Ok, du har kört hoj jättelänge....

• Thread starter Thread starter sportbike
  • Start date Start date
Antar också att du har träffat de flesta av SMCs instruktörer ;)

Jag har träffat en hel del SMC instruktörer och visst det finns ett fåtal bra, men alldeles för många som JAG inte tycker är bra, du kanske tycker det men INTE JAG.
Beror ju på vad diskutionen gällde, SMC skall ändå utbilda för körning på väg och inte bana och för väg kör nog Rossi på ett sätt som inte riktigt lämpar sig :D
Fast nä Rossi kanske inte kör fel dock tränar han ju fortfarande vilket innebär att han kan bli bättre...

Vi pratade kurvteknik, jag tror Rossi vet hur han ska göra när han svänger, orkar inte rabbla allt just nu men i stort sett var det "Rossi gör allt fel, SMC gör allt rätt"
Vad var detta för kurs? Eftersom kurserna inte är för tävlingskörning så lär man ut att man skall vara färdigbromsad och klar innan man påbörjar svängen... att det går och svänga under tiden man bromsat stämmer i för sig men det är inget som skall läras ut på kurserna.

Har fått den uppmaningen på både gocartbana och storbana med SMC,
av flertalet OLIKA instruktörer. Så visst lärs det ut vare sig ni skall eller ej. Jag åker som sagt inte på SMC kurser längre så jag bryr mig inte. Utan skriver enbart MINA ÅSIKTER OCH ERFARENHETER om SMC
Nu är det i för sig en del "posörer" från Bulten och Bogan som är snabba och duktiga förare men det är knappast därifrån man plockar instruktörer. Visst det finns någon/några instruktörer som kör där men tänk också på att det finns många fler instruktörer än dessa.

Jag vet att inte ALLA kommer därifrån, men jag vet en hel del som gör det.
Här måste jag kanske göra dig besviken, många av instruktörerna på andra bandagar är eller har varit SMC instruktörer.

Jag vet, men de instruktörer jag kör för nu (har ett gäng speciellt utvalda) har aldirg varit SMC instruktörer och jag tycker att de är bättre än de SMC instrukötrer jag har träffat på.

Du får gärna tycka att SMC är bra, jag tycker det inte. Därav har jag hittat andra arrangörer men instruktörer som jag tycker är bättre.

Moralkaka? :)

Visst är det enkelt att tala om hur andra ska bete sig? Har man ens ett uns av självkritik? Sen tycker jag det är lite fegt att rikta kritiken till instruktörerna på det här forumet. Varför vänder man sig inte direkt till SMC om det är så viktigt att ventilera sitt missnöje.

Jag själv har jobbat mycket ideellt, väldigt sällan får man cred. för dom insatser man gör på sin fritid. Men fattar man ett "obekvämt" beslut som i längden kommer göra det bättre för alla men innebär en del inskränkningar i det korta perspektivet. Ja, då är man inte vatten värd. Då blir det lätt till slut att släppa det ideella och låta "dom-som-vet-bättre" ta över. Vilket dom aldrig gör, en del verkar födda till att klaga!

Att det finns instruktörer inom SMC i varierande kvalitet tvivlar jag inte på. Men jag måste ändå tro att dom gör sitt bästa, och ibland räcker det kanske inte hela vägen. Men har man kritik, så rikta den istället där den gör nytta.

Hur "råkar" man boka en SMC-kurs? Så du dömmer ut en kursdag efter två pass? Säger mer om dig än om SMC..

Vagnskadan gäller vid alla SMC-kurser ja, inte BANDAGAR

PS. Hur kunde du förresten bli godkänd efter bara två pass och få lägre försäkring?

Man råkar boka körningen iom att man ändå är på plats och ville köra, men insåg dagen jag klev ur tältet att det inte var en vanlig bandag.
Ingen som sagt att jag dömt ut den kursen. Är det?

Är inte intresserad utav att ha vagnsskada kör man på bana tar man en kalkulerad risk, klotar man tycker jag vackert man skall få ersätta det ur egen ficka.

Jag fullföljde dagen.

Gisses en sånt massa pladder....

Rätt många här som påstår de gått en massa kurser för en massa instruktörer.... och jag råkar ju faktiskt veta att flera av er som hävdar att ni har.. inte har varit på "många"....

Ändå skriver ni massa skit... och har förutfattade meningar...

Byggt på vad???

Linden som kunde allt.

Och vissa som hävdar att periferiseende bara är nyttigt i trafiken....
host host bullshit.. Tror ni har långt kvar till "kan allt"

//Ezzo som inte kan köra hoj

Gisses en sånt massa pladder....

Rätt många här som påstår de gått en massa kurser för en massa instruktörer.... och jag råkar ju faktiskt veta att flera av er som hävdar att ni har.. inte har varit på "många"....

Ändå skriver ni massa skit... och har förutfattade meningar...

Byggt på vad???

Linden som kunde allt.

Och vissa som hävdar att periferiseende bara är nyttigt i trafiken....
host host bullshit.. Tror ni har långt kvar till "kan allt"

//Ezzo som inte kan köra hoj
Varför blandad du in mig i det ezzo det var min personliga åsikt, jag har inte sagt att jag kan allt?
Det passade inte mig! OK?
Skrev att på STOR bana har det funkat bra?
enda stället du kan sänka premien är på STOR bana!
Jag refererar mer till dessa knix kurser där det är många förstå sigpåare.
Det är då ett jävla gissel att ni som instruktörer måste ta åt er så förbannat! Och sedan gå till personangrepp!
Det tror jag lockar många:tummenupp

Om ett upplägg inte passar mig så gör det inte det.
Så jävla svårt kan väl inte det vara att förstå det?
Eller måste du gå till personangrepp!
Skärpning för fasen.

Jag har träffat en hel del SMC instruktörer och visst det finns ett fåtal bra, men alldeles för många som JAG inte tycker är bra, du kanske tycker det men INTE JAG.
Det finns i dagsläget mer än 600 st aktiva SMC-instruktörer. Vi vore tacksam om du bland dessa kunde peka ut det fåtal du tycker är bra, så vi andra kan prata med dem och lära oss. Att utveckla någonting leder oftast till förbättring, vare sig det passar alla eller inte. Skicka gärna PM så slipper uppgifterna bli offentliga.

Du får gärna tycka att SMC är bra, jag tycker det inte. Därav har jag hittat andra arrangörer men instruktörer som jag tycker är bättre.
Alla har rätt till en egen åsikt, utan att för den skull bli påtalad att den är fel (inom samhällets gränser). Det gör den inte till sanning, men som Maciej skrev tidigare, glöm inte att flertalet instruktörer på vanliga bankörningar är aktiva eller före detta SMC-instruktörer. Som du i tidigare text fördömer. När de inte är tävlingsförare då, eller både och.

Så jag ska be att få avsluta detta OT med en fråga: Varför ägna så mycket energi åt nånting du ändå uppenbart inte är intresserad av? Det du skriver är ju ändå inte inget konstruktivt som kan leda till förändring, utan bara klagomål utan förslag på förbättring. Vilket de flesta andra kallar gnäll, vare sig de kör hoj eller inte.

...jag har inte sagt att jag kan allt?
enda stället du kan sänka premien är på STOR bana!
Jag kan ha läst fel, men var det inte dig det syftades på i första inlägget? Om inte ber jag faktiskt uppriktigt om ursäkt för mitt misstag, men har jag rätt är ditt inlägg tvärs emot trådskaparens påstående.

Nej, det är fel. Du kan inte sänka premien någonstans genom kurs.

Slutligen: Alla tycker olika, det är liksom hur världen fungerar. Åtminstone den övriga världen. Har man ett problem som man vill ha löst tar man lämpligen det med motparten. Vill man inte ha det löst utan bara ventilera kan man förvisso göra det här, men det får lätt formen av klagomur som inte leder någon vart. Släpp sargen och gå vidare i livet!

Last edited:
När man kört några SMC körningar som märker man att instruktörerna säger olika saker så man kan dra slutsatsen att kompetensen är ganska ojämn!

Jag skulle köra som instruktören säger att jag ska och går det bättre då så är det uppenbart att denne har rätt!

På varje körning brukar det finnas något riktigt stolpskott som tror han är nr1 och ofta slutar det med att denne klotar - under tiden tills det sker så har denne förstört upplevelsen för övriga i gruppen...

Det kan ju också vara så att det finns fler sätt att åstakomma samma sak men som passar olika förare bättre eller sämre. Så att två instruktörer inte säger exact samma sak innebär inte att någon av dom har per automatik fel.

Här kommer därför "elevens" förmåga att ta till sig kunskap in. :tummenupp

Nu e du ute och cyklar har inte ens svarat dig. Utan rent åt ezzo bara.
och nej jag vet att man inte kan det, vi pratar om gamla tider.
Jag cyklar gärna, om du står för att du skriver "enda stället man kan sänka premien är på stor bana" I presens, dvs nutidsform.

Vilket jag svarat på. Skrivfel, det kan vi alla acceptera och göra. Men rätta då till gör-inga-fel-attityden och erkänn att det blev lite tokigt istället för att anklaga mig för att vara ute i snöstorm.

Last edited:
2010-07-08 Var jag på min första storbanekurs med SMC efter att kört 3 knixkurser på gokartbana.
Jag var toknegativt inställd till smc´s kurser efter en del klumpiga uttalanden från en instruktör på det här forumet.
Men bet mej i läppen och tänkte att de kan ju inte bli värre än att jag skiter i de och åker hem igen.
Blev riktigt överaskad, trevliga instruktörer som lyfte fram det som såg bra ut och påpekade det dom ansåg man gjorde fel, sen är det ju upp till mej själv som förare att hitta ett sätt som man känner sig säker med.
Jag kan bara ge en stor eloge till smc.
Har även bokat 2dagars i början på augusti på gälleråsen. hoppas på samma feedback då :)

Man råkar boka körningen iom att man ändå är på plats och ville köra, men insåg dagen jag klev ur tältet att det inte var en vanlig bandag.
Ingen som sagt att jag dömt ut den kursen. Är det?

Är inte intresserad utav att ha vagnsskada kör man på bana tar man en kalkulerad risk, klotar man tycker jag vackert man skall få ersätta det ur egen ficka.

Jag fullföljde dagen.

Du skrev att du körde två pass sedan körde du ditt eget race, tolkade det som om du därmed inte fullföljde kursen och hade jag varit instruktör den aktuella dagen så hade jag inte godkänt ditt deltagande.

Nu e du ute och cyklar har inte ens svarat dig. Utan rent åt ezzo bara.
och nej jag vet att man inte kan det, vi pratar om gamla tider.

Var intrycket du gav när du skrev att du körde ditt eget race....

Och för er som undrar så var det jag som spydde galla till sportbiker när vi söp skallen av oss i en gränd i Gränna.. Samtidigt som vi lapade polkagrirandiga r1or.

Och instruktören jag spydde galla över som talade om för mig att jag inte kan köra hoj var inte en smc instruktör.
Han var en van racerförare.. av elitmodell... Sånna man kan man hitta på banåkningar.. Jag vet för jag har varit på massor av dem.

Testa- De är skitpedagogiska. De kan köra fort.. och de kan sladda in i kurvorna... Och de är hur iskalla som helst...

Han sa .. My name is bond. James bond

Last edited:
...var inte en smc instruktör.
Vilket skullle betyda att hela tråden är skojig läsning, men inte alls relevant på det sätt trådskaparen antyder. Den har inte ens med SMC-kurser att göra då föråkaren det gäller inte är kursinstruktör inom SMC.. Det om något är ju ett sätt att "skapa debatt" som det så fint heter på forum när man varit ute och cyklat ;)

Jag cyklar gärna, om du står för att du skriver "enda stället man kan sänka premien är på stor bana" I presens, dvs nutidsform.

Vilket jag svarat på. Skrivfel, det kan vi alla acceptera och göra. Men rätta då till gör-inga-fel-attityden och erkänn att det blev lite tokigt istället för att anklaga mig för att vara ute i snöstorm.

Men vafan att du orkar jag skrev åt ezzo!
Heter du ezzo?
Jämförelsen var gokartbana eller stor bana.
Då man inte kan få en lägre premie på knix kurser.
Och att jag bara har gott att säga om er på stora kurser.

Du skämmer ju fasen bara ut dig när du springer runt med en pekpinne!

Du skrev att du körde två pass sedan körde du ditt eget race, tolkade det som om du därmed inte fullföljde kursen och hade jag varit instruktör den aktuella dagen så hade jag inte godkänt ditt deltagande.

Fullföljde kursen men som sagt skippade några moment och körde runt banan då mest.

Last edited:
Ok så bara för jag tycker något så e det ok att gå till personangrepp, då inte uppläggat passade mig.:tummenupp

Nu orkar jag inte bry mig om denna tråd ni skall bete er peadgogiskt samt moget!
Gör det! Spring inte och håll varandra om ryggen och endast se det som var dåligt i det jag skrev som var min personliga åsikt.
STOR BANA HAR DET FUNGERAT BRA PÅ!
Så gick det in?

:hihi :rofl :D :D

Och för er som undrar så var det jag som spydde galla till sportbiker när vi söp skallen av oss i en gränd i Gränna.. Samtidigt som vi lapade polkagrirandiga r1or.

Och instruktören jag spydde galla över som talade om för mig att jag inte kan köra hoj var inte en smc instruktör.
Han var en van racerförare.. av elitmodell... Sånna man kan man hitta på banåkningar.. Jag vet för jag har varit på massor av dem.

Testa- De är skitpedagogiska. De kan köra fort.. och de kan sladda in i kurvorna... Och de är hur iskalla som helst...

Han sa .. My name is bond. James bond

Du menar "vi som kan allt"?
Jag har mött dom, dom kan inte allt!

Det som imponerar allra minst på mig, är sk "instruktörer" utan ödmjukhet.
Går fetbort.

En stor skillnad på det här forumet mellan tuffa "tröja-över-skinnställetgäng" och SMC är att smc-anhängarna kan stava och håller sig från att komma med konstiga hot om smisk.
Annars är gruppmentaliteten och svårigheten att ta minsta kritik ganska snarlik.

Själv tycker jag att det är jäkligt nice att köra bandagar, utan instruktör och västar man inte får köra om osv.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph