Ok, du har kört hoj jättelänge....

  • Thread starter Thread starter sportbike
  • Start date Start date
Intressant tråd det här!

Som TL (Träningsledare, den som bokar in instruktörerna till en kurs) vill jag veta vilka instruktörer som är bra och mindre bra!
Detta har du som deltagare möjlighet att påverka genom att efter avslutad kurs fylla i utvärderingen som vi tjatar om att ni skall göra!!
Är din instruktör en katastrof och det inte klickar mellan dig som deltagare och instruktören i fråga. Gör du bäst i att ta upp detta på plats direkt med HI (huvudinstruktör) eller TL.
Vill man starta en debatt kan man ju som i detta fall starta en tråd på något av forumena.
Det tråkiga med detta öppna forum är att det kan skrämma vissa blivande nya deltagare till våra kurser. Samt att det snackas mycket skit från vissa personer (troll) som syns i alla trådar.
Dessa personer är absolut inte representabla, vare sig dom talar för eller emot. (Det är enkelt att kolla deras inlägg i olika trådar)
Positivt med en öppen tråd så här är att det kommer fram vettiga argument och ideer som vi kan ta till oss:tummenupp
Men som jag skrev i början, detta kan man göra i sin utvärdering efter kurs. Och man är anonym som deltagare inför den instruktör man utvärderar.

Mvh Per
 
Borde visa i statistiken att de som gått kurserna har blivit bättre förare och är inblandade i färre försäkringsärenden i trafiken efteråt, eller? :va
Kostnaden gick inte ner som förhoppningen var från början.
 
Last edited:
De flesta av SMCs instruktörer tycker jag är totalt värdelösa.
Antar också att du har träffat de flesta av SMCs instruktörer ;)

En rolig sak i raden av allt de berättat för mig är att Rossi kör fel.. yeah right liksom
Beror ju på vad diskutionen gällde, SMC skall ändå utbilda för körning på väg och inte bana och för väg kör nog Rossi på ett sätt som inte riktigt lämpar sig :D
Fast nä Rossi kanske inte kör fel dock tränar han ju fortfarande vilket innebär att han kan bli bättre...

Eller som min första bankörning någonsin var med SMC, hade haft lappen i typ 4 dagar och blev tillsagd att det gär jäääättte bra att svänga och bromsa samtidigt och man skulle kunna bromsa ganska mycket, behöver jag säga att jag fick tugga asfalt för att jag gjorde som de sa?
Vad var detta för kurs? Eftersom kurserna inte är för tävlingskörning så lär man ut att man skall vara färdigbromsad och klar innan man påbörjar svängen... att det går och svänga under tiden man bromsat stämmer i för sig men det är inget som skall läras ut på kurserna.

känns som att de alltid har brist på riktiga instruktörer så de tar den "snabba" häftiga posören från Bulten eller bogan som får bli instruktör trots att de inte kan någonting
Nu är det i för sig en del "posörer" från Bulten och Bogan som är snabba och duktiga förare men det är knappast därifrån man plockar instruktörer. Visst det finns någon/några instruktörer som kör där men tänk också på att det finns många fler instruktörer än dessa.

Vet om flera poliser som brukar köra där också det betyder dock inte att polisen plockar nya aspiranter där.

Sen förstår jag inte hur de ska kunna lära ut något som egentligen är ganska simpelt, men de klarar det inte ens av det själva. SUCK
Vilket är det som är simpelt? Hojkörning?

Tycker själv det är långt ifrån simpelt, till skillnad från t ex bil där man styr bilen genom gas/broms och ratt påverkar man motorcykeln väldigt mycket även med sittställning och blick så nej helt simpelt är det inte.

Så numera kör jag på andra bandagar, de flesta arrangörer har faktiskt tillgång till instruktörer om man vill som är betydligt bättre än skräp SMC
Här måste jag kanske göra dig besviken, många av instruktörerna på andra bandagar är eller har varit SMC instruktörer.
 
Det verkar som Instruktörena hos de SMC kurser jag har gått har en strategi att efter första passet säga att "alla" körde kass och att det överlag såg dåligt ut. Efter andra passet säger de att det börjar se bättre ut, med fortfarande inte bra. Efter tredjepasset säger de att nu börjar det se bra ut! och ska försöka ge oss en känsla av att vi verkligen har lärt oss något idag.

Själv gillar jag inte det sättet att lära ut, utan jag tyckar att man ska ta upp styrkor och svagheter med respektiver person så att det blir en individuellt lärande. Brukar funka mycket bättre då jag själv kör instruktör (inte smc).

Vad jag har sett är det endast ett fåtal SMC instruktörer som verkligen kan köra hoj. Majoriteten verkar vara glada amatörer som har nåt inramat SMC diplom hängandes i garaget som bevis på "att de minsan visst kan köra hoj på riktigt".
 
Last edited:
Det verkar som Instruktörena hos de SMC kurser jag har gått har en strategi att efter första passet säga att "alla" körde kass och att det överlag såg dåligt ut. Efter andra passet säger de att det börjar se bättre ut, med fortfarande inte bra. Efter tredjepasset säger de att nu börjar det se bra ut! och ska försöka ge oss en känsla av att vi verkligen har lärt oss något idag.
finns ingen sådan strategi, möjligt att det finns några som kör det men det finns inge uttalad strategi att instruktörerna skall göra så.

Vad jag har sett är det endast ett fåtal SMC instruktörer som verkligen kan köra hoj. Majoriteten verkar vara glada amatörer som har inramat SMC diplom hängandes i garaget som bevis på "att de minsan visst kan köra hoj på riktigt".
det är ett fåtal instruktörer som kan köra riktigt snabbt och bra och alla instruktörer är glada amatörer ( mer eller mindre glada i alla fall ;) )
Det viktiga med en instruktör är inte att han/hon är bäst/snabbast utan att denne kan se vad folk gör för fel eller vad de bör förbättra. Även världsmästare har ju tränare och dessa är knappast bättre än världsmästarna dock är det väldigt svårt och ibland omöjligt att själv se vad man gör för fel altså behöver man någon som talar om det.
 
mjaa, fast handlar det inte om att med deras hjälp (dvs instruktörerna) så kan du lära dig hoja optimalt, vad gäller spårval, apex etc etc?

den kunskapen ska du senare föra över till gathojning. som i sin tur är med viss modifikation; gata är trots allt annorlunda än bana och det handlar snarare om att anpassa sig till rådande miljö. men VET du hur du ska hoja optimalt, så är det antagligen inga problem. omsätta teori till praktik så att säga.

jag hade varken gjort det ena eller det andra; snarare tagit mig till deras kunskap. sen om jag väljer att hoja på ett helt annat sätt, är en annan femma. i slutändan hojar jag på ett sätt som känns bra, bekvämt och tryggt för mig oavsett vad proffsen säger.
 
Intressant tråd det här!

Som TL (Träningsledare, den som bokar in instruktörerna till en kurs) vill jag veta vilka instruktörer som är bra och mindre bra!
Detta har du som deltagare möjlighet att påverka genom att efter avslutad kurs fylla i utvärderingen som vi tjatar om att ni skall göra!!
Är din instruktör en katastrof och det inte klickar mellan dig som deltagare och instruktören i fråga. Gör du bäst i att ta upp detta på plats direkt med HI (huvudinstruktör) eller TL.
Vill man starta en debatt kan man ju som i detta fall starta en tråd på något av forumena.
Det tråkiga med detta öppna forum är att det kan skrämma vissa blivande nya deltagare till våra kurser. Samt att det snackas mycket skit från vissa personer (troll) som syns i alla trådar.
Dessa personer är absolut inte representabla, vare sig dom talar för eller emot. (Det är enkelt att kolla deras inlägg i olika trådar)
Positivt med en öppen tråd så här är att det kommer fram vettiga argument och ideer som vi kan ta till oss:tummenupp
Men som jag skrev i början, detta kan man göra i sin utvärdering efter kurs. Och man är anonym som deltagare inför den instruktör man utvärderar.

Mvh Per

Efter 5körningar detta år har jag fått uppmaning EN gång att fylla i ngn slags utvärdering, och detta var efter en Gelleråsen körning.

Har aldrig hört talas om en utvärdering när jag varit på tuvis eller järfälla. tyvärr.

Och som många andra här tycker jag att många instruktörer brister i sin körkompetens och speciellt när det kommer till pedagogik. Det säger dock inte att jag inte lärt mig något, som jag faktiskt har gjort.. och mycket också.
 
Efter 5körningar detta år har jag fått uppmaning EN gång att fylla i ngn slags utvärdering, och detta var efter en Gelleråsen körning.

Har aldrig hört talas om en utvärdering när jag varit på tuvis eller järfälla. tyvärr.

Och som många andra här tycker jag att många instruktörer brister i sin körkompetens och speciellt när det kommer till pedagogik. Det säger dock inte att jag inte lärt mig något, som jag faktiskt har gjort.. och mycket också.

Tror inte du ska blanda ihop storbana med dom små knix tillställningarna.
 
Efter 5körningar detta år har jag fått uppmaning EN gång att fylla i ngn slags utvärdering, och detta var efter en Gelleråsen körning.

Har aldrig hört talas om en utvärdering när jag varit på tuvis eller järfälla. tyvärr.
utvärderingarna görs endast på nätet och gäller för de kurser där man anmäler sig via webben.

Nu var det lääääänge sen jag körde go-cart bana men på den tiden hade man inte "kurser" där utan det var en körning där det fanns instruktörer, de kunde säga till ifall de såg några tydliga fel eller om någon var farlig ute på banan men dessa körningar var inte kurser med teoripass mm som på storbana, det kan dock vara anorlunda nu.
 
Jag hade lyssnar på instruktörerna den dagen och om jag efter dagen känner att jag behärskar hojen bättre än vad jag gjorde innan så skulle jag fortsätta med det, speciellt vid en CSS kurs.

Personligen undrar jag varför man går en kurs om man inte har tänkt att förbättra sig? Då räcker ju en vanlig bandag utmärkt.
 
Hur många är det här som aldrig har varit på smc kurser av dom som har klagomål/åsikter på instruktörerna och kursupplägget?

Jag har varit på en 3-dagars med SMC, då gick jag som resurs och åkte med i grupperna för att få se hur man ska jobba som instruktör.
Jag lärde mig jävligt mycket då när jag inte egentligen skulle lära mig nåt om min körning.

Så jag ser definitivt fram emot 4-dagar på Kemora som deltagare, jag har väldigt svårt att se att så många som det nu verkar inte skulle lära sig nåt av att vara på SMC kurser.

Det är väl lite som dom säger i "suspension for mortals" -"Den här kursen tar upp 20% av vad 80% av åkarna behöver veta."
Det finns säkerligen mycket mer att lära, men det är väldigt få som drar nytta av det lilla extra som SMC inte täcker upp.
 
Last edited:
Tror inte du ska blanda ihop storbana med dom små knix tillställningarna.

Varför inte? Det är många ggr samma instruktörer på storbana och Knix och syftet är detsamma, bara att Knixen körs under lite enklare former, oftast i lägre hastigheter och med viss begränsning i utbudet gällande stegen.

Utvärderingen för Knixkurserna i Uppsala och Sthlm brukar skötas via e-post till alla deltagare efter säsongen och sammanställs av ansvariga för dragning när vi har säsongsavslutning och -planeringar för nästa år.

utvärderingarna görs endast på nätet och gäller för de kurser där man anmäler sig via webben.

Nu var det lääääänge sen jag körde go-cart bana men på den tiden hade man inte "kurser" där utan det var en körning där det fanns instruktörer, de kunde säga till ifall de såg några tydliga fel eller om någon var farlig ute på banan men dessa körningar var inte kurser med teoripass mm som på storbana, det kan dock vara anorlunda nu.
Det är annorlunda nu och har varit ett tag (även innan det hette Knix), Knix följer samma principer med de 3 grundpelarna "Människan, Maskinen, Vägen", som de avancerade kurserna men räknas som grundkurser och har ett mer begränsat innehåll. Man sysslar i princip inte med individuell coaching, men teori varvat med praktik är obligatoriskt.
 
Last edited:
Varför inte? Det är många ggr samma instruktörer på storbana och Knix och syftet är detsamma, bara att Knixen körs under lite enklare former, oftast i lägre hastigheter och med viss begränsning i utbudet gällande stegen.

Utvärderingen för Knixkurserna i Uppsala och Sthlm brukar skötas via e-post till alla deltagare efter säsongen och sammanställs av ansvariga för dragning när vi har säsongsavslutning och -planeringar för nästa år.

Ok, mitt fel kanske var lite snabb att tro att det var skillnad.. men polaren som kört mkt knix fick inte räkna något till godo på Gelleråsen när vi var där.
 
Ok, mitt fel kanske var lite snabb att tro att det var skillnad.. men polaren som kört mkt knix fick inte räkna något till godo på Gelleråsen när vi var där.
Det ÄR skillnad, eftersom Knix räknas som grundkurser och de kurser som arrangeras på storbana är sk avancerade kurser. De avancerade kurserna hålls dessutom i steg i ett koncept som måste följas, medan Knixkurserna inte har ett styrt innehåll.

Vad jag menar är att man kan rikta kritik och idéer till SMC generellt och vi drar nytta av det både på Knix och på avancerade kurser eftersom den pedagogiska och teoretiska basen är densamma. :)
 
Efter att läst denna tråden är jag mer sugen änn innan på att de ska bli augusti så jag kan få kört min första SMC kurs på Kinnekulle. :)

Ska bli spännande å få skapa sig en egen åsikt om instruktörerna, har några arb kamrater som varit på SMC kurser och bara haft bra å säga om det.
 
Efter att läst denna tråden är jag mer sugen änn innan på att de ska bli augusti så jag kan få kört min första SMC kurs på Kinnekulle. :)

Ska bli spännande å få skapa sig en egen åsikt om instruktörerna, har några arb kamrater som varit på SMC kurser och bara haft bra å säga om det.

Kört min kurs med kalle på http://www.racesetup.se/sida9.html den pöjken kan åka hoj :tummenupp:krama:D:tuttar:Bugar
 
Jag har kört både på gocartbana och gått sporthojskurser med smc. Det har varit både roligt och nyttigt. Kurserna fick mig att lära mig köra hoj ifrån grunden. Men det man ska tänka på är att det är en kurs som lär deltagarna trafiksäkerhet i första hand. Ska man jaga tider på banan så är inte smc det bästa alternativet.

Dom lär inte ut det snabbaste spårvalen eller en sittställning som kanske passar alla personer/hojar. Men grunden som dom lär ut är en mycket bra att ha. Den enda kritiken som jag har är att instruktörerna är väl insnöade på att allt som ccs/smc lär ut är rätt. Människor är olika och en viss körställning kanske inte passar alla.

Vill bara lägga till att alla instruktörer jag mött har varit kanon :tummenupp
 
Intressant att du skriver detta för du är känd i instruktörskåren som en väldigt "knepig" deltagare som har betett dig på de mest konstiga sätt på kurserna så du kanske inte ska kasta sten i glashus?

Det här tycker jag är långt ifrån ok. Att i allmänna ordalag komma med kritik mot SCMs kursdagar är faktiskt ok - att som representant för instruktörerna kritisera en enskild utpekad kursdeltagare och hävda att det är allmänt känt att hon uppträder knepigt tycker jag är oacceptabelt.

Vad gäller SMCs utbildningar har jag själv haft stor behållning av de kurser jag gått 2009/2010 och har enbart positiva erfarenheter av instruktörerna.
 
Det här tycker jag är långt ifrån ok. Att i allmänna ordalag komma med kritik mot SCMs kursdagar är faktiskt ok - att som representant för instruktörerna kritisera en enskild utpekad kursdeltagare och hävda att det är allmänt känt att hon uppträder knepigt tycker jag är oacceptabelt.

Vad gäller SMCs utbildningar har jag själv haft stor behållning av de kurser jag gått 2009/2010 och har enbart positiva erfarenheter av instruktörerna.

Jag är inte representant för nån instruktörskår längre utan skrev det som privatperson. Anmäl inlägget då?
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top