än en fräsigare hoj.

Last edited:
...eller leta ihjäl dig efter ett fräsht begagnad skinnställ, stövlar, ryggskydd, handskar och hela kitten sen en ny fräsh hjälm på det, behöver inte hamna på mer än 7000kr

Mitt kort gick på 3000kr och utrustningen 6700kr

jens_rock skrev:
Köp en hoj du kan lära dig köra på, träna konbanor och köra upp på, och inte minst, försäkra!
Alltså nåt CB750, Bandit 600 etc etc etc, där du sitter lite rakare upp, och ser alla bilister som gör tokfel hela tiden.

När du är klar med kortet och har vurpat första gången kan du köpa en R :tummenupp

Kör på körskola första tiden, så slipper du pröjsa kläder och hoj när du vurpar.

Räkna med 10-12 000 för utrustning.

Skinställ Spyke, 7500:-
Stövlar, 1200:-
Handskar, 600:-
Hjälm, 3500 :-
RYGGSKYDD 700:-
Solbrillor 300 :-

Fuska inte med kvaliteten på kläderna, du ångrar ihjäl dig.

Lycka till!

Oj, det var VÄLDIGT lågt räknat. :skrämd
Jag har betalat

skinnställ (beg, men i princip oanvänt) 6000:-
stövlar 1895:-
hjälm 3600:-
ryggskydd 500:-
handskar 500:-

+ allvädersstället för några tusen... Men i alla fall 12 495:- för skyddsutrustning, och då har jag fått jävligt bra priser på det jag har köpt.... :skrämd Eyuw, det här är ju otäckt bara att tänka på. :död Jag går och ringer lite istället. :näsblod

Jag köpte en hoj istället för att köra på trafikskola. Man tjänar ju på det iom att man kan köra när man vill, men å andra sidan, isf ska du ju köpa en du inte är så rädd om och kan köra upp på... Det gjorde inte jag. :huvet

Last edited:
KK gick på 1250 egen hoj! O visst det e jobbigt o öva på en sporthoj!
Men det blir jävligt enkelt när man får en "uppkörnings hoj".

Kläder vill jag inte tänka på...
Ställ 7000
Allväders 3000
Hjälmar 5-6000
Skor 2000
Ryggskydd 1200
Handskar 2000

Går precis i samma funderingar, hade min första lektion i fredags och lutar nu lite åt att skaffa hoj innan jag fixat kortet. Fick krypköra det första jag gjorde, och det stod klart direkt - det här måste nötas och nötas igen innan det sitter så att man kan känna sig någorlunda lugn på uppkörningen.

Ni som tog kort för total 5k och liknande låga summor, hur mycket erfarenhet hade ni sen tidigare? Jag är i princip helt grön på allt vad tvåhjuliga motorfordon heter och inte tusan känns det som jag kommer vara färdig för uppkörning efter 5*80 minuter på trafikskolan :rolleyes:

norda skrev:

Tack tack

Har själv gått från offroad till Fzr 1000 och till RF 900, måste säga att en RF 900 är jäkligt bra kompromissmässigt, du har stadig aluram, bottenvrid och prestanda minst lika bra som (om inte bättre) som vilken sporthoj som helst bekväm på långtouring, samt att den är mycket snäll och förlåtande, tror den är perfekt som en nybörjarhoj dessutom och den är bekväm för riktig långskuff med, sen det bästa är nog försäkringen, i förhållande till prestanda så är försäkringen hur billig som helst, 2800 kr helår halvförsäkrat för mig som tog lappen förra året.

Jag har "hittat" rätt hoj i väntan till man får råd med Hayabusa el ZX12 R.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park