Ok, slutsnackat om vad man ska ha för hoj...

• Thread starter Thread starter IronMike
  • Start date Start date
Jag känner precis som du mike, den är en dröm att köra, bästa hoj jag kört EVER!

hade jag haft kosing så hade jag smällt till på en!

1098S is the shit!

Jag testade en 1098s med helsystem när duccecirkusen var i sta'n... Vilken jävla upplevelse! 2 grader och regn, men det spelade ingen roll! Har aldrig haft så kul på hjul. Dessutom var den oförskämt bekväm att köra jämfört med tex nya CBR600RR som gjorde att mina underarmar värkte efter tre minuter. Att den se'n reste upp framhjulet på ett härligt sätt utan tvekan på gaspådrag sålde mig (vägde cirka 110 kilo vid tillfället och lutade framåt). VILL HA!
Nästa år ska jag försöka hitta mig en fin ST4S, de ligger iaf rimligt i pris.

Ta en närmre titt nästa gång, kolla in detaljarbetet, ex bromsok och fäljar. Jämför sedan. det finns nog allt en anledning till att det skiljer i pris...
Som att jämföra Lidl med en delikatessbutik.
Den internationella frasen för det där är "bullshit". Jämför en 1098 med en R1 eller en 1098S med en R1 SP (den finns iofs inte längre, men förra året) och försök hitta några sådana skillnader. Lycka till.

Den internationella frasen för det där är "bullshit". Jämför en 1098 med en R1 eller en 1098S med en R1 SP (den finns iofs inte längre, men förra året) och försök hitta några sådana skillnader. Lycka till.

Bromsarna skiljer i alla fall till det bättre för Duccen. Duccen har Brembos monoblock-ok fram och det är väl bara MV Agusta som också använder dessa hittills.

Ironmike är en av dom snabbaste och säkraste förarna i vårat avlånga land.

Ser framför mig när han rundar Jimmy Lindström på yttern i karusellen på anderstorp.

Tycker också 1098:an är en duktigt fin hoj och är också lite småsugen på en sådan. Är dock fullt medveten att det skulle innebära en nerköp i prestanda om jämfört mot R1-07:an som jag har idag, masterbikes grundliga och objektiva tester visar ganska klart att Duccen inte är av den prestanda fantom som vissa tycks tro.

MEN som andra tidigare sagt kan majoriteten av oss inte ens utnyttja 75% av hojens kapacitet och då spelar det mindre roll att Duccen kommer till korta. Den är makalöst fin och har mer själ än alla andra dussinhojar. Kanske blir det en sådan senare, men definitivt inte för att få bättre prestanda. R1:an med flera kör snabbare både rakt fram och då det svänger.

/D.

Testade en 1098 idag och kan bara hålla med att den är underbart vacker:yoparty Lite svårt att få en känsla för en hur en twin skall köras efter bara ca 15min på allmän väg. Började med att träffa varvstoppet både i 1án och 2án innan jag fattat riktigt vad jag gränslat. Programerade om hjärnan och försökte få in känslan för hur man kör en sån maskin, men den verkade inte infinna sig. Chassie och bromsar är superbt, men motorn:va bara att inse att efter ca 7000mil sitter jag nog fast i radfyreträsket. Grovt förenklat upplevde jag det som att den var som min Gixxer till 10000rpm, men där fortsätter min K6á att bli riktigt sjukt rolig ytterligare 4000rpm, medans det tar slut på Duccen.:yoparty Jag väljer hoj efter hur den känns mellan bena, inte efter hur den känns när jag står och tittar på den, så jag behåller nog min själlösa Japanska radfyra alla dagar i veckan.:tungan '

Last edited:
Fast den kom bara på femte plats av fem möjliga i bikes test av de ledande literhojarna......men de e klart den är fin.

Jomen vad skrev de om körglädjen? Jag tror att det är den som IronMike trillat dit på...

Jag har också tänkt prova en nån gång, men det är kanske bäst att låta bli. :)

får inte ihop detta med ditt inlägg... bestäm dej, rad4 eller twin!
:pannkyss

de där stog ju innan jag testat 1098s, ja ska sälja mig själv för att plocka ut en sån...

Fan dom e riktigt fina duccarna,välkommen tillbax i matchen när du köpt en sådan ironmike:tummenupp :tummenupp

ja dom är i mina ögon första potenta twin-hojjarna som även går rakt fram, millen går att svänga med...men touringkisset jag har nu är ett skämt i jämförelse :gråta

Hehe!
Han kanske skulle lära Lindström att ställa in cykeln så han kan göra BOMBVARV med! :D :D :D :D

jag har blivit förnedrad på gata av honom, eller om det var hans polare som lånat hans gathoj, nyköping 2006 och kvarsebovägen.. jag och mina homeboys hade kört vilse, tankade vid en mack, visste inte hur vi skulle köra för att hitta vägen vi skulle till - då dyker han upp, gammeltacka (tänker jag, han ska få äta bajs sen..) jaja, frågar om vägen, vi åker lagligt till rätt avfart, sen förklarar han hur vägen ser ut mm, å efter en bit ska man hålla höger. *ok fine...* dags för gamlingen å äta bajs - tji fick jag :3freak jag gick ut med 100% för att sedan öka, men jag har aldrig någosin blivit så förnedrad, och han stannade upp då och då för att låta mig få lite häng, för att sedan förnedra mig igen. Framme vid t-korset, efter att han förnedra mig en gång till, så låg han på hojjen på rygg, rökte en cigg som han nästan rökt klart, men jag fick komplimanger för att jag ändå hållit "hyffsat tempo" :3freak

--

men sammanfattning: vem bryr sig? är hela livet en tävling? jag tycker att det handlar om att ha kul, köra fort är kul, men någon kommer alltid köra fortare. inte nödvändigtvis nägon bättre förare, utan kanske rentav en rookie utan riskbedömning, fine. vem bryr sig? eller nybörjare som kör över sin egen förmåga, och som man släpper förbi på bogan för att man bara är ute och slö-åker, när man kommer fram dyker någon testosteronfylld mupp upp å vrålar *haha du hade svårt att hänga med där va?!* - ehm ok... :va

Last edited:
Asså hade nu någon annan startat denna tråd så hade det som vanligt blivit en ducce mot SH tråd....

Kul att så många funnit intresse för duccati...

Och vem vet om fler köper så kanske den tappar sin exklusivitet sin själv mm

jag ska sakffa en 1198 när jag e klar med min utbildning :) om den e ute då

Öh..kör inte Ducati med L-twin? :confused:

Tycker det pratas väl mycket V-twin i samma andetag som Ducati här...

Öh..kör inte Ducati med L-twin? :confused:

Tycker det pratas väl mycket V-twin i samma andetag som Ducati här...

L-Twin? Oberoende på hur många grader en 1098 har mellan cylindrarna så är
det ju v-twin.

---> wikipedia
V-Twin or L-Twin

Generally, any two-cylinder motorcycle engine with its two cylinders at an equidistant opposite angles from the center rotation of the crankshaft is referred to as a V-twin. The Ducati V-twin is unique in that it is a 90 degree "V" leading many to refer to it as an "L-Twin" engine instead. Either usage is correct since a "V-twin" engine is not designated by a specific angle.

CBR1000 är en underbar hoj att köra, trött som fan men vilket chassie. duccen fick smisk av alla jappsar såg Jag, både i effekt och hanterbarhet. Snack om att den har "själ" och att jappsar bara är något man åker på har Jag svårt för. Jag KÖR min surgixer, den motorn är helt otrolig! Sviker aldrig. Sen sitter man som skit på gixxern men man står ju när man hjular så vad gör det?

R1-01 (du har en så´n va) Är en kannonhoj! Jag hade den från ny till 2.900 mil. Den är iof livsfarlig att åka kurvor med, man är på väg av hela tiden.

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra