Ok, du har kört hoj jättelänge....

  • Thread starter Thread starter sportbike
  • Start date Start date
Äpplen & päron

Går man en kurs så får man vara beredd på att få kritik, man går ju kursen för att lära sig något, inte för att man redan kan allt.

Kör man på vanliga bandagar så kan man dock inte förvänta sig att man är på kurs, dock brukar dom flesta som frågar om hjälp få tips.

Att vara snabbast på bana eller kung av bulten betyder inte att man är lämpad som instruktör.

Nyckeln till framgång är att som instrukör vara väldigt ödmjuk och bjuda på sig själv, deltagarna är våra kunder och utan dom så blir det inget köra alls.
 
Föreställ dig att du själv kör 9or och nån som kör 17-tider säjer att du kör fel. Lite så jag uppfattar debatten i när keith codes bibel dras fram.
Som Klubban skriver så behöver man inte vara snabbast för att kunna lära ut. Det räcker att man har teoretiska kunskaper + att man kan se på folk vad de gör för "fel"
Kan lika gärna vara så att den som kör 1.09 skulle kunna bli lite snabbare om personen tog åt sig tips om t ex sittställning mm eller så är personen så van med att sitta som den gör att den skulle sabba sin körning genom att försöka ändra sittställningen.

Dock är det så att SMC håller inte på med raceträning utan trafikövning, det är en bra början för de flesta, ett bra sätt att lära sig gaskontroll, blick mm men när man kommer upp i fart och vill bli rejssnabb så är inte SMC rätt ställe, då är det nog mer rena banträffar + rr-träningar som gäller, jag har t ex extremt svårt att öka farten utan att ha någon framför som är lite snabbare än jag.
 
Last edited:
Jag har varit med på några kurser, men är väll istort sett självlärd (tyvärr). Däremot är en del av mina närmare vänner instruktörer och de kommer ibland med kommentarer..
Roligaste hittils är "Du kör j*vligt fort även fast du sitter så fel".. Varpå jag frågade vad jag gör fel.

Hur man hanterar kritik har ju mest att göra med den egna inställningen. Den som tror att man är fullärd kommer att stänga av och således stagnera i ytvecklingen. Den som väljer att lyssna aktivt och försöka förstå kommer utvecklas.

Men som alltid oavsett vilken information man kommer över, verbal eller nedskriven, så gäller det att vara källkritisk.

Jag fick kommentarer på körstil av en förare som ligger på stadiga 1.09 på Gelleråsen.. Det är lite svårt att säga "Nej, jag vill inte lyssna på det" när man själv har grova problem med att komma under 1.17. Däremot kan jag nog hålla med om att det finns olika stilar och beteenden från olika individer...

En av problemen tycker jag ibland är att folk inte säger till när de inte trivs med sin lärare. Man måste våga gå fram och säga att ifrån och begära en annan lärare om man inte är nöjd. Har man betalt dyra pengar för en kurs så skulle jag förvänta mig duktiga och pedagogiska lärare som inte bara kan tekniken, uatn även kan förklara på ett för mig vettigt sätt.
Ja, men körställningen behöver väl ändå inte nödvändigtvis ha så himla mycket att göra med hur snabb du är.
SMC förespråkar körställning som skapar marginaler om det släpper.
 
Jag gillar smc's upplägg, tycker det är en bra start på bankarriären. Jag är absolut ingen raket och det är kanske därför det passar mig.

Det enda jag varit besviken på är nivå 4'a där man ska få mer personlig coaching och dessutom betalar extra ( nu senast 1800kr/dag, vilket är ganska svettigt). Fick i princip ingen uppmärksamhet alls, vilket jag kanske borde ha påkallat själv men inte tycker att jag ska behöva.

Har alla som fäller syrliga kommentarer verkligen kört en SMC-kurs på stor bana?
 
Det enda jag varit besviken på är nivå 4'a där man ska få mer personlig coaching och dessutom betalar extra ( nu senast 1800kr/dag, vilket är ganska svettigt).
:va Mina Steg 4 utbildningar har inte kostat extra. Å andra sidan har jag ingått i en vanlig grupp med blandat Steg 3 och Steg 4.
 
Ezzo gjorde en tråd för några dagar sen om en utbildning som inte krävde steg 1-4, eller rättare sagt som är till för folk som anser sig kanske inte behöva steg 1, 2 eller 3.

Det kan vara nåt som passar många här.
 
Min käre GP, en del av detta är redan sagt av andra men allt snack om "bibel", guben Code och maktfullkomliga instruktörer - är det då verkligen så illa enligt Dina erfarenheter? Några reflektioner jag gjort både under min tid som deltagare och instruktör är att:

1. SMC sätter trafiksäkerhet i första rummet, dels genom färdighetsträning men även genom att diskutera riskbeteende.
2. Deltagarna uppmanas att genomföra övningarna och träna dessa så att man har de verktygen i sin erfarenhetsbank. Om de sedan väljer att tillämpa dessa i sin fortsatta mc- karriär är upp till deltagarna själva.
3. Tider är inget som ö h t diskuteras vid kurser och saknar egentligen betydelse för färdighetsträningen. Varför anmäler jag mig till en kurs om inte för att få verktyg och synpunkter för att på egen hand utvärdera och utveckla min körning ytterligare? Vill jag fortsätta precis som förut, bara liiite snabbare måste en bra rygg på en RR-träning vara bra mycket billigare och bättre?
4. Kurserna genomförs med viss reduktion av tempo, dels för att det ger föraren möjlighet till eftertanke och reflektion över övningarna men också för att FB håller ett intresserat öga på vurpstatistiken. Därför håller instruktörerna ett vakande öga på tempot, både för att inlärningen ska fungera men också för att så gott det går undvika onödiga skador på deltagare och maskiner.

SMC är till för sina medlemmar, finansieras av sina medlemmar och vi instruktörer är medlemmar som av eget intresse och på frivillig väg försöker dra vårt lilla strå till stacken. De flesta instruktörer jag träffat delar den inställningen och försöker agera i enlighet med den. Jag lever därför fortfarande i tron att de flesta deltagare upplever detta när man deltar i en storbanekurs...

Föreställ dig att du själv kör 9or och nån som kör 17-tider säjer att du kör fel. Lite så jag uppfattar debatten i när keith codes bibel dras fram.
 
För att ge ett som jag tycker bra exempel. Detta var innan SMCs utbildningar kom in i bilden, och innan jag "kunde" köra hoj, även om jag var hyffsat "snabb".
Genom att titta på andra kom jag på att jag satt för långt fram i sadeln när jag körde, troligen för att jag tyckte det var bekvämt och fungerade bra. Men tänkte att det finns säkert en orsak till varför andra sitter längre bak och provade därmed själv under ett pass. Det passet är nog ett av de sämsta pass jag någonsin kört, det vinglade, bromsningarna fungerade inte, jag höll på att falla in i, eller missa kurvor. Enkelt körningen fungerade skit, och jag flyttade fram igen.
Men som sagt, andra sitter ju långt bak, och det ger ju bättre viktfördelning på hojen. Så jag tog ut det på vägen istället, började så smått och testa vad som passade mig och vad som kändes smidigt, efter ett antal timmar kom jag fram till den modell jag använder idag, där jag inte sitter tryckt mot tanken utan en bra bit bak på sadeln.

Vad har detta med första inlägget att göra? Jo, har man lärt sig fel från början är det mycket svårt att lära sig "rätt", det kan helt enkelt kännas fel. Om man lägger till en person, det kan vara ens bästa hojpolare som utrycker sig riktigt klantigt, är det närapå omöjligt att ta in och bearbeta.

Med andra ord, det finns så många saker att lära sig inom hojåkning och det är tragiskt att välja bort den möjligheten för att 1, 2, 10 eller ännu fler utrycker sig klumpigt.
I trådstartarens och andra fall skulle jag som någon tidigare nämnt fråga om det går att byta grupp. Behöver inte ens ge någon orsak, bara att du känner att det inte fungerar.

/W
 
Last edited:
Tror även det är skillnad på regioner. SMC skåne tycker jag, med ett flertal kurser i bagaget, har instruktörer över genomsnittet.

Från TS region har jag olyckligtvis hör flertal negativ feedback

SMC tycker jag, borde inse att det finns Kraftiga regionala skillnader på kompetens!

/ En reflektion

Jag har liknande upplevelser angående dem regionala skillnaderna. Jag har kört både go-cart- och storbana med instruktörer från SMC Blekinge, SMC Väst, SMC Riks och SMC Skåne. Utan tvekan kan jag lyckligtvis, eftersom jag bor i Skåneland för tillfället, säga att SMC SKåne haft dem bästa instruktörerna. Lyckligtvis har jag haft bra instruktörer från dem andra distrikten också men inte i riktigt samma mängd, i nominella termer.

SMC-kurserna är betydligt trevligare klimat att börja åka bana i, än något annat i alla fall, rekommenderas starkt. :fakta

Håller med dig fullständigt här. Jag försöker rekommendera alla som vill börja köra bana att gör det med SMC först. Sen kommer dem till vanliga bandagar med t.ex. SSEMSE.

Äpplen & päron

Går man en kurs så får man vara beredd på att få kritik, man går ju kursen för att lära sig något, inte för att man redan kan allt.

Kör man på vanliga bandagar så kan man dock inte förvänta sig att man är på kurs, dock brukar dom flesta som frågar om hjälp få tips.

Att vara snabbast på bana eller kung av bulten betyder inte att man är lämpad som instruktör.

Nyckeln till framgång är att som instrukör vara väldigt ödmjuk och bjuda på sig själv, deltagarna är våra kunder och utan dom så blir det inget köra alls.

Ska du köra/vara instruktör på söndag!? Om ja, vilken grupp?
 
Det är inte så att ni skåningar tycker skånska instruktörer är bäst för att dom är dom enda instruktörerna som faktiskt förstår vad ni säger? ;)
 
Det är inte så att ni skåningar tycker skånska instruktörer är bäst för att dom är dom enda instruktörerna som faktiskt förstår vad ni säger? ;)

Nu råkar det vara så att det inte riktigt är fallet. Jag har faktiskt lite problem att förstå dem. Kommer själv från det riktiga Sverige som det heter. Här nere kallar dem det Norrland. På geografilektionen kallar dem det Dalarna.
Så, nej.

OT jag ska inte vara destruktör på söndag.

Sicken tur! :arsele
 
Nu var det ju faktiskt så att detta hänt en bekant, men inte nyligen utan för ett par år sedan.
Blev bara påmind om det häromdagen när jag fick höra ungefär samma uttalande av en annan bekant (vi kan kalla honom Ezzo, om vi vill) :)
Frågan är då, var denna tråd till nån nytta, behövdes ämnet vädras ur, eller var den bara provokativ och oförskämd?
Jag får ibland frågan, hur gör man när man svänger, hur planerar du inför en kurva etc, det är jag helt kass att svara på, jag kan nog aldrig bli instruktör, men jag tar gärna till mig tips och trix för att få ut mer av min hojåkning.
OM man inte pekar med hela handen och sitter på nån slags piedestal bara för att man har en väst.
Feedback, tack.
 
Nu var det ju faktiskt så att detta hänt en bekant, men inte nyligen utan för ett par år sedan.
Blev bara påmind om det häromdagen när jag fick höra ungefär samma uttalande av en annan bekant (vi kan kalla honom Ezzo, om vi vill) :)
Frågan är då, var denna tråd till nån nytta, behövdes ämnet vädras ur, eller var den bara provokativ och oförskämd?
Jag får ibland frågan, hur gör man när man svänger, hur planerar du inför en kurva etc, det är jag helt kass att svara på, jag kan nog aldrig bli instruktör, men jag tar gärna till mig tips och trix för att få ut mer av min hojåkning.
OM man inte pekar med hela handen och sitter på nån slags piedestal bara för att man har en väst.
Feedback, tack.

Alla människor man möter är inte perfekta, alla har sina fel och brister.
En provokativ oxch oförskämd lärare ser jag som ett sätt att försöka hävda sig, dvs han är osäker i sig själv när han "måste" va otrevlig mot andra. Det är inget naturligt stadium att va otrevlig, inte i min värld iallafall.

Men förutom det, så borde din vän kanske se det för vad det är, och inte enbart se idioten som gav honom budskapet?

Om han tar sin egen åkning, tar till sig vad instruktörerna säger och kanske skiter i det han tycker låter uppåt väggarna, så kommer han troligen bli en bättre förare.

Kan man inte ta (konstruktiv) kritiv, även om det framförs på fel sätt, så kanske man inte ska va på vägen överhuvudtaget?
 
Last edited:
Kan man inte ta (konstruktiv) kritiv, även om det framförs på fel sätt, så kanske man inte ska va på vägen överhuvudtaget?
Har instruktören tråkig attityd så kan jag förstå att det kan vara svårt att se bortom den.

Plus att dagen blir i allmänhet sur istf sweet :(

Om man inte byter instruktör förstås, vilket egentligen borde vara det första man tar sig för i ett sådant läge. Ingen förtjänar att bli kallad för dum om man verkligen inte går in för det ;)
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top